Jump to content
Annons

KN-AS-IO i moderkortets eget ljudkort


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej, jag har inget Delta 1010 längre, orkar inte pyssla med kablar just nu för att koppla in min digi002r så jag tänkte testa att lattja med en låt i Cubase SX 2 och få ut ljudet via datorns eget ljudsystem vilket det nu är...ASrock moderkort i en P4 som har egen ljudutgång (2 st förresten+mikrofon)...

1-jag kan öppna projekt och få ljud ut i mina högtalare men det är i någon sorts mono eftersom ljudet försvinner om jag försöker panorera fullt till höger???

2-har testat att koppla in ASIO Multimedia driver men det funkar inte då ett felmeddelande säger:

*ASIO MME driver

An active port could not be found

Errorcode FE1-E-0600*

3-det går alltså endast att använda ASIO directX full duplex i rutan ASIO driver

och clock source står på internal...i VST Multitrack menyn under devices...

4-I VST output menyn står det:

Port

1 Integrated intel® ljud-1

2 Integrated intel® ljud-2

5-I VST system link menyn står det:

Integrated intel®ljud1 (i ASIO input rutan)

---"----"-----"-----"---- (i ASIO output rutan)

Under övriga outputs (i devices vst-connections) har jag lagt outputs på bus 1, signaler kommer och allt ser ut som vanligt i låtarna i Cubase men det kommer inte ut i stereo trots att det låter i båda högtalarna, vad kan jag göra, det är troligtvis väldigt enkelt bara det att man (jag) aldrig använt den interna/simpla ljudåtergivnings maskinen...???

Help, I need somebody-help...

🙂

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, alltså asio4all är en drivrutin som sänker latencyn på ditt "dåliga"-internaljudkort så att det går att använda. Finns även ett som heter Kxproject. Men har du kollat så att du inte stängt av ditt interna ljudkort i biosen? Och har aktiverat ditt internaljudkort i kontrollpanelen->Ljud och Ljudenheter?

Här har du länk till Asio4all och här till Kx project. Se till att du läser allt som står där så att du inte installerar något som kommer att "spöka" sen när du ska köra med ditt Delta 1010 kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltså sålt mitt Delta 1010 och kommer inte ha det igen...

Väntar på ett annat som kommer nästa vecka!

OBS detta är inte ett latencyproblem!jag vill spela upp ljud i äkta stereo, det är någon inställning som är fel...

I kontrollpanelen har jag varit 100 ggr men jag fattar inte mig på detta riktigt, den säger att det inte finns någon standardenhet, när man sedan kollar i enhetshanteraren osv så nämns den där inteljäveln hela tiden, och att den fungerar...men det finns inte att klicka fram i ljudenheter i kontrollpanelen, och det kommer ljud så vad fasen är det frågan om???

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i biosen och kolla så att du inte "disableat" (härlig försvenskning) ditt interna ljudkort. För om du gjort det så kommer det ju inte upp i Ljud och Ljudenheter. Tror att mitt interna syntes i Ljudenheter trots att jag hade "disableat" det i biosen. Du kan ju alternativt ha avinstallerat det. Då måste du ju intstallera det igen. Du kan ju testa att hitta drivrutiner för det i enhetshanteraren.

*edit* extra allt

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, missförstod helt och hållet. Kolla dina inställningar i VST Connections då. Hur ser bussen som du kör din output ifrån ut? Är det två mono eller en stereo ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äää nu skiter jag i det här, fan va jag hatar dator...en hel dag åt knas istället för kreativitet...

I kontrollpanelen står det--inga ljudenheter---hur/varifrån hör jag ljud då???

kollade i manualen till moderkortet asrock och där står det saker om en massa kontakter på kortet som jag ser inte är anslutna, jag har aldrig haft detta igång i denna dator, aldrig kunnat spela ljud frpn cd-r enheten osv, ser heller ingen sladd som skulle passa på de tomma ljudkontakterna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kanske borde testa att ta hem asio4all och kolla om det funkar?

*edit* Var i kontrollpanelen står det inga ljudenheter? I Enhetshanteraren eller i ljud och ljudenheter? Hur har du kopplat allt det kan inte vara att det är glapp i någon kabel eller hörlurarna eller så?

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

i ljud o ljudenheter...

eftersom jag inte får ljud om jag lägger i en skiva så är det ju troligtvis någon funktion som är urkopplad (förmodligen på min begäran, minns inte så noga) av killen som byggde musikdatorn, skulle det hjälpa att sätta i ett vanligt "sunkljudkort" eller kan jag köra med Cubase genom Digi oo2r på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase panorerar inte kanaler utan justerar bara nivån på vänster och höger spår. Om du panorerar längst till höger så sänker den alltså bara volymen på vänster kanal, den flyttar inte vänster kanal till högra högtalaren.

Alltså kan det vara så att en av dina ljudutgångar inte spelar upp något alls. Vilket leder till att ljudet helt försvinner när du panorerar. Trasig sladd? Inte riktigt ikopplad? Eller kanske helt enkelt felkopplad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase panorerar inte kanaler utan justerar bara nivån på vänster och höger spår. Om du panorerar längst till höger så sänker den alltså bara volymen på vänster kanal, den flyttar inte vänster kanal till högra högtalaren.

Alltså kan det vara så att en av dina ljudutgångar inte spelar upp något alls. Vilket leder till att ljudet helt försvinner när du panorerar. Trasig sladd? Inte riktigt ikopplad? Eller kanske helt enkelt felkopplad?

Det är en 3 polig sladd, skall det inte vara det?

tror du inte på det här med inställningarna som jag drog upp i första inlägget, någonstans är det ju fel...

Det låter ju i båda högtalarna, och jag har dragit l + r genom varsin kanal i mixerbordet som vanligt/som förut...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...