mietek Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 hur ska man egentligen koppla så att inget går åt skogen, jag hade tänkt köra eller Marshall jcm 800 eller 900 direkt till ljudkortet och använda nån högtalarsimulator, nån som snabbt kan säga vad man bör och INTE bör göra?
4Trax Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 Det finns en grunka som jag tappat namnet på men den tar förstärkarens signal och omvandla den till line signal. Som en powersoak (en belastning som gör att man kan kräma på stärkaren på max och reglera volumen med soaken) fast ända ner till line nivå. Det är enda sättet vad jag vet, annars har du ingen dator kvar om du kör in slutstegssignalen in i ljudkortet. byebye. Fråga på musikaffären.
Torwald Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 Du kan absolut inte ta den förstärka signalen in till ljudkortet om du inte använder en Power attenuator, eller power soak som det brukar kallas. Marshall har en som heter powerbreak som är billig men som låter sisodär, THD har en som heter Hot Plate som är högt ansedd men som är dyr, och det finns fler alternativ som också skulle kunna fungera. Jag har en THD Hot Plate till min basstärkare och det fungerar utmärkt. En linebox kan du självklart inte använda om du vill använda disten i stärkaren. Jcm900 har väl eventuellt en lineout, men det kommer inte låta likadant eftersom den signalen bara har passerat försteget.
Magpie Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 Det finns en grunka som jag tappat namnet på men den tar förstärkarens signal och omvandla den till line signal. Som en powersoak (en belastning som gör att man kan kräma på stärkaren på max och reglera volumen med soaken) fast ända ner till line nivå.Det är enda sättet vad jag vet, annars har du ingen dator kvar om du kör in slutstegssignalen in i ljudkortet. byebye. Fråga på musikaffären. Kolla även THD Hotplate, välj bara rätt ohm modell till förstärkaren. Helt ovärderlig power attenuator som gör att man kan kräma på förstärkaren hur mycket man vill och få allt härligt maxat rörljud utan att man stör någon eller förstör hörseln. Det verkar inte vara många gitarrister som vet att de finns men alla som har en rörförstärkare och som måste tänka på volymen borde ha en. 😳 Värt varenda krona! http://www.amptone.com/thdhotplate.htm http://www.thdelectronics.com/products/hotplate.htm
Torwald Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 Det finns en grunka som jag tappat namnet på men den tar förstärkarens signal och omvandla den till line signal. Som en powersoak (en belastning som gör att man kan kräma på stärkaren på max och reglera volumen med soaken) fast ända ner till line nivå.Det är enda sättet vad jag vet, annars har du ingen dator kvar om du kör in slutstegssignalen in i ljudkortet. byebye. Fråga på musikaffären. Kolla även THD Hotplate, välj bara rätt ohm modell till förstärkaren. Helt ovärderlig power attenuator som gör att man kan kräma på förstärkaren hur mycket man vill och få allt härligt maxat rörljud utan att man stör någon eller förstör hörseln. Det verkar inte vara många gitarrister som vet att de finns men alla som har en rörförstärkare och som måste tänka på volymen borde ha en. 😳 Värt varenda krona! http://www.amptone.com/thdhotplate.htm http://www.thdelectronics.com/products/hotplate.htm Ja de låter rätt bra faktiskt. Jag har den med plastknappar, är det den nyare modellen? Vad är det som skiljer dem åt? Som sagt, de har alltså linenivåutgång.
mietek Postat 27 februari 2007 Trådstartare Postat 27 februari 2007 fan va intressant! kostade en del men ska lägga den på minnet, men den är alltså inte bara till för att ha mellan top och låda utan gör om till linesignal? men går det inte att lajna försteget då? så man bara kan slänga på almplitube eller vad som helst? eller hur gör folk när de spelar in samma signal på olika spår där ena bara är ren lajn?
Claes Holmerup Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 fan va intressant! kostade en del men ska lägga den på minnet, men den är alltså inte bara till för att ha mellan top och låda utan gör om till linesignal? men går det inte att lajna försteget då? så man bara kan slänga på almplitube eller vad som helst? eller hur gör folk när de spelar in samma signal på olika spår där ena bara är ren lajn? Har du vanlig line ut efter förförstärkaren, så är det inga problem att köra det vidare till en lineingång.
