Jump to content
Annons

Hjälp med klaviatur

Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

Jag har just fått låna ett (ganska) gammalt midiklaviatur. Dock saknas alla sladdar.

Det finns tre uttag till klaviaturet:

1. sustain/switch - ser ut som en line-ingång.

midi out - ser ut som en mickingång.

dc in 5v adaptor /to pc sound card - ser ut typ som en com-port.

Det finns även en batterilucka.

Klaviaturet heter "midiplus midi keyboard controller" och är nog minst 6 år gammalt.

Går detta att använda till Cubase och ljudkortet "M-Audio Audiophile 192" eller är det för gammalt?

Vet någon vilka sladdar jag behöver och om de går att få tag på nånstans?

Underförstått att jag aldrig använt ett midiklaviatur förut... och är kass på datorer.

Vore extremt supertacksam för hjälp. Jag vill ju bara komma igång med musikmakandet.

Tusen tack på förhand.

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

en fråga för att klara ut lite,

Hur ser en "mickingång" ut? (för dig alltså) http://www.vandenhul.com/other/xlr-analog-agL.jpg så?

Redigerat av unbornichen
Dela på andra sajter

Koppla en midi-kabel mellan midi out på keyboardet och midi in på ljudkortet. Använd batterier om du inte kan få ström på annat sätt. Ditt ljudkort har inte en "game port" som klaviaturet är avsett för.

Dela på andra sajter

"com"- porten verkar lurig. Förr kunde man ( gäller väl iof fortfarande ) använda joystickporten på soundblasterkorten som midi-interface möjligtvis är det ett sån anslutning. Är det verkligen den enda ingången för dc som finns ?

Åke

Dela på andra sajter

Koppla en midi-kabel mellan midi out på keyboardet och midi in på ljudkortet. Använd batterier om du inte kan få ström på annat sätt. Ditt ljudkort har inte en "game port" som klaviaturet är avsett för.

Ok. Tack. Kommer det funka då? Är det det enda jag behöver? Vad är de andra uttagen till för?

Dela på andra sajter

"com"- porten verkar lurig. Förr kunde man ( gäller väl iof fortfarande ) använda joystickporten på soundblasterkorten som midi-interface möjligtvis är det ett sån anslutning. Är det verkligen den enda ingången för dc som finns ?

Åke

Det är det enda... Innebär det problem?

Dela på andra sajter

Njae. Du kan köra midi på två sätt från din keyboard skulle jag tro. Antingen så använder du "to pc" utgången och kopplar den mot joystickporten på ett soundblaster eller liknande. Då får du strömmatning till keyboardet genom den sladden. Andra alternativet är att använda den runda midi-utgången. Då måste du förmodligen driva keyboardet med batterier ifall du inte har någon annan ingång för ström.

/H.

Dela på andra sajter

Njae. Du kan köra midi på två sätt från din keyboard skulle jag tro. Antingen så använder du "to pc" utgången och kopplar den mot joystickporten på ett soundblaster eller liknande. Då får du strömmatning till keyboardet genom den sladden. Andra alternativet är att använda den runda midi-utgången. Då måste du förmodligen driva keyboardet med batterier ifall du inte har någon annan ingång för ström.

/H.

Andra alternativet låter ju inte så farligt... i sånt fall skulle jag alltså bara behöva en midi-sladd och batterier. Ska detta funka med mitt ljudkort "M-Audio Audiophile 192"?

Innebär detta andra problem? Borde jag sluta snåla och köpa ett nytt klaviatur istället (har egentligen inte råd...)?

Dela på andra sajter

Nej det borde funka. Sen är det möjligt att det finns nån switch på baksidan eller annan inställning som väljer vilkem midiutgång du vill använda.

Åke

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag hittade en sådan Midiplus MIDI Keyboard Controller som du har via en norsk annons. Bilder! 😕

Nu verkar du inte ha strömingång som bilderna där visar, hmm. Du har nog en tidigare version av klaviaturet än den som norrmannen har.

Nåväl. Batterier fungerar också...

