Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon annan som funderat på det här; Varför brusar digitala gitarrstärkar simulatorer som de riktiga stärkarna gör? Det är visserligen en riktig modellering att det låter vattenfall om en rejält gain'ad och distad stärkare men det måste väl gå att koda en amp sim sim håller käften (utan gate) när den inte har nån signal från guran!? Någon som har nån inside info om detta?

Tube, or not tube: that is the question:

Whether 'tis nobler in the mind to suffer

The noise and hum of outrageous volume,,,

Annons
Postat

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Antingen ökar du ju gainen, och då ökar du ju gainen även på bruset, eller så gör du inte det. Har du en brusig gitarr, lågkvalitétskabel och en lite brusig preamp kommer du ju få ökat brus senare också. SISO som vanligt.

Det går inte att programmera så att enbart "gitarrljud" blir distat, i alla fall inte utan att använda en gate! Och det ville du ju inte.

Sedan skulle jag vilja veta varför man skulle vilja ha gainen på 12... 😛

Postat (redigerat)

Vad jag menar är att i den fysiska världen där behöver du förstärka gitarrsignalen för att kunna driva slutsteget (rör/trasist.) och "överdriva" detta för att feta på med dist. Bruset från hela signalkedjan följer naturligt vis med upp samtidigt.

Men i den digitala existerar (väl?) inte samma förhållande mellan "Gain" och dist. Det är ju bara en matematisk algoritm som oberoende av hur insignalen ser ut ska räkna fram en utsigna som ska simulera en distad gitar rigg. Riktiga världen - fysik, digitala världen - matematik. Eller är jag helt ute å cyklar... 😄

Gainen på 12? Jag har bytt mina rattar till såna som går till 13. De blir högt, du.

Redigerat av Screentan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.