captain nemo (oregistrerad) Postat 20 augusti 2004 Dela Postat 20 augusti 2004 Vad Ă€r en tracker. đ Jag har nu lĂ€st otaliga trĂ„dar och artiklar och dĂ€r talas det om att man började jobba med en tracker etc etc. Vad Ă€r en tracker? SnĂ€lla - kan nĂ„gon upplysa mig //Nemo Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Neko Postat 20 augusti 2004 Dela Postat 20 augusti 2004 (redigerat) En tracker Ă€r en sequencer dĂ€r man la in samples. RĂ€tt enkel beskrivning. NĂ„gra av de första musikprogrammen till Amiga och senare PC Kunde se ut sĂ„hĂ€r 6 kanaler, tidslinjen rĂ€knas uppifrĂ„n och ned pĂ„ 64 rader. Man jobbade Ă€ven i patterns eller sidor om man ska beskriva det enkelt. LĂ„tarna man gjorde innehöll alla samples, och sĂ„lunda blev filerna "ganska" stora (beroende pĂ„ hur stora samples som anvĂ€ndes) men Ă„ andra sidan kunde vem som helst öppna filen pĂ„ sin dator, och göra om eller rippa samples đ Mod-scenen (filerna hette mod) var och Ă€r vĂ€l fortfarande stor. En sida som jag minns med glĂ€dje Ă€r modarchive.com Kan inte lĂ„ta bli att lĂ€nka till en lĂ„t med min favoritartist Purple Motion Satellite One Du kan öppna filen i winamp (vet inte vilken version, men 5 har jag och det funkar finfint) EDIT: Massor Redigerat 20 augusti 2004 av Neko Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 20 augusti 2004 Dela Postat 20 augusti 2004 Scenemusic.net streamar en massa trackermusik Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Neko Postat 20 augusti 2004 Dela Postat 20 augusti 2004 Scenemusic.net streamar en massa trackermusik VĂ„gar man verkligen... .... JA! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Tokas Postat 21 augusti 2004 Dela Postat 21 augusti 2004 Fast Tracker II Ă€r lĂ€tt det bĂ€sta musikprogrammet nĂ„gonsin! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
aspucko Postat 21 augusti 2004 Dela Postat 21 augusti 2004 Pro Tracker 2.3d Ă€r lĂ€tt det bĂ€sta musikprogrammet nĂ„gonsin! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 21 augusti 2004 Dela Postat 21 augusti 2004 Mer om trackers. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rix Postat 21 augusti 2004 Dela Postat 21 augusti 2004 Pro Tracker 2.3d Ă€r lĂ€tt det bĂ€sta musikprogrammet nĂ„gonsin! đ Jag hĂ„ller med dig!! Originalet Ă€r alltid bĂ€ttre Ă€n covern -- för att inte snacka om dance-remixen av originalet, usch o puh!!! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Dela Postat 22 augusti 2004 DĂ„ har jag - som alltid - fĂ„tt en massa bra svar och detta snabbt ocksĂ„. Track och bock đ //Nemo Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Magnar (oregistrerad) Postat 22 augusti 2004 Dela Postat 22 augusti 2004 (redigerat) Orginalet Ă€r ju faktiskt Chris Huelsbecks C-64 "Sound Monitor" som blev lancerat omkring 1984. DĂ€refter kom en massa olika tracker varianter ifrĂ„n C-64 miljön, t ex Geir Tjelta's Moz(IC)art tracker - som jag anser att vara den bĂ€sta trackern nĂ„gonsinde för en SID-chip. Om han bara skapat ett MIDI support för att synca timeline, sku jag nog Ă€ven i dag lĂ€tt kunda anvĂ€nda hans tracker och en C-64 SID chip med alla filter och puls möjligheter i mina sĂ„ngar. Sound-Tracker var nog den första tracker varianten jag sĂ„g pĂ„ pĂ„ Amiga, och blev efterfölgt av mĂ„nga olika trackers som t ex NoiseTracker, ProTracker och OctaMed. PĂ„ PC finns numera MadTracker som fortfarande utvecklas (www.madtracker.org) och ImpulseTracker. FastTracker blev utvecklat av gamla TBL-folk, men dom la ner projekten nĂ€r dom blev anstĂ€llda i spelindustrien. đ //Magnar Redigerat 22 augusti 2004 av Magnar Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Rix Postat 22 augusti 2004 Dela Postat 22 augusti 2004 SjÀlvklart! FÄr korrigera mig; Den trackern som det, utan tvekan, skapades mest i var Amigans ProTracker.. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Neko Postat 22 augusti 2004 Dela Postat 22 augusti 2004 SjĂ€lvklart! FĂ„r korrigera mig; Den trackern som det, utan tvekan, skapades mest i var Amigans ProTracker.. Helt sĂ€ker pĂ„ det? Modscenen Ă€r inte död Ă€n, och det finns mĂ„ga program och datorer som ersatt de sedan dess. Om man ser till kvantitet sĂ„ undrar jag faktiskt om du har rĂ€tt dĂ€r... SĂ„ lĂ€nge det inte finns nĂ„gon efterforskning pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ tycker jag vi lĂ€mnar det-hĂ€r-programmet-var-först/störst/bĂ€st-diskussionen dĂ€rhĂ€n... och intresserar det egentligen nĂ„gon vilken tracker som anvĂ€nts mest? đ± Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Rix Postat 23 augusti 2004 Dela Postat 23 augusti 2004 SĂ„ lĂ€nge det inte finns nĂ„gon efterforskning pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ tycker jag vi lĂ€mnar det-hĂ€r-programmet-var-först/störst/bĂ€st-diskussionen dĂ€rhĂ€n... och intresserar det egentligen nĂ„gon vilken tracker som anvĂ€nts mest? đ± E.O.D! