spaceman Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Varför har alla elitidrottare så usel musiksmak ? När man läser intevjuver i tidningar mm så är det alltid Toto, Dire Straits, E-type, Carola, mm. Blir man skadad i hjärnan av för mycket idrottande ?
unbornichen Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Det lär ju inte kräva en speciellt kreativ hjärna för att kunna hoppa långt, springa snabbt, osv.
Andreas L Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 (redigerat) Varför har alla elitidrottare så usel musiksmak ?När man läser intevjuver i tidningar mm så är det alltid Toto, Dire Straits, E-type, Carola, mm. Blir man skadad i hjärnan av för mycket idrottande ? Nu när vi fått veta vad som är dålig musiksmak skulle ju vara intressant om du i ditt inlägg oxå passade på att berätta för oss vad Bra musiksmak är... Redigerat 22 augusti 2004 av Andreas L
spaceman Postat 22 augusti 2004 Trådstartare Postat 22 augusti 2004 Varför har alla elitidrottare så usel musiksmak ?När man läser intevjuver i tidningar mm så är det alltid Toto, Dire Straits, E-type, Carola, mm. Blir man skadad i hjärnan av för mycket idrottande ? Nu när vi fått veta vad som är dålig musiksmak skulle ju vara intressant om du i ditt inlägg oxå passade på att berätta för oss vad Bra musiksmak är... Tja, smaken är som baken brukar man säja. Själv så gillar jag mycket fråm perioden 1969-71. Kan vara av nostalgiskäl men samtidigit så tycker jag mycket som görs nu förtiden handlar för mycket om pengar. När man ser rent historikst så brukar oftast perioderna kring 77-80 och 89-91 vara mest intressanta. Det verkar som om vid brytningstiderna vid varje årstioende är optimala...
captain nemo (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Hmm. Eftersom jag personligen anser att såväl Dire Straits som Toto är både bra musik och trevligt att lyssna på så skulle jag vilja nyansera Spacemans fråga i egen tolkning: Varför svarar alla idrottare ungefär samma sak på frågan om musiksmak? Och svaret blir sålunda: Man blir inte dum i huvudet av att idrotta - tvärtom. Däremot kan man bli ganska slut i släggan av att sitta alltför mycket framför PC:n. Anledningen till att elitidrottare svarar något av ovastående "hatobjekt" är troligen att de inte lägger ner fem minuter på musiken. Därför svarar de på samma sätt som jag gör om någon ber mig nämna en elitidrottare - jag tar "top of mind", vilket idag är Carolina Kluft och J-O Waldner. Sedan tror jag också att det totala fokus som idrottseliten har på sina utövning gör att de helt enkelt prioriterar bort det andra i livet. Vad tror ni??? //Nemo
hackeman Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Håller helt med Nemo. Det man inte bryr sig ett jutta om kan man ju inte ha några egna unika åsikter om. Så är det för mig gällande sport - det går helt bort. Och de som lever för sporten har väl sällan något över för det mer konstnärliga. Och jag håller oxå med om att motion och syre är bra för hjärnan, det är vetenskapligt bevisat. Men att man skulle bli dum av att sitta framför datorn håller jag inte med om. I grundskolan höjde jag mina betyg från pisskassa 2.5 till 4.0 den termin jag skaffade mig dator. Ok, det berodde kanske på mognad oxå och att jag började bry mig lite, men datorn hjälpte mig helt klart att öva upp både min engelska och mitt logiska tänkande. 😉
MagnusB Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 vem är du att döma vad som är uselt? Jag blir alltid så irriterad på folk som klankar ner på andra musikstilar/musiker. Det kanske är du som är skadad i hjärnan av snöighet?
SERO Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Att en elitidrottare som lägger ner helsa sitt liv i sin idrott och tränar 15-20 timmar i veckan, inte har tid eller intresse att plöja igenom alla olika stilar som finns är väl inte konstigt. Idrottarens smak blir säkert ganska lik den musik som spelas ofta på radio...lite enklare musik att ta till sig... ...om det är bra musik är en annan fråga, som igentligen ingen kan svara på!
