ChrioN Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 Jag har haft detta problem ändå sedan jag började köra cubase (sx 1) och problemet kvarstår än idag (sx 2). Jag vet inte om problemet är hård -eller mjukvarurelaterat, men jag vet att tajmingen var perfekt i reason när jag körde det. Det som händer är att, när jag spelar på ett vst-instrument via midiklaviaturen, så "uppkommer" noterna för tidigt i cubase (önskar jag var bättre på språket) Alltså. När jag har spelat in några bars, och sedan spelar upp det, så kommer ljuden för tidigt, pga att noterna har förskjutits en bit frammåt. Och förskjutningen blir bara större och större desto fler bars som spelas in i sträck. Och NEJ, jag är inte så otajt! Jag trodde först att det var så simpelt att jag kunde justera delayet på vsti'en, men som sagt, iom att förskjutningen ökar sakta men säkert så går inte det. Är det någon annan som har haft detta problem? Man blir ju galen av att behöva redigera i efterhand jämt! Ljudkort/midi-interface är Egosys Wamirack 24, och jag använder en Evolution 249C klaviatur. Men som sagt, jag tror att problemet beror på cubase, eftersom det funkade fint när jag körde reason. vh
ChrioN Postat 23 augusti 2004 Trådstartare Postat 23 augusti 2004 (redigerat) yes! jag ser att trombonisten är inne! hoppas du skriver nått (vilket du alltid gör) 😉 fan. 🙁 Redigerat 23 augusti 2004 av ChrioN
kunoapa Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 Jag har samma problem tror jag så även jag är tacksam för svar. Blir det så för dig att när du spelar in allt så spelar du tight och fint och ljuden kommer där de ska men när du lyssnar på det så är timingen helt kass, så är det i alla fall för mig. Till en början tvivlade jag på min förmåga att spela piano men det är inte det som är fel.
freddie Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 När jag körde en gammal Ensoniq synth som masterkeyboard via ljudkortets egna midi-interface så funkade allt perfekt. Men eftersom jag gärna vill ha det slimmat & snyggt på min lilla arbetsyta och ändå inte använde Ensoniqens ljud så föll det sej att jag skaffade ett Midiman Radium-61 klaviatur med inbyggt USB interface. Glad som bara den att slippa ytterligare ett par sladdar så kopplade jag in skiten. Vad som hände var precis vad du beskriver. (Kör åxå på CubaseSX1). Något irriterad så kopplade jag in mina gamla hederliga midikablar och använder bara USB sladden för strömförsörjning. Det automastiska USB interfacet installeras ju ändå, men detta kan man ju välja bort i Cubase och istället köra på ljudkortets. Nu slipper jag det problem du nämner, även om det kostade en extra sladd i det redan överfulla ormboet under bordet... Asch..ännu en uppsats från mej.... 😄
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 23 augusti 2004 Postat 23 augusti 2004 (redigerat) Även jag har frågat om negativ latency utan att först söka på forumet! 😄 edit: och så kallade emulerade portar... 🙂 Redigerat 23 augusti 2004 av nattvaktaren
ChrioN Postat 24 augusti 2004 Trådstartare Postat 24 augusti 2004 tack för tipsen! visste inte att det kallades för negativ latency. men det låter ju vettigt. Jag återkommer om det blir problem 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.