Arnesson Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 (redigerat) En linebox kan du självklart inte använda om du vill använda disten i stärkaren. Jcm900 har väl eventuellt en lineout, men det kommer inte låta likadant eftersom den signalen bara har passerat försteget. Mina Samson DI-boxar har en switch så man kan ställa om dem så de klarar av högtalarsignal från en förstärkare. Så har man rätt di-box så går det att lajna förstärkaren direkt från högtalarutgången. men går det inte att lajna försteget då? så man bara kan slänga på almplitube eller vad som helst? eller hur gör folk när de spelar in samma signal på olika spår där ena bara är ren lajn? Skaffar en DI-box som kan splitta signalen. Och koppla så här: gitarren in till DI-boxen, XLR från DI-boxen till mixern Och en telekabel mellan output/link på di-boxen och instrumentingången på förstärkaren. Sedan mickar du upp förstärkaren, eller eventuellt lajnar den via högtalarutgången men en liknande DI-box som jag skrev om högre upp i posten. Och spelar in dessa på varsitt spår, då har du ett spår som är ren lajn och en som är dist på från förstärkaren. Redigerat 28 februari 2007 av Arnesson
DrHans Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 Det finns en grunka som jag tappat namnet på men den tar förstärkarens signal och omvandla den till line signal. Som en powersoak (en belastning som gör att man kan kräma på stärkaren på max och reglera volumen med soaken) fast ända ner till line nivå.Det är enda sättet vad jag vet, annars har du ingen dator kvar om du kör in slutstegssignalen in i ljudkortet. byebye. Fråga på musikaffären. Palmer PGA04
basshole Postat 28 februari 2007 Postat 28 februari 2007 Förvånande att ingen nämnt Red Box. Den kopplas emellan Topp och högtalarlåda. XLR ut, med eller utan högtalarsimulation.
Torwald Postat 2 mars 2007 Postat 2 mars 2007 De här DIboxarna som kan hantera den förstärkta signaler, hur tusan fungerar de egentligen? Det är ju inte direkt magi! Energin måste ta vägen någonstans, och en power attenuator gör om det vill värmeenergi. Det verkar som om de där lineboxarna bara har en fet PAD på ingången. Hur fungerar det?
JJMusik Postat 8 mars 2007 Postat 8 mars 2007 Om man kopplar XLR-out till mixern, kan jag då strypa signalen till min högtalarlåda helt så att jag slipper höra den. T ex om det är sen kväll eller om jag bor i en lägenhet? 😄
Torwald Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Om man kopplar XLR-out till mixern, kan jag då strypa signalen till min högtalarlåda helt så att jag slipper höra den. T ex om det är sen kväll eller om jag bor i en lägenhet? 🙁 Med en DIbox: Det går jättebra, om du är sugen på att bränna utgångssteget på din förstärkare. Jag förutsätter att det är en rörtopp? Med en power attenuator: Det går jättebra.
JJMusik Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Hehe jo jag vet att utgångstrafon bränns isf. Men om man kollar på en hughes and kettner red box pro så borde jag kunna köra speaker out till ingången på redboxen och sedan koppla en power soak mellan högtalaren och den utgången som heter thru på red boxen Och sedan slutligen en xlr-kabel till min mixer?
basshole Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Hehe jo jag vet att utgångstrafon bränns isf. Men om man kollar på en hughes and kettner red box pro så borde jag kunna köra speaker out till ingången på redboxen och sedan koppla en power soak mellan högtalaren och den utgången som heter thru på red boxen Och sedan slutligen en xlr-kabel till min mixer? Precis.
JJMusik Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 nice! Basshole: Vet du hur högtalarsimuleringen är på red-boxen? det är ju nästan det viktigaste i hela min problemlösning. Hela grejen med detta är ju att jag ska kunna sitta kl 23 och lira in med min folkessontopp och det ska låta, som min folkessontopp när man drar på med den lite 🙁
Torwald Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Jaha, du menade så! Sorry om jag var lite kort i tonen. Som Basshole sa, det borde gå. Men jag måste bara säga att du inte kan förvänta dig att det kommer låta som din FolkessonMarshall (för visst är det en Marshall?). Det kan komma att låta rätt bra, men helt klart annorlunda av flera anledningar. För det första kommer högtalarsimulatorn inverka (negativt) på ljudet. Det kan som sagt låta sjysst och helt spelbart, men inte som en riktig högtalare. För det andra kommer du ju spela upp det här genom dina vanliga högtalare eller monitorer, som jag förstår det. Det är ju inte riktigt samma sak som en 4x12a 🙁 Men för fan, om du ändå har nytta av prylarna så testa och kör! Rock on! 😕
JJMusik Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Ingen skada skedd 🙁 Jo jag kan tänka mig att det blir inte samma fläsk och resonans som i min underbara 4*10a... Men som du säger, annorlunda men kanske inte dåligt för den sakens skull, red box är ju inte så dyr så det kan vara värt ett försök. Torwald eller basshole: Vet ni någon attenuator att rekommendera för runt tusenlappen som jag kan få tag på här i sverige? Pallar inte skeppa från amerikat 😕 P.S ja det är en folkessonmarshall. jcm800 2204 -87
Torwald Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Ingen skada skedd 🙁 Jo jag kan tänka mig att det blir inte samma fläsk och resonans som i min underbara 4*10a... Men som du säger, annorlunda men kanske inte dåligt för den sakens skull, red box är ju inte så dyr så det kan vara värt ett försök. Torwald eller basshole: Vet ni någon attenuator att rekommendera för runt tusenlappen som jag kan få tag på här i sverige? Pallar inte skeppa från amerikat 😕 P.S ja det är en folkessonmarshall. jcm800 2204 -87 Weber är ju rätt bra för en ganska liten peng, men de säljs ju inte här. Jag brukar se Marshall Powerbreaks ganska billigt beggade i Sverige! De låter inte så jättebra, men du behöver den ju bara som en belastning så det ska ju inte spela någon roll. Jag köpte min THD Hotplate begagnad för 1500 spänn (jämfört med omkr. 3500-4000 ny) så det går att göra fynd!
