Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kommer jobba med ett digitalt mixerbord ur Yamahas LS9-serie från och med nästa vecka. Har tyvärr inte tillgång till bordet förrän dess. Har skummat igenom manualen och det verkar påminna en hel del om äldre bord och kanske framförallt DM-serien.

Nu tänkte jag kolla ifall det finns någon här som har erfarenhet av LS9. Finns det några finurliga lösningar som man borde använda sig av? Finns det några knasigheter (typ en funktion som ligger dold djupt nere i undermenyer).

Låt höra! 🙂

Annons
Postat
Jag kommer jobba med ett digitalt mixerbord ur Yamahas LS9-serie från och med nästa vecka. Har tyvärr inte tillgång till bordet förrän dess. Har skummat igenom manualen och det verkar påminna en hel del om äldre bord och kanske framförallt DM-serien.

Nu tänkte jag kolla ifall det finns någon här som har erfarenhet av LS9. Finns det några finurliga lösningar som man borde använda sig av? Finns det några knasigheter (typ en funktion som ligger dold djupt nere i undermenyer).

Låt höra! 😕

Ska du använda det live?

Själv arbetar jag dagligen med ett M7CL och trivs med det. Riktigt lättöverskådligt bord som låter bra.

Har själv inte använt LS9 men det ska vara en bantad version av M7 om jag förstått det rätt?

Postat
Ska du använda det live?

Själv arbetar jag dagligen med ett M7CL och trivs med det. Riktigt lättöverskådligt bord som låter bra.

Har själv inte använt LS9 men det ska vara en bantad version av M7 om jag förstått det rätt?

Kommer använda det i TV-produktion.

Har läst lite på ett annat forum där de gnäller om undermenyerna. Tycker själv att det kan bli för mycket av sånt på enklare bord.

Postat
Fråga på www.ljudoljus.net där är det flera som har använt bordet så de kan nog ge vettigga svar!

/Filip

Hehe! 😆 Har faktiskt kollat där.

Har ett förflutet som livetekniker så jag värderar definittivt deras åsikter. Men just nu fiskar jag efter efter synpunkter ur ett rent musikaliskt perspektiv.

Har redan god koll på FX-biten eftersom det är samma stuk som Yamaha har levererat tidigare, via bl a DM-serien.

Postat

BUMP!

Gjorde ett första jobb på LS9 igår. Ganska pillrigt för att vara ett så stort bord till ytan. För att komma djupare i varje meny var man trycka både två, tre och fyra gånger på varje meny-knapp. Sånt gillar inte jag... 😳

Sedan saknar den helt VCA-reglar eller liknande.

Det enda sätt jag kom på att skapa grupper på var att använda en Mix(aux)-kanal och lägga upp på regel på bordet. Krångligt värre.

Dessutom saknas en bra översiktsbild över hur kopplingarna går inuti bordet. Om man aldrig patchar om är det ju inget problem. Men igår blev det lite kritiskt när jag snabbt behövde se var de olika sendarna (mix/aux) tog vägen. Pust!

Postat
BUMP!

Gjorde ett första jobb på LS9 igår. Ganska pillrigt för att vara ett så stort bord till ytan. För att komma djupare i varje meny var man trycka både två, tre och fyra gånger på varje meny-knapp. Sånt gillar inte jag... 😎

Sedan saknar den helt VCA-reglar eller liknande.

Det enda sätt jag kom på att skapa grupper på var att använda en Mix(aux)-kanal och lägga upp på regel på bordet. Krångligt värre.

Dessutom saknas en bra översiktsbild över hur kopplingarna går inuti bordet. Om man aldrig patchar om är det ju inget problem. Men igår blev det lite kritiskt när jag snabbt behövde se var de olika sendarna (mix/aux) tog vägen. Pust!

Aldrig provat att kika lite i manualen innan du åker på ett jobb? Brukar jag göra om jag vet var det är för grejer jag ska jobba på. Här är i alla fall manualen på LS9an om det är någon som är intreserad.

Manual

Postat
Aldrig provat att kika lite i manualen innan du åker på ett jobb?

Givetvis!

Det skrev jag också i första inlägget...

Postat
Aldrig provat att kika lite i manualen innan du åker på ett jobb?

Givetvis!

Det skrev jag också i första inlägget...

OPS! hahah.. sorry, inte meningen att låta dryg eller nått. Får ursäkta att jag råkade missa en hel mening där.

Håller med om att det är lite dåligt att man inte enkelt kan skapa grupper hur som helst som man kan på det lite större bordet. Annars tycker jag det är ett väldigt lättjobbat bord.

Postat
Håller med om att det är lite dåligt att man inte enkelt kan skapa grupper hur som helst som man kan på det lite större bordet. Annars tycker jag det är ett väldigt lättjobbat bord.

En annan sak jag saknar är gainpottarna. Vid soundcheck gör det stor skillnad om man kan gaina olika kanaler parallellt med varandra. Nu gäller det att först välja rätt kanal och sedan ratta gain.

Sedan skulle jag vilja ha snabb-knappar till de stora EQ- och dynamikfönstrena. Gillar t ex att switcha mellan EQ type I och II för att höra vilken som funkar bäst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.