Jump to content
Annons

Scannern

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag scannade en del svartvita kort för några dagar sedan (Ilford med lätt blåstick - en specialfilm). Jag valde gråskala och resultatet blev lyckat, 600 dpi. Jag kunde iofs ha valt "Color" vid inläsningen och fått med det där märkliga blåsticket...

Hursomhelst, jag gjorde ett fel vid "Spara som". Jag valde att spara dem som jpeg och inte som bmp. Igår öppnade jag dessa jpeg-bilder och såg på dem på skärmen - det är väl detta jpeg är till för. Men när de var uppe provade jag att lagra dessa jpeg-bilder som bmp-bilder också. Det gick. En jpeg-bild går på ungefär 1 Mb, men det varierar 0.78-1.14 Mb, medan en bmp alltid tar exakt 6.47 Mb. Alla bilder är inlästa med 13.5 x 9 cm inscanningsområde.

Fråga 1): Har jag fått någon kvalitetsförlust i dessa BMP-bilder, jämfört med om jag hade valt bmp direkt efter inscanningen för några dagar sedan och inte jpeg först?

Fråga 2:) Varför varierar minnesåtgången för jpeg, men inte för bmp?

Jag trodde hela tiden att jag varit tvungen att läsa in dem på nytt, för att få dem även i bmp... Dvs. placera var och en på scannern, preview osv.

[Tänkte liksom lite grann att detta ämne innehöll samma dilemma som när man råkat spara sina masters som cda och inte wav och att denna omvandling senare från cda till wav kan försämra resultatet, och att detsamma gällde jpeg till bmp.]

🙂

mjölk//:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

JPG är destruktiv komprimering, så om du har sparat som JPG, kan du aldrig få tillbaks full kvalitet. Det fungerar alltså på samma sätt som MP3 odyl...

Variationen i storlek, beror antagligen på att det finns en större andel av en viss färg på större områden på de blider som ger mindre filer...

Postat (redigerat)

Jpeg är ett förstörande komprimeringsformat så du får försämringar när du omvandlar från jpg till bmp. Hurstor försämringarna blir beror på hur hårt komprimerad bilden är.

Edit:Såg att Claes han före instämmer med honom

Redigerat av DivineCo
musik (oregistrerad)
Postat

Det är alltså samma problematik som med cda och wav.

Slusats; Spara till BMP respektive WAV från början, om du ska få så bra resultat som möjligt och vill redigera materialet.

🙂

:musik

Postat
Det är alltså samma problematik som med cda och wav.

Slusats; Spara till BMP respektive WAV från början, om du ska få så bra resultat som möjligt och vill redigera materialet.

🙂

:musik

Att ha BMP som grundlagringsformat är ingen hit.

Spara som TIFF, utan kompression, i stället, föreslår jag.

TIFF har också många andra fördelar.

Varför?

Börja med att söka på Google med "BMP vs TIFF" så får du en del svar till att börja med.

Postat

Tif är bra och även tga men bmp är windows eller brukade iallafall vara windows interna format. Dvs att alla format tolkas som bmp internt av datorn.

Nu kanske det inte stämmer längre då tex. Photoshop kan hantera 16 bitar per färg kannal. Alltså inte bara 8 för röd, 8 för grön och 8 för blå.

Hursomhelst har antagligen inte scannern stöd för detta så bmp är antagligen det bästa valet om du vill ha minimal förvanskning.

Sen kan man alltid spara saker i jpg så länge man är nöjd med kvaliten då det tar mindre plats. Men gör man det ska man aldrig gå in och redigera bilden i efterhand för då får man skit ut i varierande grad beroende på hur mycket man har redigerat.

Vill man göra tryck och behöver konvertera till CMYK är inte jpg någon bra idé heller.

Tif och även png är bra format för att dom stöder 16 bitar per färg kannal och att dom även fungerar på Mac.

Allt beror på vad man ska använda bilderna till.

Men antagligen är bmp det format som fungerar alldeles utmärkt med din scanner och även låter sig redigeras i efterhand.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.