Jump to content
Annons

Recommended Posts

PajaroFeo (oregistrerad)
Postat (redigerat)
vi som lyssnar på äggklyvaremusik

är verkligen en utmobbad grupp,

det finns inga riktigt bra skivor att köpa... 

🙁  😲  🙂

😛  😄

Hur fan stämmer man en äggklyvare? Eller måste man sampla och autotuna? 😕

Ps. Jag lyssnar bara på musik inspelad med cubase sx 2,011. Denna inställning leder till att jag måste researcha som fan innan jag kan lyssna på nåt överhuvudtaget. 😛

Redigerat av PajaroFeo
Annons
Postat

Det här med tighthet är på gott och ont, visst är det skönt när det sitter som en smäck osv (jag diggar ju Zappa som fan tex=ett lysande exempel på äckligt tighta lirare), men kolla bakåt lite istället, till den tiden där musik framfördes på ett HELT annorlunda sätt, med det där speciella hänget (Miles Davis+flera andra på 50-talet tex i sina fullkomligt lysande musikaliska utflykter) som säkerligen skulle upplevas som otight av er födda efter 1975 etc etc...inte illa ment men det är faktiskt inte för många som hajar detta...

Finns alldeles för mycket stiffo´s därute som är duktiga å så men utan varje känsla i kroppen! 😉

Postat
Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Har du nån aning VARFÖR han som trummis föredrar att lyssna på nåt otajt?

Är det just det otajta han föredrar, eller är det nåt annat?

för att det är äkta?! och det är inte ofta ärlig äkta musik och "intruktionsvideomusiker" går hand i hand, men lyssnar du uteslutande på musik för att det är TAJT och SLICKT, så vill jag nog inte prata med dej, det är oftast som att köra kuken i en mixer att försöka förstå då

Presumtivt onödigt påhopp.

För det första tror jag MrPhil ställde en uppriktig undrande fråga och för det andra finns det inget som säger att otajt = äkta.

Det finns mängder av band som spelar otajt, sjunger surt etc och är inget annat än skitdåliga. varken äkta eller uttrycksfulla, bara skitdåliga.

Jag håller dock med om att singlestring gitarrister, örebrotalangen-trummisar och hitech funkbassister är astråkiga men jag tänker inte skriva under på att sådana musiker på något sätt är oäkta.

Då är det isåfall mer oäkta med musiker som skiter i vilket. sådana som får ur sig några otajta sura toner för "konstens skull".

[edit: tillbaks till ämnet]

Jag håller med om att det är en intressant fråga. Jag tror nog att vi musiker/musikanter överlag har en lite besserwisserinställning till musik..

inte bara till de insatser vi hör på våra egna instrument utan även till trummorna, basljudet, mixen, introt, reverbet...

Själv har jag väldigt svårt för musik utan bra sång.

Sången anger ju melodin för låten, det är den som visar hur låten "låter" och utan sång=inget att nynna till.

Instrumentalmusik bryr jag mig inte det minsta om och growlande till musik är inget annat än growlande - till - musik.

Sen är det ju för jäkla kul att lyssna på Stings basspel och Mick Tuckers trumsväng! 😉

nej men du missade poängen . kanske för att jag började se rött som vanligt när jag stöter på såna här diskutioner, det är bara för mej ett mysterium hur man kan sitta och enbart gilla musik för att den är tajt ,slickt eller så "korrekt" framfört som möjligt av "musiker" som ägnat sitt liv åt att bara bli så tekniska som möjligt.

jag skrev inte otajt = äkta som du kanske ser, utan att det ofta inte går hand i hand, ALLTFÖR många lägger ser all sin själ i teknik och glömmer helt bort allt vad uttryck heter. MEN först och främst var det

"det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor."

som jag syftade på, kanske det dummaste jag hört?

och ja äkta är lika subjektiv som all annat musiklyssning, men du gör ju precis samma sak när du säger att band inte är äkta för att dom inte spelar korrekt.

Och anledningen att jag skrev "så vill jag nog inte prata med dej" var att det brukar vara totalt dött lopp att ens snacka med folk som t.ex inte kan förstå hur nån kan lyssna på den där håkan hellström o.s.v.

