Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

För att bla spara datorkraft kan man ju lägga reverb, doubbler etc på en FX kanal. Så långt ä jag med. Men när man går in och "aktiverar" send på den kanal som ska få sig en dos av tex reverb bli jag lite konfunderad. När får kanalen 100% av FX kanalen. Det finns ju en "on" knapp den ska ju va på såklart. Men sen finns det en till i mitten det blir ju lite olika resultat med den påslagen och inte när man drar i fadern. Detta i Cubase SX 3 🙂

Redigerat av Chriskooh
Annons
Postat

Hm, nu har jag inte SX3 framför mig, men det är inte Pre/Post Fader Send knappen du menar? Har du valt Pre Fader påverkas involymen till reverbet inte av hur du har ställt volymfadern på kanalen, och du kan ju själv räkna ut vad som händer om du väljer Post Fader.

I Cubase har du under On-knappen ett nivåreglage som fungerar som en mixer (alltså hur mycket av sendeffekten du ska blanda in). Därför brukar man sätta "Mix" på reverbet på 100%. När du sedan har 100% även på channelstripen (alltså på respektive kanal) DÅ har du 100% blött reverb.

Postat (redigerat)

Är nog lite klokare nu. Men jag förstod inte riktig ressonemanget king prefader knappen. När anväder man den 🙂 ?

Redigerat av Chriskooh
Postat

Den kan vara väldigt användbar i många situationer! Om du väljer pre fader skickar du alltså den faktiska nivån på signalen till sendeffekten (inte +- det andal dB som kanalfadern är inställd på). Detta gör att om du exempelvis har ett kort slapbackdelay på en sendeffekt för att dubbla sången så kan du skicka signalen pre fader och ställa nivån på den dubbade sången med regeln på FX-spåret istället. Smidigt!

Det finns fler användningsområden, men man kan ju vara lite kreativ 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.