musik (oregistrerad) Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 Hej! En kompis skulle låta reparera sin bärbara pc, det var skärmen som var kass. Fick veta att det skulle kosta 10000 SEK. Garantin hade gått ut. Ny för 2 år sedan kostade pc:n 16000 SEk. Ännu idag (!) kostar den 16000 SEK. Är det värt det? glass//:musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 Min fråga är hur en dator som kostat 16.000 för två år sen kan kosta lika mycket idag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 En sak är säker och det är att den inte är värd 16000 iallafall om den är 2 år gammal. Jag tror absolut att det inte skulle vara värt. Jämför den datorns prestanda med en ny som kostar 10000 så ser du om det är värt 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 (redigerat) En sak är säker och det är att den inte är värd 16000 iallafall om den är 2 år gammal.Jag tror absolut att det inte skulle vara värt. Jämför den datorns prestanda med en ny som kostar 10000 så ser du om det är värt 😏 Modellen har utgått, men de ersatt den med en med ny beteckning bara. Specifikationerna är helt identiska!!! Det enda som skiljer är en estetisk rundning i formen. Kollade upp med HP support, butik och verkstad. Den var "före sin tid", då den kom för 2 år sedan... Så HP refererar fortfarande till den som "samma dator". Även om den bara fått ett lite annorlunda utseende och modellbeteckning. Intressant. En ny som kostar 10000 i deras laptopserie är mycket kassare... P.s. För tre månader sedan kunde man fortfarande beställa den som hade den gamla beteckningen. Och då kostade den 16000 SEK. Samma som 21 månader dessförinnan!! D.s. Redigerat 22 mars 2007 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thomas Postat 23 mars 2007 Dela Postat 23 mars 2007 Den var "före sin tid", då den kom för 2 år sedan...Så HP refererar fortfarande till den som "samma dator". Även om den bara fått ett lite annorlunda utseende och modellbeteckning. Intressant. En ny som kostar 10000 i deras laptopserie är mycket kassare... P.s. För tre månader sedan kunde man fortfarande beställa den som hade den gamla beteckningen. Och då kostade den 16000 SEK. Samma som 21 månader dessförinnan!! D.s. Det är ju inte utan att man undrar vad modellen heter... 😏 Vilken modellbeteckning har den, exakt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 23 mars 2007 Dela Postat 23 mars 2007 (redigerat) I vilket fall så låter 10.000:- extremt dyrt och snarare "Vi vill inte reparera den åt dig, men om du är så j-a korkad att du ändå står på dig skall vi ha 10lök!" Trots det, om du måste ha just den befintliga PC'n så har du ju inget val?! Kolla med någon oberoende firma som reparerar datorer, och säg till dem att det skall var en så billig reparation som möjligt och inte några jäklga HP orginaldelar... EDIT: Kom på en liten kul sak. Var på Canon's service center för att hämta en kamera. Det stod på en skylt "Vi debiterar 375:- för ej accepterade kostnadsförsslag". Förutom att det var lite märkligt formulerat så är det ju konstigt att ta betalt för att de talar om för kunden hur mycket en reparation skulle komma att kosta? Redigerat 23 mars 2007 av Light Head Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CRZTNTR Postat 23 mars 2007 Dela Postat 23 mars 2007 (redigerat) EDIT: Kom på en liten kul sak. Var på Canon's service center för att hämta en kamera. Det stod på en skylt "Vi debiterar 375:- för ej accepterade kostnadsförsslag". Förutom att det var lite märkligt formulerat så är det ju konstigt att ta betalt för att de talar om för kunden hur mycket en reparation skulle komma att kosta? Det var inte bara deras egna grejer? Dvs. om man kommer dit med en Canongrej som "bara" dom kan laga i hela Sverige, och så säger du nej efter dom kollat igenom det? Hursomhelst är det värdelöst ändå. Redigerat 23 mars 2007 av CRZTNTR Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 mars 2007 Dela Postat 23 mars 2007 EDIT: Kom på en liten kul sak. Var på Canon's service center för att hämta en kamera. Det stod på en skylt "Vi debiterar 375:- för ej accepterade kostnadsförsslag". Förutom att det var lite märkligt formulerat så är det ju konstigt att ta betalt för att de talar om för kunden hur mycket en reparation skulle komma att kosta? För en kund kan det kanske låta konstigt att betala för att verkstaden "inte gör något", men riktigt så enkelt är det inte... De lägger ju ner tid på att leta upp var felet ligger. Om de inte får uppdraget att reparera och kan debitera för sin arbetstid, så behöver de ju få betalt i alla fall för en del av den tid de har lagt ner på att leta efter felet. De kan ju inte jobba gratis bara för att kunden får ett kostnadsförslag och tycker att det blir för dyrt... I vissa fall kan det handla om kanske 1-2 timmar att felsöka - tid som verkstaden hade kunnat jobba med annat som de hade fått bättre betalt för - och om det tar så lång tid och de bara tar 375:- för kostnadsförslaget, så är det rena förlusten för verkstaden, men de får åtminstone in en liten del av sina kostnader för jobbet. Det beror också på hur komplicerad apparat det handlar om. I vissa fall måste apparaten egentligen repareras färdigt för att det ska gå att konstatera helt säkert vad det kommer att kosta - och då blir det extra mycket jobb om förslaget inte accepteras, eftersom prylen då måste återställas i samma skick som den var när den lämnades in... Det hade kanske varit bättre att formulera det som att "För kostnadsförslag debiteras 375:- - men vid reparation går den kostnaden bort", eller något liknande... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 27 mars 2007 Dela Postat 27 mars 2007 I vilket fall så låter 10.000:- extremt dyrt och snarare "Vi vill inte reparera den åt dig, men om du är så j-a korkad att du ändå står på dig skall vi ha 10lök!" Trots det, om du måste ha just den befintliga PC'n så har du ju inget val?! Det var hela skärmen som fick bytas inkl en massa kretsar runtom som samtliga hade pajat efter ca 1 år. Normalt kan en enda av dem kretsarna gå, men det brukar aldrig ta mindre än knappt 3 år. Reklamation. I runda slängar normalt inalles 10 papp - och då får man skärmen (8000 kr) plus lite andra delar (500 kr) och arbetet (1500 kr) inkl moms. Skärmen i sig utgör här 50% av pc:ns pris. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thomas Postat 27 mars 2007 Dela Postat 27 mars 2007 I vilket fall så låter 10.000:- extremt dyrt och snarare "Vi vill inte reparera den åt dig, men om du är så j-a korkad att du ändå står på dig skall vi ha 10lök!" Trots det, om du måste ha just den befintliga PC'n så har du ju inget val?! Det var hela skärmen som fick bytas inkl en massa kretsar runtom som samtliga hade pajat efter ca 1 år. Normalt kan en enda av dem kretsarna gå, men det brukar aldrig ta mindre än knappt 3 år. Reklamation. I runda slängar normalt inalles 10 papp - och då får man skärmen (8000 kr) plus lite andra delar (500 kr) och arbetet (1500 kr) inkl moms. Skärmen i sig utgör här 50% av pc:ns pris. 😕 Och jag är fortfarande intresserad av vad modellen heter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 27 mars 2007 Dela Postat 27 mars 2007 Skit i vad den kosta när man köpte den. Tänk såhär istället... Vad ska jag lägga 10 000 på? En dator som är gammal och sliten, som kan paja när som och varje gång den pajar så är det dyra arbetskostnader. Det som står på att paja är processorfläkten och hårddisken Eller ska jag lägga dem på en ny dator + lite till och då får man garantin. Det är valet... Och vad är det för modell? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.