Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har funderat ett bra tag på hur fan proffsen bussar och meckar för att få bort alla starka konsonanter på delayet, jag trodde mej kommit på lösningen när jag vräkte på med massa deessers på samma bus som delayet, men det är väl grundljudet som blir de-essat då? även om det låter lite mer som det jag är ute efter vill jag ju faktiskt inte att det ska jobba på grundspåret . Jag kör ju bara cubase och jag har inte lyckats komma på nåt sätt att skicka vidare fxkanalen till ytterligare buss eller så. Men upplys mej gärna, och nej det räcker inte att filtra delayet för det gör jag redan alltid och blir ändå inte nöjd.

Annons
Postat

Om du bara vill deessa delayet. Varför inte skicka sången till en grupp via "send" och lägga deeser och delay på den gruppen. Ställ delayet på 100% wet så att du bara får delayet från gruppkanalen och den vanliga signalen från det ursprungliga spåret.

Postat

jo men alltså det är ju exakt det jag gör, men slänger man delay och deesser på samma send så jobbar ju deessern på grundljudet och inte bara delayet, som jag vill.

Postat (redigerat)

[VOX] ---------------------------------------- [MASTER]

\

\ <---[send/aux/tappning]

\

[DELAY]--------[DEESSER]-------[MASTER]

eller blev det klurigare? 🙂

edit:

hahahah det funkade inte så bra att rita med tecken...

- tappa signalen från t.ex sången (send eller aux), skicka till en buss eller effektkanal eller vad det heter i datorn, alternativt en extern effekt.

- kanalen du tar tilbaka effekten på insertar du en deesser på, alternativt en eq eller ett hp-filter

hoppas det inte blev klurigt som snus

Redigerat av mattebalja
Postat

haha ja det blev lite klurigt, men jag fattar nu vad jag ska göra, undrar bara hur man går tillväga för att ta tillbaka signalen från fxkanalen, men det kanske ramlar in nån som kan översätta det till cubaseiska!

drloop (oregistrerad)
Postat
haha ja det blev lite klurigt, men jag fattar nu vad jag ska göra, undrar bara hur man går tillväga för att ta tillbaka signalen från fxkanalen, men det kanske ramlar in nån som kan översätta det till cubaseiska!

På sångkanalen skickar du en effektsend tll en subgrupp istället för att använda en effekt. Det väljer du på samma ställe som du väljer vilken effekt du skall sända till förutsatt att du skapat en subgrupp förstås.

På subrguppen lägger du först deesser och sedan ett delay med 100% wet signal.

Precis som beskrivs nedan. Hoppas det hjälpte.

• 1 månad senare...
Tool (oregistrerad)
Postat
Har funderat ett bra tag på hur fan proffsen bussar och meckar för att få bort alla starka konsonanter på delayet, jag trodde mej kommit på lösningen när jag vräkte på med massa deessers på samma bus som delayet, men det är väl grundljudet som blir de-essat då? även om det låter lite mer som det jag är ute efter vill jag ju faktiskt inte att det ska jobba på grundspåret . Jag kör ju bara cubase och jag har inte lyckats komma på nåt sätt att skicka vidare fxkanalen till ytterligare buss eller så. Men upplys mej gärna, och nej det räcker inte att filtra delayet för det gör jag redan alltid och blir ändå inte nöjd.

Ja som nån tidigare nämnt lite halvt så är det enklast att "separera" delayet från sången genom att lägga delayet som sendeffekt i sångkanalen.

Innebär alltså att du nu ska ha skapat en FX Channel för just delayet...Sedan kan du i den kanalen lägga på de-esser och annat bus, samt skära bort allt vad diskant heter för delen om du så vill. Ser inte nån möjlighet till att det inte skulle fungera. Men får du det inte att funka så svara mig gärna! Lycka till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.