Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

76551982og2.jpghttp://img143.imageshack.us/img143/5856/76551982og2.jpg

http://img143.imageshack.us/img143/3492/16412268bt6.jpg

http://img404.imageshack.us/img404/5124/22765880am9.jpg

http://img404.imageshack.us/img404/7742/13654377hr3.jpg

http://img405.imageshack.us/img405/7849/71114753ds2.jpg

http://img405.imageshack.us/img405/3350/20360593yg1.jpg

http://img405.imageshack.us/img405/4596/97221103ey6.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/2758/ko...llrummetlj7.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/6969/mu...oversiktzx4.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/4383/mu...tudiomttea2.jpg

Hej Hopp! Detta blir förhoppningsvis en tråd som angränsar till det mesta när

det kommer till att bygga en studio. Kanske bra och nyttigt att läsa för andra som går i samma tankar samt för min del att man får igång en diskussion och att de som har erfarenheter att dela med sig av förhindrar att fel uppstår i konstruktion och design. Hur som helst så ska det byggas ett kontrollrum som ska kännas kontrollerat med bra lyssning och ett behagligt stort live rum med lite olika varianter av akustik samt ett dämpat ISO bås med insyn som fungerar som sluss intill kontrollrummet.

Studion ligger på högsta våningen i ett annex där undervåningen är övernattningsrum, kök och allrum där man ska kunna softa. Byggnaden är belägen vid en åker så verksamheten kommer inte att vara störande, däremot så plöjer bondrackarn en del under höst/vår vid fasadsidan.

Konstruktionen består av lättbetongväggar och betongbalkar, mellanbjälklaget under studion och kontrollrummet är av betong. ISO båset och den dämpade delen i studio står på separat betongplatta. Verksamheten kan liknas med vilken kommersiell musikstudio som helst, kontrollrummet designas för stereolyssning och med närfältsmonitorer som 5.1 möjlighet.

Jag kommer att gå in på kontrollrummets byggteknik, konstruktion och design. Fråga gärna frågor, jag har en hel del frågor själv kan jag lova!

Hojta till om ni ser något som verkar konstigt eller fel eller hur man kan göra

saker på ett annat sätt eller med andra material så det blir billigare/bättre. Budgeten är ofta en stor bromskloss och är så även i detta fall. Spana in lokalen och skisser, jag ritar

som om jag fått en stroke men förhoppningsvis så förstår ni helheten. Ni finner alla bilder överst.

GOLV

(Golvet läggs som en rektangel och är oberoende av väggarnas vinklar)

Lager1:50x50x20 Gummikuddar av någon form av naturgummi, regel avstånd 450mm.

Dessa läggs så att golvet kommer 25mm från fasad och sidovägg samt 10mm luft mot

bakre kontrollrumms väggen. Dessa kuddar fästes med dubbelhäftande tejp på golv

och på ovansidan gummikuddarna. Eventuellt så kanske man ska fylla tomrummet

mellan gummikuddarna med någonting för att få bort hålrummet!?

Lager2. Ett lager fasade 22mm golvspånskivor. Dessa spacklas med

akustikfogmassa.

Lager3. 400x400x40 släta trädgårdsplattor läggs ut och spacklas med akustik

cement för att få tyngd i konstruktionen. En rad av trädgårdsplattor tas bort för plats för kabelränna för signal kablage till och från mixerbordet. Ström till mixerbordet dras separat i slang till maskinrummet under plattorna där nätdelarna är. Det förbereds även för två slangar till effekt rack från maskinrummet samt från effekt rack till mixerbordet. Dels för remotes, skärmar, mus, tangentbord och lite annat. Dessa tätas med gubblera för att lätt kunna dra mer kablage i framtiden.

Lager4. 2lager 13mm golvgips limmas med akustik lim från Swedac eller Gyproc.

Dessa läggs omlott så att skarvar inte uppkommer på samma ställe. Dessa skruvas

ej!

Lager5. Linoleum matta över hela rummet samt en utskuren ESD matta runt

mixerbordet fram till effektracken där det annars slits väldigt mycket för att

undvika statisk elektricitet. Glöm inte jordfläta på stolarna bara.

Frågor ang. golvet:

1. Behövs det någon form av vertikala karmabsorbenter för att rama in golvet?

2. Finns det fördel att limma linoleum matta med akustiklimmet eller

ska man gå på ett vanligt mattlim?

3. Finns det något billigt sätt att förbättra konstruktionen?

4. Så kallad ”Stopgap” eller andra ljudlister, vart får man tag på dessa i

Sverige?

Bakre Kontrollrums vägg.

