musik (oregistrerad) Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 Hej! Det gäller STIMs verkanmälan på deras sajt. Hur gör man om man "bara" är kompositör på en låt, eller "bara" är textförfattare, om man står registrerad hos dem som "Kompositör och textförfattare", dvs. CA! När man loggat in ploppar ju CA upp automatiskt då, men rätt som det är kanske det är en bekant som gjort musiken och jag texten eller tvärtom. Hur gör man i de fallen? Det går ju inte att radera den första raden där CA och...yadiyadiyaya (=bla bla bla)... angetts. :musik
Claes Holmerup Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 Sådant måste man skriva till STIM om, eftersom det inte går att gå ifrån den automatiska fördelningen på siten, utan det måste registreras manuellt av STIM.
musik (oregistrerad) Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 (redigerat) Sådant måste man skriva till STIM om, eftersom det inte går att gå ifrån den automatiska fördelningen på siten, utan det måste registreras manuellt av STIM. Sagt och gjort! Blir spännande att se vad de svarar. Här ser man tydligt hur lätt kommunikation kan bli fel. De frågade en gång i tiden vid min ansökan om STIM-medlemskap om jag var textförfattare eller kompositör. Tjaa... det är väl både ock, svarade jag. Jag antog att jag inte var tvungen att vara både och på alla låtar och visste inte heller att man kunde vara C plus A...separerat. Slutsatsen måste vara att jag får registrera om mig, som C plus A istället! Hur många är ALLTID CA (kompositör OCH textförfattare)? 🙂 sjömansbiff//:musik Redigerat 23 mars 2007 av musik
musik (oregistrerad) Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 (redigerat) Sådant måste man skriva till STIM om, eftersom det inte går att gå ifrån den automatiska fördelningen på siten, utan det måste registreras manuellt av STIM. Hmm...fick svar från STIM nu. Där anges att jag helt enkelt istället ska markera enbart "C" som alternativ i rullistan, om det är det som gäller... Men som du skrev Claes, inte försvinner väl den automatiska fördelningen på sajten bara för det?? TILLÄGG: JO. Denna gången gjorde det det. Men första gången jag var inne på sajten så var även bokstavsvalen i listan blålagda och ej valbart vita. En låsning av något slag. Nu var det busenkelt! Kom på en annan lustighet: Om man inte är medlem i STIM (eller annan motsvarande byrå), kan man inte anges på sajten med ipi-nr osv, även om man varit med och komponerat låten eller gjort texten. Hur får dessa personer ersättning om låten framförs/spelas? 🙂 :musik Redigerat 23 mars 2007 av musik
Valle Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 Du får helt enkelt vara noga med de uppgifter du anger när du registrerar ditt verk - t.ex. att ange rätt upphovsmansroll. Även om STIM är ett dinosaurieförbund, så är systemet ganska genomtänkt: C = kompositör A = textförfattare CA = kompositör och textförfattare AR = musikbearbetare SA = textbearbetare Sen, angående "Kom på en annan lustighet: Om man inte är medlem i STIM (eller annan motsvarande byrå), kan man inte anges på sajten med ipi-nr osv, även om man varit med och komponerat låten eller gjort texten. Hur får dessa personer ersättning om låten framförs/spelas?" Det är ju precis av den anledningen "man" bör ansluta sig till STIM - för att låta dem bevaka de ekonomiska rättigheterna. I annat fall får man sköta bevakningen själv. Och det är ju inte en barnlek precis...
musik (oregistrerad) Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 Du får helt enkelt vara noga med de uppgifter du anger när du registrerar ditt verk - t.ex. att ange rätt upphovsmansroll. Även om STIM är ett dinosaurieförbund, så är systemet ganska genomtänkt:--- Det är ju precis av den anledningen "man" bör ansluta sig till STIM - för att låta dem bevaka de ekonomiska rättigheterna. I annat fall får man sköta bevakningen själv. Och det är ju inte en barnlek precis... STIM e bra. Jag är 100 på att jag kontaktade dem via ovanligt brev (på den gamla goda tiden, dvs ej elektroniskt vanligt brev) och att de frågade därefter om jag var C, A eller både och att jag då skulle stå som ett av alternativen i deras papper. På tiden att jag registrerar fler låtar, f'låt verk. Ny skiva kommer ju i maj. 🙂 --- De som eventuellt kommer medverka på nya plattan som börjar spelas in på måndag, de får sköta detta med ersättning till sig själva på egen hand då...?! bampa//:musik
Valle Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 De som eventuellt kommer medverka på nya plattan som börjar spelas in på måndag, de får sköta detta med ersättning till sig själva på egen hand då...?! Om dessa "de" förutom "medverkande på skivan" även är upphovsmän bör du uppmuntra dem att ansluta sig till STIM. Annars är det skit samma... Men visst, då kan "de" i stället överväga att - med viss försiktighet - ansluta sig till SAMI... Jag sa "med viss försiktighet", eller hur?
musik (oregistrerad) Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 Är man upphovsman om man "bara" skrivit ett 25 sekunders solo på en av mina låtar?