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MagnarTBL Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 Helt sĂ€ker pĂ„ det? Modscenen Ă€r inte död Ă€n, och det finns mĂ„ga program och datorer som ersatt de sedan dess. Om man ser till kvantitet sĂ„ undrar jag faktiskt om du har rĂ€tt dĂ€r... SĂ„ lĂ€nge det inte finns nĂ„gon efterforskning pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ tycker jag vi lĂ€mnar det-hĂ€r-programmet-var-först/störst/bĂ€st-diskussionen dĂ€rhĂ€n... och intresserar det egentligen nĂ„gon vilken tracker som anvĂ€nts mest? đ Kvaliteten pĂ„ dom flesta trackers Ă€r ju mycket beroende pĂ„ vilken ljudchip dom var designad att stöda. T ex pĂ„ Commodore 64 var det max 4bit ljudsamples i 2 kanaler vi klarade fĂ„ till. Fast, det gick att göra 3 kanals 8-bit samples med puls modulatoren, dock med en svag puls-ljud i bakgrunden... Amiga trackers hade enbart stöd för den integrerade ljudchipen, fast det började komma externa ljudkort emot slutet av Amigans glansdagar. Den integrerade ljudchippen stöde enbart 8-bit samples i 4 kanaler. PĂ„ PC var det Gravis Ultra Sound/Creative SoundBlaster korten som utformade standarden för bl a Fasttracker som gjordes av programmera (Jesse) ifrĂ„n min demogroup, TBL (www.tbl.org). Han Ă€r förövrigt svensk. đ Dessa ljudkort stöder 16-bit samples i en börja 16 kanaler, men blev efterhand uppgraderat till att stöda flera kanaler. Det som kan vara interessant att lĂ€gga mĂ€rke till Ă€r att alla dessa kanalerna Ă€r Mono-samples. Och kvalitetsmĂ€ssigt Ă€r det max 48kHz samples som stöds för dom flesta Amiga/PC trackers. MadTracker (www.madtracker.org) har numera Ă€ven inbygd stöd för VST och Rewire, sĂ„ att man kan anvĂ€nda ljudeffekter pĂ„ varje track. Vad jag saknar Ă€r en riktig bra tracker som hanterar STEREO samples med VST och Rewire stöd. Och sjĂ€lvklart ett bra midi interface. GĂ€rna ocksĂ„ en timeline som Ă€r dynamisk sĂ„ som i Moz(IC)art editoren, istĂ€llet för det klassiska grĂ€nssnittet dĂ€r varje track Ă€r lika lĂ„nga för hela pattern. Orsaken till det vore bĂ€ttre om de var dynamiska, Ă€r att det dĂ„ gĂ„r att varierade tempot och lĂ€ngden pĂ„ tracken om man spelade in en midi slinga och den innehöller flera noter Ă€n vad det finns "plats för" i sĂ„ngens och dom andra trackens tempo. Annars sĂ„ Ă€r vĂ€l MadTracker/Impulse tracker de alternativ som dom flesta brukar gilla numera att tracka sin musik i. - Och det finns tusentals gratis lĂ„tar att ladda ner ifrĂ„n mĂ„nga olika ftp-servers. Kolla gĂ€rna in http://www.scene.org/ Jag var sjĂ€lv med i ett antal demo grupper under perioden 1986-1998, och tog dĂ„ del av det stora tracker miljö som blomstrade upp... Lite erfarenhet har det givit mig. đ //MagnarTBL - www.tbl.org C-64 grupper: Megastyle Inc Amiga grupper: Lemon., Andromeda, Spaceballs och TBL PC grupper: TBL Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Procedomani Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 För PC finns/det en Windowsklon som heter ModPlugTracker, samt en player som heter ModPlugPlayer. Körde trackern för nÄgra Är sedan dÄ jag tröttnade pÄ att köra FasttrackerII i dos. Men som sagt; det var nÄgra Är sedan nu. /H Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
brojd Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 Pro Tracker 2.3d Ă€r lĂ€tt det bĂ€sta musikprogrammet nĂ„gonsin! đ AHHH! Nostalgiskt krampanfall! đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 19 januari 2005 Dela Postat 19 januari 2005 Orginalet Ă€r ju faktiskt Chris Huelsbecks C-64 "Sound Monitor" som blev lancerat omkring 1984. DĂ€refter kom en massa olika tracker varianter ifrĂ„n C-64 miljön, t ex Geir Tjelta's Moz(IC)art tracker - som jag anser att vara den bĂ€sta trackern nĂ„gonsinde för en SID-chip. Om han bara skapat ett MIDI support för att synca timeline, sku jag nog Ă€ven i dag lĂ€tt kunda anvĂ€nda hans tracker och en C-64 SID chip med alla filter och puls möjligheter i mina sĂ„ngar. Sound-Tracker var nog den första tracker varianten jag sĂ„g pĂ„ pĂ„ Amiga, och blev efterfölgt av mĂ„nga olika trackers som t ex NoiseTracker, ProTracker och OctaMed. PĂ„ PC finns numera MadTracker som fortfarande utvecklas (www.madtracker.org) och ImpulseTracker. FastTracker blev utvecklat av gamla TBL-folk, men dom la ner projekten nĂ€r dom blev anstĂ€llda i spelindustrien. đ //Magnar Fasttracker utvecklades vĂ€l inte av The Black Lotus heller? Var har du fĂ„tt det ifrĂ„n? Det utvecklades av Triton! Moderna trackers i Winsucks miljö: http://www.madtracker.org http://www.modplug.com http://www.renoise.com http://www.octamed.co.uk Moderna trackers för MorphOs m.m: http://www.protracker.info/ /Daniel Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.