Postat

Ett klassiskt exempel på musik som är hur bra som helst trots/tack vare (stryk oönskat) otighthet är Pink Floyds Ummaguma: 😉

Postat
Det här med tighthet är på gott och ont, visst är det skönt när det sitter som en smäck osv (jag diggar ju Zappa som fan tex=ett lysande exempel på äckligt tighta lirare), men kolla bakåt lite istället, till den tiden där musik framfördes på ett HELT annorlunda sätt, med det där speciella hänget (Miles Davis+flera andra på 50-talet tex i sina fullkomligt lysande musikaliska utflykter) som säkerligen skulle upplevas som otight av er födda efter 1975 etc etc...inte illa ment men det är faktiskt inte för många som hajar detta...

Finns alldeles för mycket stiffo´s därute som är duktiga å så men utan varje känsla i kroppen! 😆

Zappas musik gillar jag inte - men jä---r vad det var tajt - absolut perfekt i minsta detalj! Imponerande med så tajta musiker och sång, med allt i perfekt pitch (utan Out-of-tune 😉 ) och ändå både svängigt och levande (men trots det inget som faller mig på läppen - men jag känner igen kvaliteten i det ändå).

Miles Davis otajt? Nä - vad jag tror är problemet med gamla inspelningar som upplevs som otajt om man inte vet bättre, är att man använde en annan mikrofonteknik - och reglerade volymen genom att placera musikerna lagom långt från mikrofonerna för att "mixa" på så sätt, snarare än att man närmickade varje enskilt instrument som man ofta gör i dag. Det innebär en "latency" mellan de som fanns närmast resp längst ifrån. Lyssnar man på storbandsjazz, är det samma sak också - men man hör ju att "latencyn" är konstant - och då justerar hjärnan automagiskt (om det inte är störande stora fel), så att det ändå låter som en helhet. Är det otajt så går det inte att justera automagiskt, utan då störs harmonin av de ständiga slumpmässiga felen.

Det kan också handla om ett medvetet "häng" eller "driv" från ett instrument (finesser som kanske inte används i riktigt samma utsträckning i dag) - men sådant upplevs inte heller som otajt - inte av mig i alla fall...

Postat
OT: mm....med mognad följer även mer uppskattning för Bruce Springsteen och sting har jag märkt 🙂 /OT

I så fall vill jag aldrig bli mogen... 😉😆

hhaha! Tja, ett uppskattande av texterna....lite laid back:)

Usch, kanske måste köpe diesel nu oxo 😳

Postat

Enligt min filosofi så är okvantiserar bäst. Titta in på en inspelning med Peps i studio så får du fan skära med kniv för att komma genom dimmorna. Det är bara svänget som gäller. Har man då lyckan att "Skogan" sköter trummorna kan det aldrig bli fel! Jag tror musik handlar om så mycket mer än det frågas efter: Kompisskap, Personkemi, ålder, referenser, livssituation, vilja.etc, etc

Min femtioöring då! 😉

MrPhil (oregistrerad)
Postat
nej men du missade poängen . kanske för att jag började se rött som vanligt när jag stöter på såna här diskutioner, det är bara för mej ett mysterium hur man kan sitta och enbart gilla musik för att den är tajt ,slickt eller så "korrekt" framfört som möjligt av "musiker" som ägnat sitt liv åt att bara bli så tekniska som möjligt.

jag skrev inte otajt = äkta som du kanske ser, utan att det ofta inte går hand i hand, ALLTFÖR många lägger ser all sin själ i teknik och glömmer helt bort allt vad uttryck heter. MEN först och främst var det

"det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor."

som jag syftade på, kanske det dummaste jag hört?

och ja äkta är lika subjektiv som all annat musiklyssning, men du gör ju precis samma sak när du säger att band inte är äkta för att dom inte spelar korrekt.

Och anledningen att jag skrev "så vill jag nog inte prata med dej" var att det brukar vara totalt dött lopp att ens snacka med folk som t.ex inte kan förstå hur nån kan lyssna på den där håkan hellström o.s.v.

Vet inte riktigt vem du svarar på..?

Men visst gör du en koppling äkta=otajt 🙂

Varför lyssnar man på en otajt trummis undrar jag?

För att det är äkta! svarar du.

Tråden handlar ju faktiskt om att musiker ofta kan lyssna på musik av annan anledning än att bara 'digga musiken' så som de flesta andra vanliga människor gör. Man kan uppskatta o studera ett hantverk, förutom att lyssna på själva låten.

Ta t ex Eric Gadd. (jag tar alltid det som exempel... 🙂 ) Inte kan jag säga att jag gilar musiken som sådan speciellt, inte är det låtarna, def inte hans falsettsång. Men jag kan uppskatta den suveräna produktionen, det musikaliska framförandet.

