Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej bullen , jag har ett problem....... skulle någon kunna hjälpa mig att få tag i en schyst bios optimerings guide för pc pheonix bios peace n thanx/Danne :rolleyes:

Annons
Postat

musicxp.net 🥰

Jag tror att http://www.tomshardware.com/ hade någon BIOS-guide, men orkar inte leta just nu -trött, trött, trött....... 🙂

Postat

Optimera BIOS har jag aldrig gjort och har aldrig känt något behov av att försöka. Jag tror att det inte ger dig annat än ytterst marginell skillnad. Det är bättre att koncentrera sig på att optimera Windows - om du inte har en tillräckligt kraftig dator och det räcker med att optimera för bakgrundstjänster...

Postat

Det man kan göra i bios är att stänga av sånt man inte använder.

Jag har stäng av det inbygga grafikkortet, lpt1 och com porten.

Första halvåret hade jag även USB portarna avstängda.

Nu har jag massor av saker via usb så nu är dom på igen.

Postat

Det har man ju bara nytta av om det finns för få lediga IRQ för att det ska fungera bra - men XP hanterar IRQ betydligt bättre än tidigare OS, så det är sällan man behöver göra något sådant...

Det är klart, att om man inte använder vissa portar, så finns det inte heller så stor mening att ha dem aktiva, men i de flesta fall spelar det ingen roll alls.

Postat

Har också skrivarportar och lite dylikt avstängda men jag har då inte upplevt några specifika fördelar har bara gjort det för att det går. I övrigt så tror jag att Claes har rätt. Det gör antagligen varken från eller till om man kör XP.

Postat
Har också skrivarportar och lite dylikt avstängda men jag har då inte upplevt några specifika fördelar har bara gjort det för att det går. I övrigt så tror jag att Claes har rätt. Det gör antagligen varken från eller till om man kör XP.

Jag tror att om man kan och orkar skall man stänga av allt som man inte använder.

Det finns oxo bra program som gör en test av din dator, t.ex. "Tune up utilities". Här får man, om man vill, en massa förslag som påminner om de som nämnts på t.ex. musicxp.net. Stänga av indexeringsfunktioner, stänga av vissa grafikaccelrationer och andra funktioner..

Det där med IRQ är ju lite olika beroende på om man installerat sitt OS med de gamla sättet där det "bara" finns 15 IRQ. (just nu så kommer jag inte ihåg vad detta heter, men det är säkert någon som vet vad jag menar?)

Har man bara 15IRQ så är det verkligen en god ide att stänga av så mycket som möjligt. (Eller??)

Postat

Jag tror att om man kan och orkar skall man stänga av allt som man inte använder.

Det finns oxo bra program som gör en test av din dator, t.ex. "Tune up utilities". Här får man, om man vill, en massa förslag som påminner om de som nämnts på t.ex. musicxp.net. Stänga av indexeringsfunktioner, stänga av vissa grafikaccelrationer och andra funktioner..

Det där med IRQ är ju lite olika beroende på om man installerat sitt OS med de gamla sättet där det "bara" finns 15 IRQ. (just nu så kommer jag inte ihåg vad detta heter, men det är säkert någon som vet vad jag menar?)

Har man bara 15IRQ så är det verkligen en god ide att stänga av så mycket som möjligt. (Eller??)

Det kan det vara - men med moderna moderkort och XP, är det en dålig idé att köra med "standard PC"-installation, som det gamla sättet kallas, till skillnad från den normala installationen, som installerar ACPI (eller om det heter APIC - glömmer alltid bort vilket som är vilket... 🙂 ).

Enligt Microsoft själva, så är "Standard PC"-mode inte att rekommendera, eftersom de inte kan garantera samma stabilitet - men med gamla moderkort (typ kanske 3-4 år sedan så fanns det nog fortfarande sådana...) som inte hanterar ACPI riktigt som det är tänkt, så kan "Standard PC"-installationen vara enda chansen att få en musikburk att köra någorlunda smärtfritt - men då som sagt med betydligt större problem med IRQ som inte räcker till...

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har inte optimerat vare sig BIOS eller Windows.

Jag kan säkert kräma ur 1-2 % ur maskinen om jag optimerar.

Men är det värt det?

Det jag gör när jag skall lira musik är att stänga ned en del bakgrundstjänster som tar minne. Det är alt.

Postat
Jag har inte optimerat vare sig BIOS eller Windows.

Jag kan säkert kräma ur 1-2 % ur maskinen om jag optimerar.

Men är det värt det?

Det jag gör när jag skall lira musik är att stänga ned en del bakgrundstjänster som tar minne. Det är alt.

Det är i de flesta fall inte värt jobbet att få den etremt lilla vinsten. De flesta "tweaks" som förekommer, sparar ju dessutom ingenting annat än några få kB RAM och beskrivs bara som någon märklit principsak, att man inte "ska" ha något onödigt med...

Det som gör skillnad, är att "justera för bästa prestanda för bakgrundstjänster", som man gör i prestanda-fliken under Systemegenskaper - Avancerat i Windows (eftersom ASIO ju är en bakgrundstjänst), men övrigt är mer eller mindre meningslöst.

Postat

En klassisk problem-befriare är att stänga av det interna ljudkortet, vad gäller övriga BIOS-inställningar tycker jag att det brukar vara en bra idé att läsa instruktionerna till moderkortet, eftersom det oftast är inställt för "standard-användare med standard-hårdvara" = kontorsbruk, som oftast inte har snabbaste minnena etc. - m.a.o.ställ in för bästa/säkra prestanda med din hårdvara, eventuellt kanske du inte behöver ändra något alls.

Postat

Om man stänger av det inbyggda ljudkortet, så måste man tänka på att samtidigt stänga av alla systemljud för att inte riskera att Windows vill spela upp ljud med fel samplingsfrekvens medan man håller på med sin musik. Jag har alltid kört med två ljudkort för säkerhets skull - ett för system- och spelljud - och ett för det seriösa ljudet. Har alltid fungerat klockrent i mina maskiner. 😛

Postat

Brukar alltid stänga av alla systemljud samt disabla inbyggda ljudkortet i BIOS..

Jag spelar även en del spel på denna dator. Det enda problem jag märkt av är att spelen inte brukar gilla de höga buffersizes som jag brukar ställa då jag mixar..

Annars brukar jag opta lite grann i XP av rena principskäl ..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.