Jump to content
Annons

elda upp sången

pompe

Recommended Posts

tjo! har ett sångspår som jag behöver hjälp med.

det är en trashmetal/nymetal/hardcore låt typ. sångaren har en rätt skrikig och gäll röst som jag vill ge mer värme. Hur ska jag gå väga ? komrpimera mindre, pilla på EQ? kanske till och med dista lite ?

tacksam för snabba svar

Dela på andra sajter

Annons

släng på en röroverdrive, och en liten flanger kanske.. 🙂

meka med olika effekter för att få fetare o kanske varmare ljud.

använd delay istället för reverb.. skapa rytmiska figurer och automatisera delayet.. det gör underverk!

Dela på andra sajter

det vill sig ändå inte ;O

hur vill man ha delayen och hur ska man automatisera den (inte HUR utan var,när,varför etc ;O)

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...
Tool (oregistrerad)

Om du skapar en effekt på ett FX Channel spår, (innebär att när du sedan ska ansluta ett spår, som i ditt fall; sångspår, så öppnar du dess kanals edit fönster och aktiverar effekten i sendracket (till höger)) så finns alltid en automatiserings linje i volym i detta fall, för FX channel spåret, om jag minns rätt. Kom alltid ihåg att ställa effekten i FX channel spåret på 100! alltid! Andelen effektpådrag justerar du senare i sångens editfönster, under din aktiverade effekt i sendracket. Sedan kan du iallafall höjja resp. sänka volymen för effekten längs automatiseringsspåret genom att använda ritverkyget (inte säker, men tror det är ritverktyget, det är nåt av dem iaf) för att justera att t ex DÄR och DÄR ska det va jätte mkt reverb, (om du nu har reverb som effekt på FX spåret då) och DÄR ska det inte va nåt alls osv.

Svårt förklarat. Men rätt enkelt. Borde finnas tutorials till hur man använder automatisering. Googla. Lycka till!

Dela på andra sajter

Om du skapar en effekt på ett FX Channel spår, (innebär att när du sedan ska ansluta ett spår, som i ditt fall; sångspår, så öppnar du dess kanals edit fönster och aktiverar effekten i sendracket (till höger)) så finns alltid en automatiserings linje i volym i detta fall, för FX channel spåret, om jag minns rätt. Kom alltid ihåg att ställa effekten i FX channel spåret på 100! alltid! Andelen effektpådrag justerar du senare i sångens editfönster, under din aktiverade effekt i sendracket. Sedan kan du iallafall höjja resp. sänka volymen för effekten längs automatiseringsspåret genom att använda ritverkyget (inte säker, men tror det är ritverktyget, det är nåt av dem iaf) för att justera att t ex DÄR och DÄR ska det va jätte mkt reverb, (om du nu har reverb som effekt på FX spåret då) och DÄR ska det inte va nåt alls osv.

Svårt förklarat. Men rätt enkelt. Borde finnas tutorials till hur man använder automatisering. Googla. Lycka till!

men för helvete

vilket program pratar du om?

skulle det där vara ett generellt tips på hur man går till väga eller?

Dela på andra sajter

StudioStar (oregistrerad)

ljud får oftast värme när man höjer de lite högre basfrekvenserna runt 100-200hz samt de från ca 7khz och upp... man offrar alltså lite av bandet i mitten runt 300hz till 6-7khz... sen kan man lägg en varm fuzz-dist på det lr nå´t... finns mycket bra tutorials om det också... en grupp pluggar jag rekommenderar för värme är defenetivt Voxengo... den serien skapar värme i ljud som INGA andra !

Dela på andra sajter

PSP Mixpressor är en kompressor som fungerar väldigt bra på sång. Varmt ljud och extremt lättrattad.

PSP:s Vintage Warmer ger en skön färgning i lagom mängd (jag hatar att prata om "värme", eftersom det missbrukas av alla marknadsföringsavdelningar - och därför har tappat all substans som uttrycket hade tidigare...).

Dela på andra sajter

Rent generelt behövs det någon som kan sjunga. I övrigt behövs det hundra gånger reverb och specielt det första. Låt de första vara ett jätekort rverb.

Bara tidiga ljud. Och dom ljuden går upp.

Me rent generellt. Vill jag bara säga glöömm bra ljud. Alla kan fixa ett bra trumljud elller ett bra gittarljud. Det blir inte bra. Jag har tusen lösningar.

Rent generelt tycker jag dock att man kör alla lösningar i botten och alla kompresorer lika så.

Dela på andra sajter

Alla tycks tro att allt handlar om inspelning och att få så bra ljud som möjligt där.

DEt är möjligt att inspelningen är bra. Men arret är hundra gånger inressantare.

Tyvärr är det inte så.I verkligheten finns det massor av intstrument.

Och det är bra. Men i den verkliga världen finns det inte plats för sådant.

Allt gott!

Dela på andra sajter

DivineCo: Är du full eller nåt? 😉

😄😎

Kolla även in Fishfillets gratiskompressor som funkar fint för sång. Har tyvärr inte länken här på jobbet... fast kom på att då är det bra med en blogg där man lagt upp fina länkar.

Klicka mig

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Någon av Blockfish (Fish fillets) presetsen ger faktiskt skön vintage värme.

Ibland måste man också ta till radikal EQ om sångaren är skrikig eller nasal.

Min egen röst blir i vissa tonarter mer än lovligt vass och nasal.

Lösning, Blockfish med vintage vocals preset lite tweakat.

Jag skär ganska smalt vid 1.8kHz samt vi ca 5kHz.

Kanske funkar detta även för dig.

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Rent generelt behövs det någon som kan sjunga. I övrigt behövs det hundra gånger reverb och specielt det första. Låt de första vara ett jätekort rverb.

Bara tidiga ljud. Och dom ljuden går upp.

Me rent generellt. Vill jag bara säga glöömm bra ljud. Alla kan fixa ett bra trumljud elller ett bra gittarljud. Det blir inte bra. Jag har tusen lösningar.

Rent generelt tycker jag dock att man kör alla lösningar i botten och alla kompresorer lika så.

DivineCo måste ju vara ett skämt... 😳

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.