Neko Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Varför har alla elitidrottare så usel musiksmak ?När man läser intevjuver i tidningar mm så är det alltid Toto, Dire Straits, E-type, Carola, mm. Blir man skadad i hjärnan av för mycket idrottande ? Nu när vi fått veta vad som är dålig musiksmak skulle ju vara intressant om du i ditt inlägg oxå passade på att berätta för oss vad Bra musiksmak är... Tja, smaken är som baken brukar man säja. Själv så gillar jag mycket fråm perioden 1969-71. Kan vara av nostalgiskäl men samtidigit så tycker jag mycket som görs nu förtiden handlar för mycket om pengar. När man ser rent historikst så brukar oftast perioderna kring 77-80 och 89-91 vara mest intressanta. Det verkar som om vid brytningstiderna vid varje årstioende är optimala... En liten intressant fråga jag vill resa lite allmänt... Varför anses denna tid vara så himla mycket bättre (Ser och hör ofta folk säga att detta var den bästa tiden typ 60-70talet) än dagens musik? Finns många bra från den tiden fram till nu... vad är det som gör denna musik så "fin", och "bra"? Bara undrar. Kan det finnas något konservativt elitistiskt bakom detta, ett sätt att säga att "det var bättre förr och om du inte håller med är du en kulturbarbar"... Eller var musiken verkligen så mycket mer nyanserad, så ickekommersialiserad, så ren, så välljudande att den faktiskt slår dagens (eller 80/90talets) produktioner på ren skicklighet? Skulle vara intressant att få veta hur ni tänker. För mig finns det inga bra tidsperioder inom musik, bara skickliga musiker som kan få fram en känsla. Att sedan klassa musiker som bra och eller dåliga tycker jag är meningslöst eftersom det är så högst personligt och även om jag kallar vissa band dåliga, så tror jag inte heller att det är generellt att alla tycker som jag.
hackeman Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Att en elitidrottare som lägger ner helsa sitt liv i sin idrott och tränar 15-20 timmar i veckan, inte har tid eller intresse att plöja igenom alla olika stilar som finns är väl inte konstigt. Idrottarens smak blir säkert ganska lik den musik som spelas ofta på radio...lite enklare musik att ta till sig... Precis, samt den musik de hann välja att lyssna på innan idrotten tog över deras liv (såsom Toto och Dire Straits).
VacUm Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Hur konstigt är det att en idrottare gillar popmusik?? Det vore väl bra mycket konstigare om de flesta idrottarna lyssnade på alternativ musik.
Andreas L Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Jag är inne på Nekos spår om att det inte finns några "bra tidsperioder". Tycker nog att man får studera olika stilar ifrån olika perspektiv om det ska vara intressant att prata om årtal. Sen har det nog att göra med vilken ålder man själv är i. Det har spelats in oerhört mycket under vilken tidsperiod som helst under iallafall de senaste 8 decennierna, men det ligger i sakens natur att man kommer ihåg det som man tyckte bäst om. En sak som är lite kul, är att när jag var 17-18 så var Band som Europe och deras "blöjrock" med tekniska gitarrsolon hur ute som helst och jag var en av de få som stod och övade solon till sådana plattor. Idag ser jag hur många runt 20 gillar sådana gamla plattorna jävligt mycket, inte minst just gitarrspelet... Tycker förresten att Mark Knopfler är en höjdargitarrist, precis som Lukather i Toto, och dessutom så tycker jag att Carola har en fantastisk röst, även om hon ibland förknippas med lite tråkiga sammanhang.