På samma sätt kan man uppskatta en duktig musikers framförande, eller hur någon behandlar sitt instrument, utan att kanske gilla musiken som musik. Precis på samma sätt som man kan tycka att ett hus är urfult, men man kan se att det är otroligt bra hantverk i byggnationen.

Tyvärr råder det hos vissa en total missuppfattning att bristen på kvalitet skulle vara ett tecken på ökad känsla, ökat uttryck eller - mer äkta.

Känsla och uttryck sitter inte i otajt o slarvigt spel, o inte i sura toner heller.

Sen finns det en del artister som TROTS sin brist på perfektion ändå lyckas förmedla något annat musikaliskt uttryck som gör att man gillar det. Men det är inte PGA det. En viktig skillnad.

vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis

Det här förstår jag fortfarande inte. Om det är att han gillar Ramones mer än t ex Toto så må det väl vara hänt, men menar du att han gillar trumspelet o anser det vara bättre trumspel rent objektivt - alltså bortsett från om det passar musikstilen eller ej? Anser han att trummisen i Ramones eller nåt annat punkband är bättre än Jeff Porcaro o Simon Phillips? Och isf för att han är otajt?

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Enligt min filosofi så är okvantiserar bäst. Titta in på en inspelning med Peps i studio så får du fan skära med kniv för att komma genom dimmorna. Det är bara svänget som gäller. Har man då lyckan att "Skogan" sköter trummorna kan det aldrig bli fel! Jag tror musik handlar om så mycket mer än det frågas efter: Kompisskap, Personkemi, ålder, referenser, livssituation, vilja.etc, etc

Min femtioöring då! 🙂

fast att tajthet o kvantisering skulle vara samma sak är oxå en massuppfittning.

Postat (redigerat)
Det innebär en "latency" mellan de som fanns närmast resp längst ifrån. Lyssnar man på storbandsjazz, är det samma sak också - men man hör ju att "latencyn" är konstant - och då justerar hjärnan automagiskt (om det inte är störande stora fel), så att det ändå låter som en helhet. Är det otajt så går det inte att justera automagiskt, utan då störs harmonin av de ständiga slumpmässiga felen.

LOL Claes! Man kan tydligen använda ordet Latency hur som helst hehehe. Ordet AUTOMAGISKT är fantastiskt även om det är ett misstag 🙂 / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Postat
Det här förstår jag fortfarande inte. Om det är att han gillar Ramones mer än t ex Toto så må det väl vara hänt, men menar du att han gillar trumspelet o anser det vara bättre trumspel rent objektivt - alltså bortsett från om det passar musikstilen eller ej? Anser han att trummisen i Ramones eller nåt annat punkband är bättre än Jeff Porcaro o Simon Phillips? Och isf för att han är otajt?

men det handlar ju inte om vad (han då i detta fallet) tycker är bra trumspel eller inte, det handlar bara om att han mycket hellre lyssnar på en otajt trummis i ett jävligt bra sammanhang, MYCKET hellre än t.ex simon phillips.

som ett direkt svar på uttalandet jag tog upp i min förra post, det är inte svårare än så?!

ja du frågade varför han lyssnar på otajt musik,och jag skrev; för att (ursäkta att jag glömde skriva ut det totalt onödiga)"HAN TYCKER" att det är äkta, du kan ju inte ta för givet att jag eller nån annan tar på mej rätten att bestämma vad som är äkta eller inte. Men ilskar uppstår SOM SAGT när jag snackar med folk som Tex i det här fallet tar för givet att ALLA TRUMMISAR LYSSNAR JU PÅ BRA TRUMMISAR.

eller helt enkelt inte kan förstå varför man lyssnar på otajt, falsk o.s.v musik

Postat
Det innebär en "latency" mellan de som fanns närmast resp längst ifrån. Lyssnar man på storbandsjazz, är det samma sak också - men man hör ju att "latencyn" är konstant - och då justerar hjärnan automagiskt (om det inte är störande stora fel), så att det ändå låter som en helhet. Är det otajt så går det inte att justera automagiskt, utan då störs harmonin av de ständiga slumpmässiga felen.

LOL Claes! Man kan tydligen använda ordet Latency hur som helst hehehe. Ordet AUTOMAGISKT är fantastiskt även om det är ett misstag 🙂 / Mikke

Skulle faktiskt oxo vilja ha en automagiknapp i protools "Make track sound interesting" eller nåt :-)

Min favvomusiker som jag iof inte alltid tål röstmässigt är dileva, skifina texter, bra melodier, bra låter.....och han gör visst allt själv hörde jag?

