Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena..Jag har problem med att när jag ska spela in något på min midikeyboard (keystation 49-e) så spelar den in allt för snabbt..asså i monitorerna hör jag mig själv perfekt ingen delay lr nånting, men sedan när jag lyssnar på de jag spelat in så spelar den upp midiljuden för snabbt. Så om jag lägger en trumma på tex 4an i takten så kommer den på kanske 3å, väldigt irriterande. Skulle tveka på att de handlade om latency med tanke på att ljudet kommer "före". Handlar även ej om Auto quantize.

Sen undrar jag också hur man gör Reverb på midiljud på vanligt ljud e de ju bara att högerklicka-plugins-reverb.

Som ni märker är jag väldigt orutinerad när de handlar om Cubase och att spela in överhuvudtaget ^^

Vore tacksam dock om man fick några schysta svar =D

MVH Max

Redigerat av Mask
Annons
Postat

Fråga 1: Emulerade midi-portar. I mappen midi port enabler ligger en fil som heter ignoreportfilter i Cubase. Flytta den till huvudmappen i Cubase och öppna sedan Devices menyn. Här hittar du inställningen för midi-portar där du kan testa att använda de vanliga midi-portarna eller de emluerade.

Fråga2: Reverbet ska inte läggas på midi-kanalen utan den kanal som ljudet kommer tillbaka på från synten. Tryck på F3 för att öppna mixern, spela upp projektet och leta i mixern efter en kanal där ljudstapeln stämmer överens med syntljudet. Det är här du lägger reverbet.

Postat

tack för svaret på fråga 2 😄..

Men saken e den att jag ej har någong fil i mappen Midi port Enabler som kallas för "ignoreportfilter"..filerna som ligger där är följande:

-enableemulated

-MIDI_Port_Filter_DE

-MIDI_Ports_Filter_EN

Postat

Läste hela den nitade tråden o de verkar ändå inte vara de där med ej-emulerad och emularde..jag menar Jag har Keystationen-49e kopplade genom Usb Och i Device setup under "all midi inputs" är det bara "usb-ljudenhet" som är aktiv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.