Jump to content
Annons

Tracker

captain nemo (oregistrerad)

Recommended Posts

Vad Ă€r en tracker. 😉

Jag har nu lÀst otaliga trÄdar och artiklar och dÀr talas det om att man började jobba med en tracker etc etc.

Vad Àr en tracker?

SnÀlla - kan nÄgon upplysa mig

//Nemo

Dela pÄ andra sajter

Annons

En tracker Àr en sequencer dÀr man la in samples. RÀtt enkel beskrivning. NÄgra av de första musikprogrammen till Amiga och senare PC

Kunde se ut sÄhÀr

ft2shot.gif

6 kanaler, tidslinjen rÀknas uppifrÄn och ned pÄ 64 rader. Man jobbade Àven i patterns eller sidor om man ska beskriva det enkelt.

LĂ„tarna man gjorde innehöll alla samples, och sĂ„lunda blev filerna "ganska" stora (beroende pĂ„ hur stora samples som anvĂ€ndes) men Ă„ andra sidan kunde vem som helst öppna filen pĂ„ sin dator, och göra om eller rippa samples 😏

Mod-scenen (filerna hette mod) var och Àr vÀl fortfarande stor. En sida som jag minns med glÀdje Àr modarchive.com

Kan inte lÄta bli att lÀnka till en lÄt med min favoritartist Purple Motion Satellite One Du kan öppna filen i winamp (vet inte vilken version, men 5 har jag och det funkar finfint)

EDIT: Massor

Redigerat av Neko
Dela pÄ andra sajter

Pro Tracker 2.3d Ă€r lĂ€tt det bĂ€sta musikprogrammet nĂ„gonsin! 🙂

Jag hÄller med dig!! Originalet Àr alltid bÀttre Àn covern -- för att inte snacka om dance-remixen av originalet, usch o puh!!!

Dela pÄ andra sajter

DĂ„ har jag - som alltid - fĂ„tt en massa bra svar och detta snabbt ocksĂ„. Track och bock 😄

//Nemo

Dela pÄ andra sajter

Magnar (oregistrerad)

Orginalet Àr ju faktiskt Chris Huelsbecks C-64 "Sound Monitor" som blev lancerat omkring 1984. DÀrefter kom en massa olika tracker varianter ifrÄn C-64 miljön, t ex Geir Tjelta's Moz(IC)art tracker - som jag anser att vara den bÀsta trackern nÄgonsinde för en SID-chip. Om han bara skapat ett MIDI support för att synca timeline, sku jag nog Àven i dag lÀtt kunda anvÀnda hans tracker och en C-64 SID chip med alla filter och puls möjligheter i mina sÄngar.

Sound-Tracker var nog den första tracker varianten jag sÄg pÄ pÄ Amiga, och blev efterfölgt av mÄnga olika trackers som t ex NoiseTracker, ProTracker och OctaMed.

PĂ„ PC finns numera MadTracker som fortfarande utvecklas (www.madtracker.org) och ImpulseTracker. FastTracker blev utvecklat av gamla TBL-folk, men dom la ner projekten nĂ€r dom blev anstĂ€llda i spelindustrien. 😄

//Magnar

Redigerat av Magnar
Dela pÄ andra sajter

SjÀlvklart! FÄr korrigera mig; Den trackern som det, utan tvekan, skapades mest i var Amigans ProTracker..

Helt sĂ€ker pĂ„ det? Modscenen Ă€r inte död Ă€n, och det finns mĂ„ga program och datorer som ersatt de sedan dess. Om man ser till kvantitet sĂ„ undrar jag faktiskt om du har rĂ€tt dĂ€r... SĂ„ lĂ€nge det inte finns nĂ„gon efterforskning pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ tycker jag vi lĂ€mnar det-hĂ€r-programmet-var-först/störst/bĂ€st-diskussionen dĂ€rhĂ€n... och intresserar det egentligen nĂ„gon vilken tracker som anvĂ€nts mest? đŸ˜±

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ lĂ€nge det inte finns nĂ„gon efterforskning pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ tycker jag vi lĂ€mnar det-hĂ€r-programmet-var-först/störst/bĂ€st-diskussionen dĂ€rhĂ€n... och intresserar det egentligen nĂ„gon vilken tracker som anvĂ€nts mest? đŸ˜±

E.O.D! 😄

Dela pÄ andra sajter

• 4 mĂ„nader senare...
Helt sĂ€ker pĂ„ det? Modscenen Ă€r inte död Ă€n, och det finns mĂ„ga program och datorer som ersatt de sedan dess. Om man ser till kvantitet sĂ„ undrar jag faktiskt om du har rĂ€tt dĂ€r... SĂ„ lĂ€nge det inte finns nĂ„gon efterforskning pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ tycker jag vi lĂ€mnar det-hĂ€r-programmet-var-först/störst/bĂ€st-diskussionen dĂ€rhĂ€n... och intresserar det egentligen nĂ„gon vilken tracker som anvĂ€nts mest? 😛

Kvaliteten pÄ dom flesta trackers Àr ju mycket beroende pÄ vilken ljudchip dom var designad att stöda. T ex pÄ Commodore 64 var det max 4bit ljudsamples i 2 kanaler vi klarade fÄ till. Fast, det gick att göra 3 kanals 8-bit samples med puls modulatoren, dock med en svag puls-ljud i bakgrunden...

