Jump to content
Annons

HipHop Text

CaddyLacMusic (oregistrerad)

Recommended Posts

CaddyLacMusic (oregistrerad)
Postat

Tjenare allihoppa. I min förra tråd så berättade jag kanske inte att jag skriver HipHop texter, och jag jobbar på några nya låtar nu. Nu menar jag inte att jag skriver dirty dirty HipHop texter fullmatade med svordomar, utan jag skriver liksom berättande om någonting. Jag tänker ut innan vad jag låten ska handal om, men jag fasnar alltid efter typ hälften av första texten. jag är inte speciellt duktig på poesi och jag skriver på engelska, så jag behöver tonvis med hjälp om hur jag ska komma igån med låtskrivandet, det är ju liksom en av de viktigaste sakerna i en HipHop text

Tack på förhud 🙂

• 5 veckor senare...
Annons
Postat

Det är bara skriva mer och mer, och skaffa mer och mer inspiration. Det är som att skriva eller göra vilken låt som helst, en del saker bara kommer och vips så har man 700 takters meningar, eller så låser man sig på andra meningen.

Utgå från några meningar som skulle fungera som hook eller refräng, bygg upp dessa så att det blir en viss tyngd här, sen har du säkert redan uppslag till en vers, och kanske redan skrivit den. Försök då vinkla den versen på ett annat sätt eller inbilla dig själv, och tänk genom en annan persons tankegång, så blir det en till vers, eller kanske uppslag till en ny låt.

En del ordmålningar skulle göra susen också, istället för att bara säga ren fakta. Lyssna på de rappare du lyssnar på, och lyssna noga vad de gör för ordmålningar. Personligen gillar jag Fabolous texter för att det finns lite komik i dem. Om du inte hört Talib Kweli, Mos Def och Common innan så tycker jag du ska lyssna på dem, som också kör en slags berättande stil.

• 2 månader senare...
Postat

jag kan nog inte hjälpa så mycket men ska i allafall försöka.. skriver också hiphop texter, dock mest på svenska är inte heller bra på rim och poesi. men som vanligt brukar alla ha en mp3 spelare.. jag har fyllt min med musik jag älskar upp till 1/4 sen resten med instrumental musik. vilket gör att jag fantiserar in texter till melodin och där av får jag min kreativitet, hoppas det var till liten hjälp i allafall. Peace out

Postat (redigerat)

hm, keep on strugling, för lr senare kommer det mer.

Ibland tycker jag att det är bra om man skriver in några fula nödrim när man jobbar med texten, då blir man mer motiverad och komma på bättre ^^.

Så här låter det för mig när jag rappar (min första rapplåt) ^^

http://www.speedyshare.com/867900496.html

Jag tycker det är bra om man skriver och framträder på svenska, det låter mycket tungare enligt mig.

Är det bara jag, eller har den svenska hiphopen börjat växa igen ?

Redigerat av pompe
  • 4 veckor senare...
Postat

Tjenare homies!...

Man e en grabb på 16 år (snrt)....som har gjort extremt många låttexter... och som undrar om det finns någon som vill massproducera tsm med mig .. för å sedan spela in dessa 🙂

• 1 månad senare...
Postat
  drumsyndrome sa:
Tjenare homies!...

Man e en grabb på 16 år (snrt)....som har gjort extremt många låttexter... och som undrar om det finns någon som vill massproducera tsm med mig .. för å sedan spela in dessa 🙂

Peace rasta!

E intresserad av an massprodda lite skit... sysslar visserligen mest med typ våldsironisk och politisk riddim/reggae men de hade varit kul att göra nått projekt med rap/reggae... 😛

Haade!

Postat (redigerat)

Jag skriver ju inte Hip-hop texter. Men det som ofta hjälper mig att komma vidare med mina texter (eller att inte fastna) är att läsa nästan utelutande Engelsk skönlitteratur, skriva dagbok på Engelska, och såklart lyssna mycket på Engelska både på film och i musik. Sen är ju lite tidspress inte heller helt fel. Sätt en dead-line och försök att hålla den.

Sen har jag märkt att två ytterligheter funkar för mig. Det första är att våga använda klicheér. Tyckte inte om det förut men om man menar det så funkar det oftast, tycker jag. Det andra är precis omvänt - "kill your darlings". Alltså undvik att upprepa dig och använd inte de "bekväma" orden, fraserna och rimmen.

*edit* trött, årets avdammning? 😛

Redigerat av Bone
Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan du inte få lite 'småtips' från dom större Hip-Hop artisterna? Sätt dig på stan och bara lyssna på vad folk säger, kan dyka upp något skoj. Kanske en händelse som du kan spinna vidare på (givetvis överdriva den lite också)

Lycka till!! 😉

Redigerat av Mollin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.