Sen lysnar jag inte mycket på honom pga att rösten inte är i min smak, men duktig är han, vilket brukar leda till att man lyssnar lite mer koncentrerat när han spelas på radion!

Mr Phil:

Instämmer precis i Erik gadd! Jag kan tycka samma sak om bo kaspers. ingen superkul musik, men äckligt bra musiker. Såg dom live i uppsala en gång, och de gossarna kan få det att svänga!

Postat

Jag tyckte att det kunde vara bra att använda "latency" (OBS! Citationstecknen) i sammanhanget, eftersom det är något de flesta kan relatera till. Det handlar ju inte alls om latency egentligen, men får en liknande effekt... 🙂

"Automagiskt" är faktiskt något jag använder avsiktligt lite då och då, eftersom en god vän (som dessvärre begick självmord för över 10 år sedan), använde det i de flesta sammanhang. Jag tycker att det låter lite roligare än "automatiskt", så det har fått hänga med... 😎

Postat

intressant vändning det tog. tajt eller otajt. Man kan fundera på klassisk musik. En riktigt bra konsertpianist är nog varken otjat eller spelar sura toner. Det är ju nästan bara i rockmusik det kan vara eftersträvansvärt att det är otajkt och äkta.

Nu kanske jag drar en förhastasd slutsats, men klassisk musik kan ju också kännas väldigt "äkta" trots att det då är snortajt och väldigt strikt framfört.

Tänk på Glenn Gould som var mycket älskad och kritiserad för sina tolkningar av Bach. PÅ skivorna kunde man höra honom grymta och ibland nynna til musiken vilket fick vissa kritiker att bli vansinniga eftersom han "besudlade" musiken.

🙂

Postat

handlar ju inte om tajt vs. otajt jag lyssnar också på svinmycket tajt musik men inte FÖR att det är tajt, det som är poängen.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
men det handlar ju inte om vad (han då i detta fallet) tycker är bra trumspel eller inte, det handlar bara om att han mycket hellre lyssnar på en otajt trummis i ett jävligt bra sammanhang, MYCKET hellre än t.ex simon phillips.

Skulle HAN då inte hellre lyssna på en TAJT trummis i ett bra sammanhang?

Postat (redigerat)

haha klart han skulle men fattar du inte, inte FÖR ATT DET ÄR TAJTA TRUMMOR utan kanske 2 tusen andra bra anledningar!

sista gången då det var DETTA

"det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor." som jag snackat om hela tiden

Redigerat av mietek
MrPhil (oregistrerad)
Postat
haha klart han skulle men fattar du inte, inte FÖR ATT DET ÄR TAJTA TRUMMOR utan kanske 2 tusen andra bra anledningar!

Så, han som trummis är inte intresserad av att lyssna på trumspel?

Är det så du menar?

Postat (redigerat)
handlar ju inte om tajt vs. otajt jag lyssnar också på svinmycket tajt musik men inte FÖR att det är tajt, det som är poängen. mietek

Nej okej, då om det skall vara petigt. Jag fattade vad du menade, men jag förenklade kanske det hela en smula.

Fast i vissa musikerkretsar så ses nog tajthet som synonymt med skicklighet och det i sin tur som god musik. Vad gör en trummis bra? Att han/hon kan uttrycka något i det de gör, eller att de är bra på att hålla takten, hålla jämt tempo o s v?

🙂

edit citerade eftersom jag kom sent in med inlägget

Redigerat av Egghuvud
Postat (redigerat)

att hans kriterier för äkta och ärlig musik sträcker sig bortom teknik JA.

lägg av nu antingen driver du eller så är du trög:D

edit: avsett för mrphil

Redigerat av mietek
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
att hans kriterier för äkta och ärlig musik sträcker sig bortom teknik JA.

lägg av nu antingen driver du eller så är du trög:D

vem svarade du nu?

edit: ah, mig alltså.

Nej du, speciellt trög är jag inte. 🙂 O du behöver nog tagga ner din aggression lite. Dina argument till varför man inte ska lyssna till andra musiker är ganska omogna o inte särskilt allmängiltiga. Finns egentligen inget att bli aggresiv över... 🙂

Din vän trummisen lyssnar inte på andra trummisars sätt att spela - iaf inte när det gäller hur de använder sin teknik.

Antingen är han redan fullärd o mycket duktig, eller så är han ganska halvdan o ointresserad av att utvecklas till att bli en mångsidig musiker gissar jag.