(Samtliga väggar byggs uteslutande med 70mm stål profiler/reglar och 2700x1200

gips, limmas och spacklas med akustikfogmassa från gyproc eller swedac, alla

hörn läggs omlott.)

Först skruvas en 70mm U-skena fast på golvet. Jag har valt att köra på profiler

med EPDM list men väljer också att täta med akustikfogmassa för säkerhets skull.

Sedan används 70mm reglar med centrum avstånd på 600mm, fylls med

billigare isolering runt 25kg/m3 95 mm. Sedan skruvas/limmas 2 lager 13mm gips förskjutna likt golvet. Alla skarvar spacklas noga med akustikmassa.

Frågor ang. bakväggen:

5. En byggherre sade till mig att jag skulle köra på 450mm regleravstånd och 900m breda gipsskivor eftersom det leder till en stabilare konstruktion, vilket då

skulle leda till bättre ljudisolering. En annan byggherre sade ett

regelavstånd på 600mm samt 1200mm gips skulle vara bättre tack vare en mer homogenare vägg, några tankar kring detta?

Fasadvägg & sidvägg med ruta till ISO bås.

Samma konstruktion som den så kallade bakväggen fast med dubbla 70mm 28kg/m3

regel skivor som islorering. På fasadsidan ”blindas” samtliga fönster utom en sektion för

trevlig utsikt och solljus till kontrollrummet. Fönster byggs för med 40mm

isolering, MDF skivor, fogmassa samt solfilm. Sidoväggen kommer att innefatta

två stycken dörrar av ljudklass R´w 40, (till trapphus och maskinrum) samt karmabsorbenter a 40mm. Rutan till ISO båset är inte bestämt men det finns några tips som man kan gå efter. Glas har ungefär 3,5 gånger högre densitet än gips och man behöver i utopin ett glas som motsvarar den vägg man byggt. Så om man förenklar lite behöver man en ruta var av tjockleken är en tredjedel av väggen.

Frågor:

6. Är det värt att lägga till ett lager gips ”a la Byggmax” budget skiva till

dessa väggar?

7. Finns det några bra tips på dörrkarmset som är ljudklassade?

8. Finns det någon bra information att få om man vill behålla en sektion av fönster i kontrollrummet? Man vill ju kunna öppna och släppa in gödsellukten en härlig sommardag.

Frontvägg med studio ruta.

U-skena med EPDM list i vanlig ordning med 70mm regel, 600mm regel avstånd.

Dubbla 70mm 28kg/m3 regelskivor, tre lager 13mm gips som limmas och skruvas

omlott 900mm bredd. Glasrutan blir en 12mm laminerad glasruta och monteras helt rak. I

mellanrummet kläs kanterna av 20mm mineralull, så kallad karm absorbent. När

karmen monteras se då till att karmen ”flyter” d.v.s. ej har kontakt med själva

väggen. Detta gör man enklast med några träbitar och fogmassa, se till att det

blir riktigt tätt, när fogen stelnat ta bort träbitarna och fyll resterande

hålrum. Glaset monteras i karmen med ”U gummilister”. Rutorna putsas upp

riktigt innan de byggs igen, ett bra tips ska vara destillerat vatten med lite

diskmedel.

Frågor

9. Finns det några speciella fönsterkarmar som är ljudklassade eller blir det att bygga själv?

10. Några speciella gummilister för rutorna att rekommendera? E-list eller E-band är de jag känner till.

Studiovägg med studio ruta.

Studioväggen konstrueras exakt som frontväggen med regelavstånd på 600mm och med 3 lager 13mm gips br 1200mm. Exklusive isolering/reglar, det blir alltså en ren luftspalt på 170mm, totala väggen blir 528mm. Glasrutan blir någon billigare variant, planglas från 8mm och uppåt vad jag nu kommer över. Rekommendation är att ej gå under 8mm.

Denna monteras likaså helt rak för att inte nagga på luftspalten.

Notering ang. studioväggen är väl att det inte finns budget för ett flytande golv i dagsläget eftersom den är så pass stor. Därav så kan det bli så att väggens reglar bultas i betonggolvet i värsta fall. I bästa fall blir det ett flytande golv, billigt förstås. Det vore verkligen trevligt med ett trägolv i studion.

Frågor:

11. Eftersom studioväggens stålprofiler eventuellt ansluter till betongpelare så tycker man

att någon i Sverige bör sälja isolerande bultar som man kan läsa om i

amerikansk litteratur, anyone?

12. Är det någon ide att bygga studioväggen annorlunda än frontväggen p.g.a. dess

egenfrekvens blir densamma?

13. Ett tips på ett jättebilligt flytande golv som man kan lägga trägolv ovanpå vore tacksamt!

Tak.