JJMusik Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Okej, får leta runt lite och höra med MB här i stan... såhär säger en recensent från musikcentralen: Har du någonsin ställt in ett kanonljud på scen bara för att upptäcka att det utmikat låter vasst, hårt och helt annorlunda i PA:t? Här har du lösningen! Det är ett fenomen som i vilket fall fått mig att sedan länge undvika utmikning där det inte varit absolut nödvändigt. I och för sig är orsaken till det inte svårt att förstå.Vem f-n ställer in sitt ljud med örat 1-2 dm från centrum på en högtalarkon- där de flesta ljudtekniker vill ha mikrofonen ? De flesta gitarrister jag känner befinner sig något längre från sin förstärkare än så och det ljud man hör och ställer in är för det mesta så påverkat av rummets akustiska egenskaper att direkt ljudet i princip är av sekundär betydelse. DIREKT TILL PA Någon tipsade mig om att prova Hughes & Kettners nya Red Box Pro. Den "gamla" har blivit smått legendarisk för sin förmåga att simulera högtalarljud direkt in i ett mixerbord och finns väl i varenda studio, liten som stor vid det här laget.Och visst är den bra även om jag inte gått i mål på den.Nåväl. Jag kopplade in den nya modellen Red Box Pro mellan slutsteg och högtalare på min Super Reverb och kopplade sedan in mig i mixerbordet via den balanserade XLR-utgången.Jag ställde in PA-kanalen lite på måfå, ungefär som min sångmik och började spela, sådär lagom förväntansfull."Tjoflöjt", sa Janne Vängman.(Testaren är värmlänning , hav överseende.Red:s anm). Helt plötsligt stod jag mitt i ett hav av Super Reverbs.Varmt, fett, blött-och stort.När jag irrat runt en stund insåg jag att ljudet i PA:t var en klonad upplaga- fast större-av det ljud som kommer ut ur högtalarna på min Super Reverb.Blev lite tveksam och provade samma sak med en Marshall Super Lead.Och en Peavey Classic 50, när jag ändå höll på.Samma sak... Med ögonbindel och volymerna satta på samma nivå, skulle jag antagligen få problem med att avgöra om jag lyssnade direkt på en förstärkare eller PA- högtalare... Tyvärr har jag inte haft möjlighet att prova Red Boxen direkt in på band, eller efter en preamp, men jag har svårt att förstå varför det skulle låta sämre-principen är ju densamma; högtalarsignalen görs om till en balanserad miksignal med samma egenskaper. EN ANNAN KUL FUNKTION Stänger man av högtalarsimulatorn och drar ned volymen på gitarren emulerar Red Boxen ett mycket illusoriskt elektroakustiskt ljud. Jag vet inte om det är en avsedd effekt- det finns inget om det i manualen - men det fungerar.Vid det här laget anar den uppmärksamme läsaren en viss entusiasm från min sida gentemot Red Box Pro.Som ett svar på en sådan eventuell knivskarp iaktagelse vill jag bara säga:KÖP DEN FÖR HELSKOTTA ! Har du någonsin haft problem med att få till ett bra liveljud så är de slut nu. Red Box Pro har ytterligare fördelar jämfört med sin föregångare.Den är numera passiv och kräver inget batteri.Den är dessutom ett par hundra kronor billigare..... Den verkar ju återge soundet rätt schyst? återigen någon som provat den? Basshole! uppställning! 🙁
Torwald Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Ja det låter ju jättebra och så, men det måste vara en riktig klåpare till musiker om han inte kan höra skillnad på ljudet från förstärkaren och ljudet från PAt - högtalarsimulering eller icke. Jag hade inte köpt den på hans rekommendation i alla fall.
