Jump to content
Annons

Litet studiobygge, så småning om.

Recommended Posts

chrisgroove (oregistrerad)
Postat

Hallå där!

Jag har tänkt att börja bygga en liten egen hemma studio i ett litet rum jag har och efter mycket letande i forumet efter liknande trådar i hopp on information så har jag gett upp och skapar nu en egen tråd.

studioplanlsningoq9.jpg

Såhär ser då rummet ut.

Det jag skulle vilja veta är om det är värt att isolera rummet, förbättre aukustik och bästa placering av utrustningen.

Det jag tänkte ha där inne är datorn, skärm, ett litet mixerbord, midi-klaviatur, monitorer och en mic.

Däremot kommer inte micen användas där inne utan utanför det rummet jag har ritat upp finns en liten vrå som är 118cm x 121cm där det är 2 garderobsdörrar som man kan öppna och hänga mattor/täcken för att avskärma när man spelar in med micen.

Men som sagt, är det värt att isolera det där lilla rummet? Väggen som är mitt emot "dörrväggen" är en betongvägg. Dom andra är tunna väggar som finns i gamla lägenhetshus.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Jäklar vad trångt! Har precis mätt och konstaterat att det rummet har samma area som min matta i vardagsrummet ungefär. 😳

Var hade du tänkt placera prylarna? Vad ska stå mot vilken vägg?

Postat

Hehe, jo det är riktigt litet! 😳

Mot den väggen som är mitt emot dörren hade jag tänkt att jag ska ställa et skrivbord. Gärna mitt Jerker bord från Ikea om jag får in det där. Jag ska mäta det imorogn! Sen får vi se hur stor plats det tar.

Det är inte direkt så att jag har värsta studioprylarna. Tänkte att jag ska inhandla lite grann i samband med bygget!

Så här kommer en lista med det jag tänkt att ha (kommer lite frågor också):

Skärm, en eller två?

Studiomonitorer (Någon som har tips för bra budget monitorer?)

Min lilla behringer mixer, räcker den tror ni för inspelning av sång och vissa instrument så som gitarr, flöjt och munspel?

Kondensator mikrofon, en bra budget mic som håller måttet?

Ljudkort, samma där.. budgetkort. Behöver inte kunna spela in flera saker samtidigt. Men gärna t.ex gitarr och sång samtidigt.

Gitarrer och sånt får stå i ett annat rum!

Hur är det med isolering och aukustik då? Räcker det med att man hänger upp mattor på väggarna i det rummet?

Tack på förhand.

Postat

vad är det du vill göra? isolera eller akustikbahandla? två heelt olika saker..

Postat

Du kommer alltså att spela in lite gitarr och sång grejor, inte riktiga trummor eller hur?!?

I så fall och i ett sånt litet rum som ändå aldrig går att få i närheten av någon så kallad studiostandard så räcker det helt klart med lite mattor/bonader på väggarna för att dämpa de värsta flutter-ekona osv.

Jag skulle ha satt mig vid kortändan om jag var du så att jag har rummets djup bakom mig, dämpat av med antingen bonader etc på båda kortändor samt på mitten tex på långändorna, kolla trådar om absorbenter etc som man kan bygga själv, ramkonstruktioner i tavelstorlek (större) så får du lite hum om lite vettiga tips som hjälper tillräckligt i ditt fall!

1 eller 2 skärmar-beror på dig själv, jag säger att det räcker med en!

😳

Postat
Hehe, jo det är riktigt litet! 😱

Mot den väggen som är mitt emot dörren hade jag tänkt att jag ska ställa et skrivbord. Gärna mitt Jerker bord från Ikea om jag får in det där. Jag ska mäta det imorogn! Sen får vi se hur stor plats det tar.

Det är inte direkt så att jag har värsta studioprylarna. Tänkte att jag ska inhandla lite grann i samband med bygget!

Så här kommer en lista med det jag tänkt att ha (kommer lite frågor också):

Skärm, en eller två?

Studiomonitorer (Någon som har tips för bra budget monitorer?)

Min lilla behringer mixer, räcker den tror ni för inspelning av sång och vissa instrument så som gitarr, flöjt och munspel?

Kondensator mikrofon, en bra budget mic som håller måttet?

Ljudkort, samma där.. budgetkort. Behöver inte kunna spela in flera saker samtidigt. Men gärna t.ex gitarr och sång samtidigt.

Gitarrer och sånt får stå i ett annat rum!

Hur är det med isolering och aukustik då? Räcker det med att man hänger upp mattor på väggarna i det rummet?

Tack på förhand.

Jag föredrar två skärmar, men 1 fungerar ju alldeles utmärkt också. Speciellt med tanke på hur lite utrymme du har. Tänk bara på att ha ganska hög upplösning på skärmen.

Monitorer är nog bara och glömma skulle jag säga. I det där lilla rummet är det lurar som gäller om du vill ha ett rättvisst ljud.

Behringer mixer... Ja det beror på hur kräsen du är. I mitt tycke så brummar läcker och brusar dom flesta Behringermixarna. Jag skulle lägga pengarna på en hygglig preamp istället. T ex Studio Projects VTB-1.

På mikrofonsidan så kanske en Studio Projects B1 kanske sitta fint. Den finns dessutom i paketpris med den preampen jag tipsade om.

Ljudkort skulle du kunna köpa t ex ett ESI Juli@ eller Audiophile 2496.

Och om jag förstår det rätt så ska du inte spela in i samma rum som du har datorn? Isåfall är det ju högst onödigt att akustikbehandla det rummet 😱

Men har man dålig akustik där man spelar in är det helt klart värt att göra något år det 😱

Postat

Det är nog en smaksak om man vill ha två skärmar eller en. Många har ju två 4:3-skärmar. Själv har jag en en 21" widescreen och är ruskigt nöjd med utrymmet på skärmen. Handlar ju även mycket om hur hög upplösning det är osv..

Postat

Okej, tack för alla svaren!

Jag kommer inte spela in trummor, bara gitarrer, flöjter, sång osv. I det rummet jag ska göra det i är typ 150x150cm. Det har två garderober så om jag öppnar dörrarna på dom garderoberna och hänger mattor på dom så borde det väl bli ganska bra dämpning?

Den där preampen och micken som du sa fanns i paketpris, vart hittar jag det?

Tack igen.

Postat
Okej, tack för alla svaren!

Jag kommer inte spela in trummor, bara gitarrer, flöjter, sång osv. I det rummet jag ska göra det i är typ 150x150cm. Det har två garderober så om jag öppnar dörrarna på dom garderoberna och hänger mattor på dom så borde det väl bli ganska bra dämpning?

Den där preampen och micken som du sa fanns i paketpris, vart hittar jag det?

Tack igen.

Antingen här: Hos Claes som hänger väldigt mkt här omkring (:

Eller här på emusic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.