Basfällor placeras i det befintliga innertaket i byggnaden ovanför kontrollrummet innan bygget sätter igång. Viktigt är att åtgärda basen där uppe eftersom det inte kommer att gå att göra någonting åt det när bygget står klart.

Annars pendlas 45mm primärskenor ned 50-500mm med 20x1mm hålband med centrum

avstånd på 1200mm. 45mm regel fästs med skruv i 70mm regelns överkant

(väggarna). Sekundär regeln skruvas sedan fast i primär regeln med ett centrum

avstånd på 450mm och fylls med 195mm regelskiva, därefter skruvas och limmas 3 lager 12,5 mm takgips (900mm) i sekundärprofilen. Gipsen kommer då avslutas cirka 5mm från väggarna och fogas därefter med akustikfogmassa. När taket är på plats pendlas i framkant mot frontväggen ett innertak ned med hålband. Innertaket består av Ecophone 40mm master C absorbent med 200mm luftspalt, fästs med Fibersplines . Efter lyssningspositionen i rummet så tar spaltpanel vid. Reglas med träregel och kapade MDF skivor samt vanlig billigare isolering.

Frågor

14. Vad tror ni om att bygga taket OCH alla andra väggar med så kallad akustikregel istället? finns det dB´s att hämta kontra priset?

Kontrollrums design.

Viktigt är att det blir ett symetriskt kontrollrum. Jag hade tänkt bygga

kontrollrum utifrån mina egna beräkningar samt råd, tips och information via

hemsidor och böcker. I grunden ligger 5p Akustik som jag kan säga att

jag inte har så mycket nytta av förutom förståelsen av att allt är viktigt,

samtidigt att inget kan någonsin bli perfekt i verkligheten.

Vi börjar med lyssningspositionen. Högtalarna görs infällda. (Yamaha NS1000 alt.

Genelec 1022A (vill prova mig fram)för att få lite mer plats i kontrollrummet.

Kontrollrummet är inte så stort så middlefield högtalare borde fungera fint.

Dessa monteras från diskanten cirka 1700mm från golvet lätt tiltade så att

mixerbordet inte påverkar de högre frekvenserna. Högtalarna bildar en 60 graders

triangel med lyssningspositionen. Under och ovan högtalarna blir det bastraps

med undantag för slutsteg i ett mindre rack. Alltså monteringen av högtalare

sker inte i frontväggen utan är infällda i mineralullshörnbafflar gjorda av MDF

och tvärställda mineralullsskivor som då bildar en fin 160 graders snedvägg mot

frontväggen. Ungefär 400mm Isover gullfiber samt så mycket luftspalt det bara

går för att få bukt på basen så den inte reflekteras mot frontväggen och kommer

tillbaka fasförskjuten.

Lyssningsposition får tyvärr bestämmas ur rent praktiska skäl enbart eftersom

jag inte vet hur man ska räkna ut den optimala positionen. Allt beror på hur

stor glasrutan är samt hur långt fram man vill sitta för att se så mycket av

studion som möjligt samt hur brett man kan ha mellan högtalarna. Eftersom

kontrollrummet är litet så är bakväggens tidiga reflexer också något man bör ta

hänsyn till. Man vill få bort samtliga tidiga reflexer så att de inte ”stör”

direktljudet. Reflexer under 20ms uppfattas som direktljud och därav bör man

fundera lite på bakväggens konstruktion samt lyssningspositionen. En annan del

är efterklngstiden och ju längre fram lyssningspositionen hamnar desto tidigare

börjar spaltpanelen i rummet och desto mindre blir den dämpande delen i främre

delen av rummet vilket gör att efterklangstiden ökar. Om någon har någon bra ide

här vore jag tacksam!

Mixerbordet mäter L2700xD900xH1300mm

Effektracken mäter 2700mm och är 900mm hög och 800mm djup för att få plats med

alla burkar. Eftersom det kommer att finnas så mycket prylar överallt så valde jag den smidigaste positionen, 1300mm bakom lyssningspositionen mätt från

mixerbordets kant. Detta kommer givetvis medföra akustiska problem i rummet.

Annars blir rummet ett så kallat LEDE rum, ”live end dead end” rum där främre

delen av rummet är dämpat och bakre är lite mera öppet. Främre halvan av rummet

kommer i stort sett att täckas med isolering av typ regelskivor och andra halvan

av spaltpanel av typ Helmholtz och givetvis en del diffusors. Verkningsgraden är

kanske inte den bästa på Helmholtz så jag hade tänkt testa mig fram när

kontrollrummet står klart. När det kommer till tjockare bredare paneler så

rekommenderar jag MDF skivor som man kapar själv, det blir riktigt fint, man kan

även ta hela MDF skivor och kapa springor i olika dimensioner med cirkelsåg om

du vill ha någon speciell design.

