Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har verkligen inte gjort bra köp när det gäller mikrofoner.

Jag äger en Tsm mt 84 bandmikrofon, är väl ok men jag måste använda mkt eq annars låter den lovikavante delux. (även på 4 dm avstånd)

Och jag menar mkt eq. 😄

Sen en stor besvikelse Shure sm7b, köpte den för en vecka sen och den låter radio(iallafall i mina öron).

Megafon, och "yellow submarine" är ord som jag kommer att tänka på.

Ni som har denna mik, ska den verkligen låta så? eller gör jag ngt fel? Har jag fått en defekt mik?

Eller hemska tanke, är det så här en mik som inte färgar ljudet låter? 😄

Men jag har ägt både sm58 och 57 och de var mkt bättre än den här tycker jag.

Jag håller på med blues, dansband, country och schlager mest.

Nuu måste det bli en bra mik.

Jag har 10 mil till närmaste musik affär och de har aldrig inne något jag är intresserad av(utom möjligtvis röde nt2 då) kanske ska prova den?

Så Röde k2 har jag tänkt mig eller AKG solidtube eller Brauner phantom ae.

Vore intressant och få lite synpunkter på detta, vet inte om jag pallar en besvikelse till 😏

Annons
Postat

TSM-micen är en billig kinesisk bandmic - och de brukar vara mycket dämpade i toppen - och låter inte alls i närheten av dyrare nästkusiner från Crowley and Tripp, AEA, Royer etc...

SM7 har jag tyvärr inte testat, så den kan jag inte säga något om. 😄

Vad har du för någon preamp? Den kan också göra ganska stor skillnad om den inte är av någon vidare kvalisort...

Jag tipsar gärna om min testsite, där det finns smakprov på över 100 olika mikrofonmodeller, att hämta och jämföra. 😄

Lyssna inte på för många direkt efter varandra - för då blir du "fartblind" och hör till slut ingen skillnad alls... 😏

Några av mina egna favoriter när det gäller sångmicar - så kan du kanske lyssna extra noga på dem:

sE Electronics Z5600

Studio Projects T3

Violet Design Dolly och Black Knight

Crowley and Tripp Naked Eye

ADK Hamburg

Postat

Att billigaste sortens bandmikrofon inte faller dig i smaken kan jag köpa. Men SM7 är en riktigt bra mikrofon, om du tycker den är så dålig, som jag uppfattar det att du tycker, så är det något fel. Att den sen inte har riktigt samma karaktär som till exempel en stormembransmikrofon är ju en annan sak.

I övrigt tycker jag att Brauner är ett bra förslag om du vill ha en riktigt bra mikrofon, vilken modell från dem du än köper. Min Brauner Valvet är min personliga absoluta favorit. Phantom som du nämner tycker i alla fall jag om.

Man ska samtidigt ha klart för sig att mikrofoner är ganska personligt. Det vissa tycker är det bästa sen leverpastejen uppfanns tycker andra inte är något att hänga i julgranen. Men i den belysningen måste jag dock samtidigt notera att du, vad jag kan minnas, är den första jag hört som så till den milda grad haft problem med SM7. Så det problemet skulle jag nog undersöka närmare om jag vore som dig.

Postat

Ok! Tack för svaren.

Claes jag har varit inne en del förut på dina testsidor och försökt lyssna, valt mp3, klickat på male voice och öppna, väntat 1minut, 2minuter men nästan aldrig hört någon "all I ask of you". 😏 (har 8mb bredband)

Om jag laddar ner filerna går det bättre.(försökte just nu)

Ska ladda ner mer och lyssna.

Jag har väl inte kanske topp klass på preampen men med ett pris på 10 000-

13 000 kronor så ska den väl inte va dålig?

Sen när det gäller sm7b, jag har hört och läst så mkt bra om den så jag hade kanske för höga förväntningar?

Eller kan det va så som jag tänkt ta upp här på forumet att vilken röst och inte minst vilken genre man håller på med spelar stor roll.

Nu har jag läst på amerikanska siter att man använt sm7b till country, men jag menar ungefär så här.

Om det kommer en kille till mig och säger att han vill köpa en kvalitetsgitarr och att han spelar i ett band med AC/DC som förebild, och jag säger javisst! här är en mkt bra kvalitetsgitarr Gibson es175.

Då har jag ju rätt det är en mkt bra gitarr, men inte för honom kanske.

Kan det här i viss mån översättas till mikrofoner? eller vad tycker ni?

Därför är det i mitt tycke bra om man talar om vad man sjunger osv när man har synpunkter på mickar.

Jag hoppas bara att det inte är något fel på min sm7b.

Önskar jag hade haft en större musikaffär, närmare mig så kanske man kunde prova mer.

Postat

Siten finns på två ställen numera, eftersom det är väldigt mycket trafik där - så om det är för segt på http://testing.holmerup.biz , så kan du testa på http://www.testrecordings.net .

En preamp för runt 10000:- ska definitivt inte vara dålig. Jag var mer orolig för att du kanske körde med någon av de extremt billiga Behringer-burkarna eller liknande, vars enda fördel är priset... 😏

En dynamisk mic är nog alltid lite sämre i toppen, än en kondensatormic - så om du saknar önskad briljans med de micar du har nu (en dynamisk och en bandmic), så är det förmodligen en kondensatormic eller rörmic du behöver.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.