Amiga trackers hade enbart stöd för den integrerade ljudchipen, fast det började komma externa ljudkort emot slutet av Amigans glansdagar. Den integrerade ljudchippen stöde enbart 8-bit samples i 4 kanaler.

PĂ„ PC var det Gravis Ultra Sound/Creative SoundBlaster korten som utformade standarden för bl a Fasttracker som gjordes av programmera (Jesse) ifrĂ„n min demogroup, TBL (www.tbl.org). Han Ă€r förövrigt svensk. 😄 Dessa ljudkort stöder 16-bit samples i en börja 16 kanaler, men blev efterhand uppgraderat till att stöda flera kanaler.

Det som kan vara interessant att lÀgga mÀrke till Àr att alla dessa kanalerna Àr Mono-samples. Och kvalitetsmÀssigt Àr det max 48kHz samples som stöds för dom flesta Amiga/PC trackers. MadTracker (www.madtracker.org) har numera Àven inbygd stöd för VST och Rewire, sÄ att man kan anvÀnda ljudeffekter pÄ varje track.

Vad jag saknar Àr en riktig bra tracker som hanterar STEREO samples med VST och Rewire stöd. Och sjÀlvklart ett bra midi interface. GÀrna ocksÄ en timeline som Àr dynamisk sÄ som i Moz(IC)art editoren, istÀllet för det klassiska grÀnssnittet dÀr varje track Àr lika lÄnga för hela pattern. Orsaken till det vore bÀttre om de var dynamiska, Àr att det dÄ gÄr att varierade tempot och lÀngden pÄ tracken om man spelade in en midi slinga och den innehöller flera noter Àn vad det finns "plats för" i sÄngens och dom andra trackens tempo.

Annars sÄ Àr vÀl MadTracker/Impulse tracker de alternativ som dom flesta brukar gilla numera att tracka sin musik i. - Och det finns tusentals gratis lÄtar att ladda ner ifrÄn mÄnga olika ftp-servers. Kolla gÀrna in http://www.scene.org/

Jag var sjĂ€lv med i ett antal demo grupper under perioden 1986-1998, och tog dĂ„ del av det stora tracker miljö som blomstrade upp... Lite erfarenhet har det givit mig. 🙁

//MagnarTBL - www.tbl.org

C-64 grupper: Megastyle Inc

Amiga grupper: Lemon., Andromeda, Spaceballs och TBL

PC grupper: TBL

Dela pÄ andra sajter

För PC finns/det en Windowsklon som heter ModPlugTracker, samt en player som heter ModPlugPlayer.

Körde trackern för nÄgra Är sedan dÄ jag tröttnade pÄ att köra FasttrackerII i dos.

Men som sagt; det var nÄgra Är sedan nu.

/H

Dela pÄ andra sajter

Orginalet Àr ju faktiskt Chris Huelsbecks C-64 "Sound Monitor" som blev lancerat omkring 1984. DÀrefter kom en massa olika tracker varianter ifrÄn C-64 miljön, t ex Geir Tjelta's Moz(IC)art tracker - som jag anser att vara den bÀsta trackern nÄgonsinde för en SID-chip. Om han bara skapat ett MIDI support för att synca timeline, sku jag nog Àven i dag lÀtt kunda anvÀnda hans tracker och en C-64 SID chip med alla filter och puls möjligheter i mina sÄngar.

Sound-Tracker var nog den första tracker varianten jag sÄg pÄ pÄ Amiga, och blev efterfölgt av mÄnga olika trackers som t ex NoiseTracker, ProTracker och OctaMed.

PĂ„ PC finns numera MadTracker som fortfarande utvecklas (www.madtracker.org) och ImpulseTracker. FastTracker blev utvecklat av gamla TBL-folk, men dom la ner projekten nĂ€r dom blev anstĂ€llda i spelindustrien. 😄

//Magnar

Fasttracker utvecklades vÀl inte av The Black Lotus heller? Var har du fÄtt det ifrÄn? Det utvecklades av Triton!

Moderna trackers i Winsucks miljö:

http://www.madtracker.org

http://www.modplug.com

http://www.renoise.com

http://www.octamed.co.uk

Moderna trackers för MorphOs m.m:

http://www.protracker.info/

/Daniel

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.