Har man missat att teknik är en väg till uttryck o bra framförande så är man nog lite off tycker jag.

Redigerat av MrPhil
MrPhil (oregistrerad)
Postat
dej, men jag måste pysa, skriv ingen roman!🙂

Hoppas det inte blev för långt.... 🙂

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Vad gör en trummis bra? Att han/hon kan uttrycka något i det de gör, eller att de är bra på att hålla takten, hålla jämt tempo o s v?

Svaret är JA! 🙂

Postat
Vad gör en trummis bra? Att han/hon kan uttrycka något i det de gör, eller att de är bra på att hålla takten, hålla jämt tempo o s v?

Svaret är JA! 🙂

Jo precis. Det är väl egentligen inte frågan om det ena eller det andra. 🙂

Postat (redigerat)

Det här förstår jag fortfarande inte. Om det är att han gillar Ramones mer än t ex Toto så må det väl vara hänt, men menar du att han gillar trumspelet o anser det vara bättre trumspel  rent objektivt - alltså bortsett från om det passar musikstilen eller ej? Anser han att trummisen i Ramones eller nåt annat punkband är bättre än Jeff Porcaro o Simon Phillips? Och isf för att han är otajt?

som ett direkt svar på uttalandet jag tog upp i min förra post, det är inte svårare än så?!

ja du frågade varför han lyssnar på otajt musik,och jag skrev; för att (ursäkta att jag glömde skriva ut det totalt onödiga)"HAN TYCKER" att det är äkta, du kan ju inte ta för givet att jag eller nån annan tar på mej rätten att bestämma vad som är äkta eller inte. Men ilskar uppstår SOM SAGT när jag snackar med folk som Tex i det här fallet tar för givet att ALLA TRUMMISAR LYSSNAR JU PÅ BRA TRUMMISAR.

eller helt enkelt inte kan förstå varför man lyssnar på otajt, falsk o.s.v musik

Ta det lite lugnt. Jag har redan skrivit som svar på ditt första svar att ordet "JAG" passade bättre in istället för "man".

"det är ju klart att JAG som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor."

Och det gör jag. Jag har lättare att uppskatta ett band, en låt, ett album om truminsatsen är sådär underbart bra som jag så gärna vill höra.

Och alla trummisar borde väl lyssna på bra trummisar eftersom vad som är en "bra trummis" i mina öron är kanske inte det i någon annans, och tvärtom.

Vet inte om jag har varit otydlig, men jag lyssnar ju inte bara på musik för trummornas skull och om det är ett komp jag inte gillar så stänger jag av den. Inte alls. Men än en gång tror jag att det är lättare att uppskatta en låt (för mig nu då) om det är ett bra komp eftersom jag själv är trummis.

Redigerat av Overkill
Postat (redigerat)

Min femtioöring då! 😄

Dimman i Peps Perssons studio har nog inget med sväng att göra 😄

Redigerat av jarlo
Postat
intressant vändning det tog. tajt eller otajt. Man kan fundera på klassisk musik. En riktigt bra konsertpianist är nog varken otjat eller spelar sura toner. Det är ju nästan bara i rockmusik det kan vara eftersträvansvärt att det är otajkt och äkta.

Nu kanske jag drar en förhastasd slutsats, men klassisk musik kan ju också kännas väldigt "äkta" trots att det då är snortajt och väldigt strikt framfört.

Tänk på Glenn Gould som var mycket älskad och kritiserad för sina tolkningar av Bach. PÅ skivorna kunde man höra honom grymta och ibland nynna til musiken vilket fick vissa kritiker att bli vansinniga eftersom han "besudlade" musiken.

😎

Glenn Gould, en mkt speciell människa, jag har alla hans bästa BACH tolkningar på vinyl och hans grej var ju att det skulle gå så inihelvets fort, vilket många kritiserat honom för medans andra (klokare) insett hans genius...jag håller dock själv på att vissa stycken låter bättre i ett något långsammare tempo, men det är MIN tolkning utav sammanhanget!

Han hade fullkomig bacillskräck och tog aldrig folk i handen etc, ständigt handskbeklädd (förutom vid flygeln) och detta nynnande till flygelspelet som gjorde tekniker/producenter tokiga...läste precis häromkvällen i den mkt intressanta och viktiga boken "Studio stories" om att han återbesökte den legendariska studion i New York innan han gick bort, samma studio där han inlett sin karriär på 60-talet, enastående bra inspelningar på alla sätt!!!

😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.