Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare! jag undrar vad som behövs för att spela in hiphop musik ( grunder alltså) olika saker som gör ljudet bättre 🙂 ?

Och finns det nån bra internet / vanling butik som säljer saker av det jag söker ? Tack på förhand 🙂

Annons
Postat

Halloj!

Spela in hiphop musik säger du. Hmm, inte så inbiten i hiphop men vad vill du kunna spela in?

Är det bara sång eller är det gitarr, trummor eller något annat också?

En väldigt bra internetbutik är Thomann , bra priser, service och rekommenderad av många 🙂

Postat

Antar väl att du behöver ett sjysst ljudkort och kanske en kondensator microfon, och något program att spela in med, kanske Cubase, eller sonar Cakewalk, och beats finns ju massa instrumentala, eller så kan du försöka fixa egna på Logic eller Sonar

drloop (oregistrerad)
Postat

Ta en titt på Phttp://www.propellerheads.se och klicka på What´s in your Reason rack.

Då får du en idé om hur Dj Babu jobbar.

Kolla in videon.

Du behöver inte använda Reason, men det ger dig en idé om hur boysen jobbar.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det är nog bara att fixa nån slags inspelningsutrustning och sen köra på, allt är OK och funkar att stoppa dit enligt en jänkare som meckar med profs rap som jag pratar med. Hittar du ett bra ljud på mandolin så dit med det bara finns inga gränser tydligen.

Göran

Postat
Det är nog bara att fixa nån slags inspelningsutrustning och sen köra på, allt är OK och funkar att stoppa dit enligt en jänkare som meckar med profs rap som jag pratar med. Hittar du ett bra ljud på mandolin så dit med det bara finns inga gränser tydligen.

Göran

Jo, hiphop är ju väldigt fritt på det sättet att man kan ta i princip vad som helst, även om det låter apa, och bygga upp något bra omkring det. Det räcker iofs inte hur långt som helst, ikväll hörde jag till exempel en låt som samplat sweet child of mine-introt och använde det som huvudtema, och det lät verkligen bara dåligt.

Sampla, sampla, sampla, testa lite vad som helst, det är ändå oftast rapen som ska ligga i fokus! När du sen samplat allt som går att sampla så testa att göra något helt eget, och sampla lite till. Det är inget fel med det om du inte blir påkommen.

Postat (redigerat)
Tjenare! jag undrar vad som behövs för att spela in hiphop musik ( grunder alltså) olika saker som gör ljudet bättre  😛 ?

Och finns det nån bra internet / vanling butik som säljer saker av det jag söker ? Tack på förhand  🙂

Jag använder mig av Reason för att göra beats, och jag tycker det är riktigt grymt att använda. Givetvis kör jag det med Cubase (där man kan spela in ljudspår o dyl, eftersom Reason bara fixar midi).

Men Reason är enligt min erfarenhet ett grymt program man växer i. Har haft det sen det kom ut i princip, och känner mig fortfarande inte begränsad. Det finns även andra program, som är billigare, men jag har ingen större erfarenhet av dessa.

Om du inte har något ljudkort eller dylikt rekomenderar jag ett paket av ljudkort + inspelningsprogram och en del tillbehör. Det brukar även komma med paket när man köper ett midikeyboard, så du får helt enkelt kolla runt. Även om det inte står på hemsidorna nedan, så kan du ringa till butikerna och höra om de har någon slags "bundle".

Musikaffärer:

www.musikborsen.se

www.luthman.se

www.4sound.se

Redigerat av Frekvens

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.