hammagrella Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Hmmm, hoppas inte den här tråden oxå utvecklas till den där "är Gunther bra eller dålig"-diskussionen som vi har i två-tre trådar redan. Ursprungsfrågan tycker jag är intressantare; varför 9 av 10 idrottsmän "gillar pasta", "diggar U2 och Springsteen" och bästa filmen är "Pulp Fiction"? Svaret kanske helt enkelt är att dom är ett typiskt genomsnitt av dom flesta vanliga människorna och kanske tillochmed lite vanligare än mannen på gatan, eftersom dom genom sin elitidrott kanske inte har tid/ork/lust att djupdyka i smalare musik, krånglig mat eller festival-film. Finns undantag förstås, min favorit e förstås Mats Rubarth i AIK som släppt en egen platta samtidigt som han lirar aktivt i allsvenskan. Men det är iofs lite Dire Straits-varning på genren, så det kanske inte är något undantag förresten... 😉
Kill All Autotuner Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 håller med om att man bör undvika att bedömma någon personligen genom att förklara någons musiksmak som ytligt. E-type,toto,dire straits är "middle of the road" och att dom är oerhört omtyckta är svårt att ignorera. Inte heller är det så att alla idrottsmän/kvinnor går att dra över en kam. Jag läste nyligen en intervju med en engelsk anfallare i fotboll som älskade att lyssna på Morrisey därför att :-" den musiken verkligen får mig att tänka till "- Men nog tror jag att också Rap/Hiphop är otroligt vanligt bland idrottskretsar ,både morrisey och många rapartister har texter som är lite mer krävande att lyssna till än det evinnerliga baby,baby - forever yeah bla bla. Ett bra exempel tycker jag att när danska Aqua anlände med sin lättviktiga eurotechno och blev sågade jämns med fotknölarna bara för att förståsigpåarna bland musikjournalister ,med några undantag, fullständigt missade den smarta ironin, dom övertydliga gesterna och humorn. Hur jag reagerade då ? Tillräcklig snobbig för att aldrig medge att jag tyckte om Aqua. Så det kan bli...... 😉
unbornichen Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 vem är du att döma vad som är uselt? Jag blir alltid så irriterad på folk som klankar ner på andra musikstilar/musiker. Det kanske är du som är skadad i hjärnan av snöighet? vem är du att döma vem som är att döma? Lugna ner dig lite. spaceman är medveten om att han inte alltid har rätt. Han skrev sådär för att få igång en diskussion och det är väl därför vi är här? Man blir nog inte dum av att idrotta, man glömmer nog kanske lätt bort att leka med konst och idéer när man tröttar ut sig varje dag. Jag jobbade stenhårt på ett tråkigt jobb hela förra veckan och igår kom jag på att jag inte rört ett enda instrument under hela den veckan.
hackeman Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Man blir nog inte dum av att idrotta, man glömmer nog kanske lätt bort att leka med konst och idéer när man tröttar ut sig varje dag. Jag jobbade stenhårt på ett tråkigt jobb hela förra veckan och igår kom jag på att jag inte rört ett enda instrument under hela den veckan. Med risk för lite OT.... vad gör ni för att få inspiration till att göra ny egen musik? hmm... eller har vi redan kört detta i en tidigare tråd? 😉
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 (redigerat) ...Tycker förresten att Mark Knopfler är en höjdargitarrist, precis som Lukather i Toto, och dessutom så tycker jag att Carola har en fantastisk röst, även om hon ibland förknippas med lite tråkiga sammanhang. Varför är jag inte förvånad? 😆 Annars så tror jag Hammagrella som vanligt gör den skarpaste observationen; idrottsmän och idrottskvinnor har inte tid att vara musiknördar och lyssnar/tittar/äter/läser det som serveras. Nu har jag dock för mig att Staffan Strand läser bra böcker. Eller är det Stefan Holm? Annars så kan man nog misstänka att dom fick ha det i fötterna, idrottsmänniskorna, som dom inte har i huvudet. 😉 "Vi kämpar på..." "Det gäller att skjuta om det ska bli mål..." "Nästa match är en ny match..." osv. Redigerat 22 augusti 2004 av nattvaktaren
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Med risk för lite OT.... vad gör ni för att få inspiration till att göra ny egen musik? hmm... eller har vi redan kört detta i en tidigare tråd? 😉 Det har vi, men jag listar gärna mina 6 bästa knep igen: 1. Lyssna på annan musik och härma en idé. Sen måste det ju ombakas såklart... Men iaf. 2. Ha en tydlig bild av vad du vill göra när du sätter dig ner i le studio. 3. Gör musik med en viss människa/forum 😄 /skivbolag i åtanke; nu ska jag göra en sån där låt som pappa också kan tycka om! 😆 Kan vara riktigt inspirerande att jobba "på uppdrag", även om det bara är på låtsas... 4. Se på film. Leta samplingar (om man nu gör sån sorts musik). 5. Skaffa nya maskiner/program. Brukar sätta fart på skapandet. 6. Samarbeta med folk.