mietek Postat 10 mars 2007 Trådstartare Postat 10 mars 2007 men alltså är det nån som vet på rak arm om det på jcm800/900 går att köra line out rätt in i datorn? vågar ju inte precis testa. men bara så att man kan reampa sen
Claes Holmerup Postat 10 mars 2007 Postat 10 mars 2007 men alltså är det nån som vet på rak arm om det på jcm800/900 går att köra line out rätt in i datorn? vågar ju inte precis testa. men bara så att man kan reampa sen Friskt kopplat, hälften brunnet, som vi tekniker brukar säga... 😠 Nåja - det kommer inte att ryka om du testar. Det som kan hända, är att om du har för stark signal ut från stärkaren, så distar det i ljudkortets ingång (ingenting förstörs av det) - och om du har för svag signal ut från stärkaren, så kommer du att få onödigt mycket brus. Har förstärkaren line ut, så ska det fungera utmärkt att koppla till en line in på ljudkortet. 🙂
Torwald Postat 10 mars 2007 Postat 10 mars 2007 men alltså är det nån som vet på rak arm om det på jcm800/900 går att köra line out rätt in i datorn? vågar ju inte precis testa. men bara så att man kan reampa sen Nu känns det ju som att vi har svarat på exakt samma fråga fyra gånger, men här kör vi igen! Förutom det som claes sa, så måste du (återigen) tänka på att du måste ha en last på utgångstransformatorn på stärkaren! Du kan såklart göra line out från stärkaren om det finns någon, annars hade den ju inte funnits där. Men du ska INTE ta den signalen för att reampa med. Då blir det ju dist+dist. Som att köra gitarr -> försteg -> försteg -> slutsteg men med tvp omgångar A/Domvandling innan det hamnar på hårddisken till slut. Om du vill reampa ska du spela in helt ren signal, altlså gitar -> line box -> line in på ljudkortet. Rowk ån
mietek Postat 10 mars 2007 Trådstartare Postat 10 mars 2007 (redigerat) hahaha jag har frågat samma sak flera gånger eftersom att jag trodde ni tolkade som att jag menade högtalarutgången ! jag trodde inte att disten låg i försteget på 900. jag VET ju inte hur allt funkar, men folk säger att rören bara jobbar på försteget men att det INTE är rördist på den toppen. fast nu när jag läste lite mer noggrant så märkte jag att det förmodligen är så arnesson beskrev det jag borde köra, splitta signalen, för det jag är ute efter är alltså att spela in samma signal 2 ggr på samma gång. Redigerat 10 mars 2007 av mietek
Torwald Postat 10 mars 2007 Postat 10 mars 2007 hahaha jag har frågat samma sak flera gånger eftersom att jag trodde ni tolkade som att jag menade högtalarutgången ! jag trodde inte att disten låg i försteget på 900. jag VET ju inte hur allt funkar, men folk säger att rören bara jobbar på försteget men att det INTE är rördist på den toppen. fast nu när jag läste lite mer noggrant så märkte jag att det förmodligen är så arnesson beskrev det jag borde köra, splitta signalen, för det jag är ute efter är alltså att spela in samma signal 2 ggr på samma gång. Exakt. När du pratar om dist i gitarrljudsmening (och inte bara distortion) så är det sant att den mest påtagliga delen av soundet inte uppstår genom "överbelastade" rör utan det är på andra ställen det klipper (= distar). Däremot har du alldeles säkert distortion (annars skulle det låta mycket tråkigt) och du har definitivt riktigt överdrivna rör när du kör på hög volym.
IDF Postat 10 mars 2007 Postat 10 mars 2007 Vem f-n ställerin sitt ljud med örat 1-2 dm från centrum på en högtalarkon hmm.. typ.. de studio/livetekniker som vet hur en gitarrstärkare funkar, eller hur det funkar i livesituationer!! 😠 låter bara som en bullshitförsäljare som aldrig vart ute o jobbat med ljud!!! varför anställer MB bara klåpare o kvacksalvare?? 🙂 om det inte vore för deras nattrea skulle jag aldrig gå dit!!! jävla skitaffär som bara säljer skitprylar på tok för dyrt!! och det gäller fan alla affärer och filialer de har!!!
mietek Postat 16 mars 2007 Trådstartare Postat 16 mars 2007 nu ska jag fråga en sak med risk att dumförklara mej själv men jag har ju en vtb-1. läste nåt om att hi z ingången där skulle funka som DI, betyder det att jag kan lajna toppen riskfritt då?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.