Samtliga hörn i kontrollrummet blir bastraps som går djupt i basen. Taket är

lägst i framkant och stegrar sig 8-15 grader mot bakväggen. Som sagts tidigare

är halva taket regelskivor och vid lyssningspositionen byts isolering till

spaltpanel för att få en behagligare öppnare lyssning med fler reflexer av högre

frekvenser. Rakt ovanför mixplatsen samt på bakväggen fästs en hemmagjort

diffusor av träbitar i olika dimensioner och eventuellt på sidorna beroende på vart sidoväggens fönster blir. Efterklangstiden ligger runt 0,4s om jag räknat rätt(helt rent rum utan isolering) och jag vill ligga runt 0,3-0,4s men det blir svårt eftersom rummet är litet. Några tips hur man inte får ett för dött rum uppskattas!

Frågor ang. kontrollrums design:

15. Vart hamnar bästa lyssnings positionen i rmmet?

16. Hur får jag ett litet rum med behaglig efterklangstid runt 0,3-0,4s?

17. När det gäller basfällor upp till låt säga 300Hz. Hur viktigt är det med

symmetrin i ett kontroll rum då? Kan man bygga en basfälla under högtalaren för en frekvens i ett hörn och för en annan frekvens i ett annat hörn?

El

I huset finns en central med 63Ampere. Det finns en 25Ampere central i

maskinrummet enbart för tekniken i musikstudion. Belysning, kyl frys går på en

annan undercentral dragen från källaren så förhoppningsvis ska det vara avskärmat och fint. Jag har valt att lägga upp all teknik på 8 grupper säkrade för 10A vardera samt en 16A 3fas handske är installerad för större maskiner under bygget som inte kommer att användas när studion rullar.

Jag har delat upp grupperna på de 3 faserna så att spänningen fördelas så jämt

över de tre faserna som möjligt. Grupper är fördelade på detta vis, två ”Backline” grupper (förstärkare och dylikt i studion) en grupp för lyssningsmixrarna och micpreamps i studion samt mindre högtalaranläggning i studion. En grupp för mixerbordets ena PSU och automation, en grupp för mixerbordets andra PSU och en grupp för mixerbordets tredje PSU.

Varför mixerbordet är uppdelat på 3 grupper är för att de läggs på varje fas. En

grupp för dator och interface och en grupp för effektracken i kontrollrummet.

Frågor:

18. Jag har 2st UPS:er som distruberar 3000W styck som jag skulle vilja köra mixerbordet via. Som jag lagt upp det nu är Mixerbordet fördelat på de tre faserna. Går det att parallell koppla faser så de går på en och samma UPS? Förklara gärna utförligt om hur detta skulle kunna gå till.

19. Jordningen om jag fattat det rätt!? Alla grupper dras till jordskenan i centralen, eftersom mixerbordets chassi är kopplat till dess nätdels nätjord så är uttagen i studion(apparatjord) och signaljorden i mixerbordet samma jord med samma potential.

Ventilation

Jag väljer att göra detta på enklast och smidigast sätt. Det blir helt enkelt två separerade system. Ett system för Kontrollrum och maskinrumsrack samt ett system för studion. Den befintliga ventilationen kan byta ut hela rummets luft 4ggr i timmen och låter rätt mycket. Den kan i och för sig användas när man tar ett break. Jag vill själv ha lite mera kött på benen innan jag konsulterar någon i branschen så ge tips och tricks vart jag kan finna

nyttig information och lösningar som fungerar i en studio miljö.

Generella frågor:

 

20. Företaget Auralex har något som heter Sheetblok som används till i stort sett

allt, vägg/tak/golv. Finns det någon motsvarighet i Sverige?

21. Finns det något bra Enkelt mätprogram eller hårdvara med mjukvara till PC som

man kan testmäta sitt kontrollrum när det står klart? Efterklangstid och

Frekvensgång är väll de mest intressanta till att börja med.

22. Ang. isolering så rekommenderas mineral/glasull upp mot 30kg/m3,

varför rekommenderas inte t.ex. stenull som i vanlig bygghandel kan komma

upp mot 100kg/m3 i densitet?

Annons
Postat

Jävlar vilket långt inlägg 😄

Denna tråd ska jag följa med största intresse. Har tyvärr inte mycket att komma med personligen men det ska bli mycket intressant att se hur det går för dig. 🙂

Lycka till

.Viktor

Exaroz (oregistrerad)
Postat

Fint =) lycka till

Postat

Mkt intressant.

Kommer följa detta med största intresse..

Vad beräknas kalaset gå på?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.