MagnusB Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Lugna ner dig lite. spaceman är medveten om att han inte alltid har rätt. Han skrev sådär för att få igång en diskussion och det är väl därför vi är här? Jag måste väl ändå anta att folk skriver vad de menar? diskussionen är ju igång och det tycker också jag är bra. varför måste diskussionen vara så lugn?
Kill All Autotuner Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 3. Gör musik med en viss människa/forum /skivbolag i åtanke; nu ska jag göra en sån där låt som pappa också kan tycka om! Kan vara riktigt inspirerande att jobba "på uppdrag", även om det bara är på låtsas... Den va´bra, så tänker jag också.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 varför måste diskussionen vara så lugn? För att vi ska kunna respektera folks åsikter & förstå vad de pratar om. Tror att de flesta av oss är gamla nog att få ut våra agressioner & besvikelser på annat vis än att posta upprörda inlägg i en virtuell värld (men inte alla). Därför talar de flesta i en sansad ton, vilket gör det hela så mycket trevligare. Eller?
MagnusB Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Ok. jag tycker dock att det är respektlöst att dissa musikstilar. Det finns inget att vinna på negativ kritik.
crybaby Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 (redigerat) Med risk för lite OT.... vad gör ni för att få inspiration till att göra ny egen musik? hmm... eller har vi redan kört detta i en tidigare tråd? 😉 Det har vi, men jag listar gärna mina 6 bästa knep igen: 1. Lyssna på annan musik och härma en idé. Sen måste det ju ombakas såklart... Men iaf. 2. Ha en tydlig bild av vad du vill göra när du sätter dig ner i le studio. 3. Gör musik med en viss människa/forum 😄 /skivbolag i åtanke; nu ska jag göra en sån där låt som pappa också kan tycka om! 😆 Kan vara riktigt inspirerande att jobba "på uppdrag", även om det bara är på låtsas... 4. Se på film. Leta samplingar (om man nu gör sån sorts musik). 5. Skaffa nya maskiner/program. Brukar sätta fart på skapandet. 6. Samarbeta med folk. Bra sammanfattning. Här är ett tillägg i fyra steg: 7 a/ Tänk att du ska göra en cover eller "en låt som låter precis som låt X". b/ Lyssna inte på originalet. c/ Gör din låt. d/ Upptäck att du gjort en helt ny låt. -Crybaby Redigerat 22 augusti 2004 av crybaby
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 ...Varför anses denna tid vara så himla mycket bättre (Ser och hör ofta folk säga att detta var den bästa tiden typ 60-70talet) än dagens musik? .. [OT] Det har sagts på andra ställen, men här är den igen, musikjournalistklyscha 1a: Det gjordes fler bra album 1967 än under hela 80-talet! Klart att det är tillspetsat, men om du kollar just 1967 så finns där en experimentlusta och upptäckarglädje som är rätt svårslagen. 1967 hade ingen gjort popmusik med bara synthesizers, ingen hade blandat country och rock ordentligt, (nästan) ingen hade tagit lsd i fyra månader i sträck och sedan gått direkt till inspelningsstudion, ingen hade gjort en tema-platta, och så vidare. Du fattar vad jag är ute efter? Det fanns helt enkelt enormt mycket möjligheter, och det märktes. Idag har vi sett och hört betydligt mer än kidsen hade på 60-talet. "Jazzmetaltechno? Gääääsp..." Alla plattor vi idag håller för klassiker är visserligen klassiker delvis för att journalisterna som skrivit upp dom var unga när skivorna släpptes, men det är bara en liten del av sanningen. Där fanns något speciellt, faktiskt. Och så maskinargumentet (döda mig då): På sextio- och sjuttiotalen släpade man in orkestrar i studios, man använde inga groove agents eller virual guitarists och kvantisering existerade naturligtvis inte heller. Grejerna åldras på ett tjusigare sätt om man kan höra människan i musiken tror jag. Kolla Stock, Aitken och Waterman som skrev löjligt bra poplåtar på 80-talet, men klädde dom i sådana jobbiga 16-dels syntkostymer att det är plågsamt att lyssna på grejerna idag. Resonemanget funkar ju så klart inte på musik som tar fasta på det mekaniska (läs: Kraftwerk) men det fattar ni ju. [/OT] 😉
