guitarfreak Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Har för ett tag sen byggt färdigt hemstudion där jag spelar in diverse rock/pop/hårdrock med akustiska trummor och uppmickade stärkare. Har en del "standard" mickar som jag använder med rätt så okej resultet (det är ju mer min egen kunskap som gör att det inte alltid låter som jag vill 😕 ). Kör med sm57or på förstärkare, virvel och toms. B1:a på stärkare och ambiencemick. Line Audio CM3 på hi-hat och som OH. Beta52 sitter framför/i kaggen. Vad finns det för roliga alternativ till dessa? Vill mest skaffa mig kunskap om hur olika mickar låter på olika grejor. Och se om jag kan få mina inspelningar att skina lite mer. Budgeten är inte snäv direkt men jag tänker ju inte tjacka en mick för typ 7 laxar 😲. Först och främst skulle jag villja ha tips på bra OH mickar, små- som stormembranare, som man även kan använda till stärkaruppmickning.
Violiner Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 En "universalmikrofon" som jag tycker det låter som om du borde titta på är Shure SM7B. Helt underbar mikrofon till mycket. Och inte alltför dyr, drygt 4000 listpris om jag minns rätt. En mikrofon i bra pisklass som jag tycker är snäppet upp från CM3 när det gäller småmembran är Oktava MK012. Sedan har du ju Neumanns KM84, men då är du uppe i de där prisklasserna som du säger att du inte vill till... Kan du tänka dig att tumma på 7000-kronorsstrecket så har du ett mycket intressant alternativ på stormembranare i Neumann TLM103. Beggad ligger den under. Och den borde vara klart intressant för dig. En billigare stormembran som ger mycket för pengarna är annars Röde NT2A.
Arnesson Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Studioproject C4 kan ju kanske vara ett alternativ om du vill ha bra mickar till OH. Funkar ju självklart till mycke annat också. Annars om du kanske vill satsa på en mycket kompetent stormembranare så håller jag med föregående talare, TLM103 är grym. Har en själv och jag tror inte man kan få en bättre stormembranare för det priset. Line audio CM3 låter ju helt ok. så om jag vore dig skulle jag nog köpa en TLM103a. lycka till och hoppas du väljer något du blir nöjd med själv!
Dexter Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Annars kan du köpa min U87 Ai för 13900 kr. /Dex.
Elof (oregistrerad) Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 (redigerat) +1 för NT2-a som låter betydligt bättre än CM2 (jag har inte testat cm3 men den ska vara relativt lika) för överhäng. Den är även bra på pukor, och sång, med rätt preamp. Jag gillar den däremot inte på gitarrstärkare, där skulle jag hellre välja en sm57 tillochmed, men det är ju såklart en smaksak. Det är sällan jag kör kondingar på gitarrstärkare faktiskt. och -1 (om man kan göra så 😉) för TLM103, även om den blir billigare och billigare så ser jag ingen anledning att köpa den som enda "bra" mick (och särskilt inte till OH), det är nog smartare att köpa en C414 då, eller även andra mickar som tillochmed är billigare än 103. Det här är personliga åsikter, som alltid. Redigerat 22 februari 2007 av Elof
Dexter Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Och som av en händelse har jag också en AKG C414 B-TLII till salu. 😉 /Dex.
Florian le Sage Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 (redigerat) Den här skall man bara ha: Violet Amethyst och den här: Microtech Gefell 930 och kanske gärna denna när man får råd: Pearl DS 60 -alla dessa sopar fullkomligt undan banan med oerhört välåtergivet/naturtroget ljud och extremt ohörbara brus, ärligt specat i motsats till de flesta, nästan alla andra mikrofontillverkare!!! 😉 Redigerat 22 februari 2007 av Florian le Sage
Florian le Sage Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Och som av en händelse har jag också en AKG C414 B-TLII till salu. 😉 /Dex. how much?
guitarfreak Postat 24 februari 2007 Trådstartare Postat 24 februari 2007 många bra tips....ska kolla upp en del av dom inom kort
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.