Jump to content
Annons

Cubase är konstigt!

Recommended Posts

Blackbird (oregistrerad)
Postat

Hjälp!

Hej. Jag har just köpt trummor och micar till de.. de är sju micar som går in i en mixer (Alesis mulitmix 8) sen har jag använt mig av Cubase Le när jag har spelat in...men de håller inte längre för den kan bara spela in max 4 spår. Så nu har jag Cubase SX, men där går de fan i mej inte att spela in alls... 😄 Jag har gått in på 'device setup..' och den hittar i alla fall mixern...sen har jag gått in på 'VST Inputs' och där hittar den alla spår också. jag har tryckt så alla spår är "synlig". men sen när man skapar spår så blir de bara typ stereo> 'left' eller 'right'. hur gör jag så spåren i mixern kommer på olika spår i cubase??? nåt fel är de!

Hjälp mig snälla!!

Annons
Postat

Hur kopplar du mellan mixern och ljudkortet?

En utgång från mixern till en ingång på ljudkortet?

Eller flera utgångar från mixern till flera ingångar till ljudkortet? (i det senare fallet *behöver* du i o f s inte gå via mixern utan kan dra micken direkt till ljudkortet)

I "VST Inputs" ska du sätta upp en eller flera input-bus:ar och tala om vilken ingång på ljudkortet som bus:en ska hämta signalen från. Om du sätter upp en stereo-bus så anger du 2 st ingångar. Om du sätter upp en mono-bus så anger du en ingång.

När du skapar audiokanalerna så kan du sen välja om du vill ha en mono eller stereokanal.

Om du vill ha monokanal och ändå väljer en stereo-bus som input så måste du därmed välja om den ska hämta ljudet från right eller left på stereobus:en (det är antagligen det du gjort).

Om du vill ha en monokanal och väljer en mono-bus behöver du följdaktligen inte göra det valet utan får bara ett alternativ.

Alltså:

Om du spelar in i mono (=skapar monokanaler) så ska du kanske under VST-inputs skapa mono-bus:ar och hämta ljudet från 1 st ingång på ljudkortet för varje bus.

Det gäller att få till kopplingen mellan:

Ingången på ljudkortet -> Bus:en i VST-Inputs -> Input i den autiokanal du skapar.

Hänger'u me'?

Blackbird (oregistrerad)
Postat

OjOjOj... de va snurrigt...asså jag kan ju svara på din första fråga; jag kopplat mixern till datorn via firewire.

Asså ärligt talat hängde jag inte med riktigt... 😆

men går detta problem att lösa?

Ta de snälla igen 🙂

Tusen Tack PS: och föresten, är inte hundra på ordet "BUS"

Postat

Ok. Vi skiter i ordet bus, det får du slå upp nånstans.

Du har alltså ljudkortet i mixern. Right?

Din mixer (http://www.alesis.com/product.php?id=40) har 4 st monoingångar och 2 st stereo line-in.

Om du skapar en ny VST-input, vad har du då för alternativ för att välja ingångar på ljudkortet? Hur många och vad heter de?

Får du t ex upp 8 st ingångar numrerade från 1 till 8?

Eller 6 st?

Blackbird (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket för att du tar dig tid och svara! jag ska se om jag får till de där 🙂 annars så skriver jag mer 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.