Kill All Autotuner Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 nattvaktaren, Skulle absolut vilja påstå att den kulturen som existerade 1967 , helt definitivt och utan överdrift fortfarande finns idag. OK ,du jämförde med 80-talet ,Experimentlustan som du menade var mer framträdande då är idag fortfarande ett faktum. Upptäckarglädjen är det heller inget fel på. den stora skillnaden idag, som jag tycker, mot 1967 och 80-talet för den delen , är att vi har blivit rätt så avtrubbade rent allmänt. Reklamradion pumpar ut sönderlimilterade muzak prylar där varje uns av dynamik är borta, Vi köper (*host*) våra CD-skivor för att finna att toppartisterna knappast gör sina egna låtar längre utan är skräddarsydda för målgrupperna i ålder och kön. De som experimenterar fram sin musik och inte känner sig bundna av vare sig stil och genretillhörighet finns i allra högsta välmående, men det är nog snarare vi människor som blivit lomhörda för dagens hårt jobbande band som varken kan eller vill ha ett skivkontrakt utan bara vill lira sin musik. Men på något sätt så har 60-talet blivit alltings måttstock i fråga om oöverträffat kreativitet , spelglädje ....you name it. Min teori i sammanfattning är att skivbolagen har en viktig roll i sammanhanget genom att de räknar varje skivutgivning som inte säljer i 100 000 tals som en förlustaffär, girigheten gör att skivbolagen fimpar helt enkelt band ur sin katalog , utarmar själva musiken som kulturfenomen och för oss återstår bara att nostalgiskt blicka bakåt då "minsann riktig musik gjordes" det är bara att leta runt, det finns stora individualister och stor musik idag som INTE har bäst före datum.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Jag väntade bara på "äh vadå det görs ju jättespännande drone- och noisemusik idag"-kommentaren. Klart att det görs massor av bra musik nu, precis som det gjordes massor av bra musik under 80-talet också. Men vi går på upptrampade stigar, kombinerar mest gamla saker. Velvet Underground hade liksom inga föregångare, om du förstår vad jag menar.
Kill All Autotuner Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 OK, du har bestämt dig 😉 Men det låter lite deppigt . Vad var det med Velvet ? Vad skulle vara så revolutionerande med att spela 2-3 ackord i 8 minuter (Gillar också Banan LP.n men är det allvarligt talat lika spännande nu efter snart 40 år ?)
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 (redigerat) Vad var det med Velvet ? Fattar du inte det så kan jag inte förklara det för dig. Sorry. För övrigt så betyder inte mitt resonemang att jag tycker all ny musik är kass, om du trodde det. Mina preferenser ligger snarare åt det ultraaktuella hållet. Men faktum kvartstår; det gjordes otroligt många bra album på 60-talet, inte minst med tanke på hur få det faktiskt gjordes, jämfört med idag. Redigerat 22 augusti 2004 av nattvaktaren
captain nemo (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Postat 22 augusti 2004 Och jag håller oxå med om att motion och syre är bra för hjärnan, det är vetenskapligt bevisat. Men att man skulle bli dum av att sitta framför datorn håller jag inte med om. I grundskolan höjde jag mina betyg från pisskassa 2.5 till 4.0 den termin jag skaffade mig dator. Hackeman. Att sitta framför datorn gör ingen dum - tvärtemot kan rätt aktiviteter definitivt stimulera. Ser bara på egna sonen som lär sig både räkna och läsa och klura ut problem. 😉 Jag tänkte närmast på hur mosig man kan bli i skallen när man suttit halva natten framför PC:n. Det går lyckligtvis över... 😉 ...utom om man spelar MOHAA... Blir det något förresten? //Nemo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.