Valle Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 Är man upphovsman om man "bara" skrivit ett 25 sekunders solo på en av mina låtar? Jag älskar såna här frågor... 🙂 Det finns två svar på den frågan: 1. Det vanligaste svaret är: Nej! En sologitarrist räknas i flesta fall som "utövande artist" i sammanhanget, precis som bassisten, trummisen, keyboardisten etc, etc. Med andra ord så har han/hon inget med verket att göra, upphovsmannamässigt sett. Men, å andra sidan… 2. Ett gitarrsolo skiljer sig ofta från en låt i övrigt. Och det brukar oftast vara sologitarristen som ”skriver” själva solot. Därför skulle man kunna säga att sologitarristen ”äger” solot i sig – och om det i upphovsrättslig mening skulle anses uppfylla kraven för vad som kallas ”verkshöjd”, då är han/hon också ”medlåtskrivare”. Men jag ska inte komplicera det för dig… Summa: Du bör kunna utgå ifrån att sologitarristen inte har några anspråksmöjligheter på din låt. Däremot ”äger” han/hon sitt ”framförande”. Men du har ju givetvis skriftligt på att han/hon har upplåtit dessa rättigheter på dig, eller hur? 😕
musik (oregistrerad) Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 Jag går på 2:an. Det där "äger sitt framförande", innebär det att om jag har konserter och den ursprunglige gitarristen inte kan medverka på dessa, utan jag har istället med en annan sologitarrist, kan den som spelat in solot på skivan ha invändningar på att solot används live på konserterna av den andre gitarristen? 🙂
Claes Holmerup Postat 23 mars 2007 Postat 23 mars 2007 Sådant måste man skriva till STIM om, eftersom det inte går att gå ifrån den automatiska fördelningen på siten, utan det måste registreras manuellt av STIM. Hmm...fick svar från STIM nu. Där anges att jag helt enkelt istället ska markera enbart "C" som alternativ i rullistan, om det är det som gäller... Men som du skrev Claes, inte försvinner väl den automatiska fördelningen på sajten bara för det?? TILLÄGG: JO. Denna gången gjorde det det. Men första gången jag var inne på sajten så var även bokstavsvalen i listan blålagda och ej valbart vita. En låsning av något slag. Nu var det busenkelt! Kom på en annan lustighet: Om man inte är medlem i STIM (eller annan motsvarande byrå), kan man inte anges på sajten med ipi-nr osv, även om man varit med och komponerat låten eller gjort texten. Hur får dessa personer ersättning om låten framförs/spelas? 🙂 :musik Ok - jag tänkte lite fel. Vad jag har råkat ut för, är att om man vill dela upp upphovsrätten på annat sätt än jämnt mellan upphovsmännen, så måste det göras manuellt av STIM. Det var i samband med att jag hade hjälpt en god vän väldigt mycket, som han tyckte att jag skulle ha 33% och han 67% (visserligen mot min vilja eftersom det egentligen var hans låtar helt och hållet, men han var väldigt envis...) av kompositörs-delen - och det var alltså omöjligt att fixa direkt på STIM:s site.
Valle Postat 24 mars 2007 Postat 24 mars 2007 Det där "äger sitt framförande", innebär det att om jag har konserter och den ursprunglige gitarristen inte kan medverka på dessa, utan jag har istället med en annan sologitarrist, kan den som spelat in solot på skivan ha invändningar på att solot används live på konserterna av den andre gitarristen? Nej!
musik (oregistrerad) Postat 24 mars 2007 Postat 24 mars 2007 🙂 Det där "äger sitt framförande", innebär det att han är kompositör och ska stå med bland upphovsmännen? Vad är det han äger och hur tar det sig uttryck i förlängningen?
Valle Postat 24 mars 2007 Postat 24 mars 2007 Det där "äger sitt framförande", innebär det att han är kompositör och ska stå med bland upphovsmännen? Vad är det han äger och hur tar det sig uttryck i förlängningen? Jag tror att det mesta egentligen fanns besvarat i mina två föregående inlägg… Om det är ett helt vanligt, konventionellt solo så, nej, han/hon är inte kompositör och behöver alltså inte heller stå med som upphovsman till verket. Däremot är det inte konstigt att han/hon ”äger” rättigheterna till sitt framförande. Detta kallas i upphovsrättslagen för närstående rättigheter/utövande konstnärer och ger t.ex. en sologitarrist en viss bestämmanderätt över sitt ”solande” – inte solot (melodin/tonerna) i sig, utan den personliga prestationen. Det är den här rätten som t.ex. ett skivbolag måste få upplåtet på sig för att kunna släppa en skiva (inspelning) där den här sologitarristen medverkar. Ett skivbolag skiter fullständigt i vem som är upphovsman och vem som har skrivit vad – det är de närstående rättigheterna (ovan beskrivet) man vill åt. Jag har punlicerat lite artiklar i ämnet, där du eventuellt kan få klarhet i ett och annat: (direktlänk) http://www.valenzia.se/doc.php?list=1
Claes Holmerup Postat 24 mars 2007 Postat 24 mars 2007 ...men om man ska ha ersättning i egenskap av musiker, så går det väl genom SAMI - och inte STIM...?
Valle Postat 24 mars 2007 Postat 24 mars 2007 ...men om man ska ha ersättning i egenskap av musiker, så går det väl genom SAMI - och inte STIM...? (Tjabba, Claes! 😮) Helt riktigt! (Under förutsättning att musikern är ansluten till SAMI)
analog_vince Postat 20 april 2007 Postat 20 april 2007 Vad är ersättningen i radio resp tv per minut? Och nu menar jag hos SVT och SR.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.