Om du inte har DC in 9V kan du skippa nästa stycke och hoppa ner till texten om MIDI.

Det mesta har sagts i tråden redan men här kommer en sammanfattning:

Vill du slippa använda batterier fungerar en 9V-adapter finfint. Någon hundring går den på. Finns kanske billigare på någon annan elektronikkedja om du vill pressa priset någon tjuga till eller så.

Fråga på Clas Ohlson eller i affären där du handlar efter "DC 9V Adapter", så fixar det sig. Pengabrist ja... kolla runt bland vad du själv har för sådana adaptrar, 9V är ganska vanligt, du kanske redan har en till någon elektronikpryl(effektpedal/klockradio/o.s.v.) hemma.

Fråga annars runt bland bekanta, de kanske har någon som bara ligger i en låda och tar plats.

Lägg sedan till en sådan här Midikabel(se till att längden räcker...) t.ex. 45 kr.

Sedan har du en komplett MIDI-setup och då är det bara att, som någon redan skrivit, koppla MIDI-sladden mellan MIDI-Out på MIDI-Klaviaturen och in i MIDI-In på ljudkortet så är du i alla fall klar med hårdvarubiten... sedan är det bara att få igång den i mjukvaran som är kvar att fixa... 😛

Förresten, ditt M-Audio Audiophile 192 har MIDI In så det har definitivt det som behövs.

Redigerat av JahCrab
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har också en sån keyboard, eller iallafall en likadan som den på den norska bilden. Den har alltså en kontakt för strömadapter också, och det är om jag inte minns fel samma sort vanliga adapter som till gitarrpedaler, mm. så har du nån sån liggande är det bara att testa (om det nu finns nån sån kontakt på ditt klaviatur).

Redigerat av android
Dela på andra sajter

Jag hittade en sådan Midiplus MIDI Keyboard Controller som du har via en norsk annons. Bilder! 😏

Nu verkar du inte ha strömingång som bilderna där visar, hmm. Du har nog en tidigare version av klaviaturet än den som norrmannen har.

Nåväl. Batterier fungerar också...

Om du inte har DC in 9V kan du skippa nästa stycke och hoppa ner till texten om MIDI.

Det mesta har sagts i tråden redan men här kommer en sammanfattning:

Vill du slippa använda batterier fungerar en 9V-adapter finfint. Någon hundring går den på. Finns kanske billigare på någon annan elektronikkedja om du vill pressa priset någon tjuga till eller så.

Fråga på Clas Ohlson eller i affären där du handlar efter "DC 9V Adapter", så fixar det sig. Pengabrist ja... kolla runt bland vad du själv har för sådana adaptrar, 9V är ganska vanligt, du kanske redan har en till någon elektronikpryl(effektpedal/klockradio/o.s.v.) hemma.

Fråga annars runt bland bekanta, de kanske har någon som bara ligger i en låda och tar plats.

Lägg sedan till en sådan här Midikabel(se till att längden räcker...) t.ex. 45 kr.

Sedan har du en komplett MIDI-setup och då är det bara att, som någon redan skrivit, koppla MIDI-sladden mellan MIDI-Out på MIDI-Klaviaturen och in i MIDI-In på ljudkortet så är du i alla fall klar med hårdvarubiten... sedan är det bara att få igång den i mjukvaran som är kvar att fixa... 😆

Förresten, ditt M-Audio Audiophile 192 har MIDI In så det har definitivt det som behövs.

Tusen tack för hjälpen! Mitt klaviatur ser ju exakt ut som på bilden förutom det högra uttaget (DC in 9v). Jag pratade med min vän som jag lånade klaviaturet av och han sa att han bara kopplade den till en com-port på den tiden han använde den. Kan jag få ström på det sättet med en sladd till? Vilken sladd behöver jag i sånt fall?

Dela på andra sajter

Var det enbart kopplat till com-porten ? Den gamla synthmodulen jv1010 gick att köra genom com-porten så visst är det möjligt att ett midiklaviatur har använt den möjligheten. Krävs nog speciella drivisar i så fall.

Åke

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.