Jump to content
Annons

Tracker

captain nemo (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Vad är en tracker. 😉

Jag har nu läst otaliga trådar och artiklar och där talas det om att man började jobba med en tracker etc etc.

Vad är en tracker?

Snälla - kan någon upplysa mig

//Nemo

Annons
Postat (redigerat)

En tracker är en sequencer där man la in samples. Rätt enkel beskrivning. Några av de första musikprogrammen till Amiga och senare PC

Kunde se ut såhär

ft2shot.gif

6 kanaler, tidslinjen räknas uppifrån och ned på 64 rader. Man jobbade även i patterns eller sidor om man ska beskriva det enkelt.

Låtarna man gjorde innehöll alla samples, och sålunda blev filerna "ganska" stora (beroende på hur stora samples som användes) men å andra sidan kunde vem som helst öppna filen på sin dator, och göra om eller rippa samples 😏

Mod-scenen (filerna hette mod) var och är väl fortfarande stor. En sida som jag minns med glädje är modarchive.com

Kan inte låta bli att länka till en låt med min favoritartist Purple Motion Satellite One Du kan öppna filen i winamp (vet inte vilken version, men 5 har jag och det funkar finfint)

EDIT: Massor

Redigerat av Neko
Postat
Pro Tracker 2.3d är lätt det bästa musikprogrammet någonsin! 🙂

Jag håller med dig!! Originalet är alltid bättre än covern -- för att inte snacka om dance-remixen av originalet, usch o puh!!!

Postat

Då har jag - som alltid - fått en massa bra svar och detta snabbt också. Track och bock 😄

//Nemo

Magnar (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Orginalet är ju faktiskt Chris Huelsbecks C-64 "Sound Monitor" som blev lancerat omkring 1984. Därefter kom en massa olika tracker varianter ifrån C-64 miljön, t ex Geir Tjelta's Moz(IC)art tracker - som jag anser att vara den bästa trackern någonsinde för en SID-chip. Om han bara skapat ett MIDI support för att synca timeline, sku jag nog även i dag lätt kunda använda hans tracker och en C-64 SID chip med alla filter och puls möjligheter i mina sångar.

Sound-Tracker var nog den första tracker varianten jag såg på på Amiga, och blev efterfölgt av många olika trackers som t ex NoiseTracker, ProTracker och OctaMed.

På PC finns numera MadTracker som fortfarande utvecklas (www.madtracker.org) och ImpulseTracker. FastTracker blev utvecklat av gamla TBL-folk, men dom la ner projekten när dom blev anställda i spelindustrien. 😄

//Magnar

Redigerat av Magnar
Postat

Självklart! Får korrigera mig; Den trackern som det, utan tvekan, skapades mest i var Amigans ProTracker..

Postat
Självklart! Får korrigera mig; Den trackern som det, utan tvekan, skapades mest i var Amigans ProTracker..

Helt säker på det? Modscenen är inte död än, och det finns måga program och datorer som ersatt de sedan dess. Om man ser till kvantitet så undrar jag faktiskt om du har rätt där... Så länge det inte finns någon efterforskning på området, så tycker jag vi lämnar det-här-programmet-var-först/störst/bäst-diskussionen därhän... och intresserar det egentligen någon vilken tracker som använts mest? 😱

Postat
Så länge det inte finns någon efterforskning på området, så tycker jag vi lämnar det-här-programmet-var-först/störst/bäst-diskussionen därhän... och intresserar det egentligen någon vilken tracker som använts mest? 😱

E.O.D! 😄

• 4 månader senare...
Postat
Helt säker på det? Modscenen är inte död än, och det finns måga program och datorer som ersatt de sedan dess. Om man ser till kvantitet så undrar jag faktiskt om du har rätt där... Så länge det inte finns någon efterforskning på området, så tycker jag vi lämnar det-här-programmet-var-först/störst/bäst-diskussionen därhän... och intresserar det egentligen någon vilken tracker som använts mest? 😛

Kvaliteten på dom flesta trackers är ju mycket beroende på vilken ljudchip dom var designad att stöda. T ex på Commodore 64 var det max 4bit ljudsamples i 2 kanaler vi klarade få till. Fast, det gick att göra 3 kanals 8-bit samples med puls modulatoren, dock med en svag puls-ljud i bakgrunden...

Amiga trackers hade enbart stöd för den integrerade ljudchipen, fast det började komma externa ljudkort emot slutet av Amigans glansdagar. Den integrerade ljudchippen stöde enbart 8-bit samples i 4 kanaler.

På PC var det Gravis Ultra Sound/Creative SoundBlaster korten som utformade standarden för bl a Fasttracker som gjordes av programmera (Jesse) ifrån min demogroup, TBL (www.tbl.org). Han är förövrigt svensk. 😄 Dessa ljudkort stöder 16-bit samples i en börja 16 kanaler, men blev efterhand uppgraderat till att stöda flera kanaler.

Det som kan vara interessant att lägga märke till är att alla dessa kanalerna är Mono-samples. Och kvalitetsmässigt är det max 48kHz samples som stöds för dom flesta Amiga/PC trackers. MadTracker (www.madtracker.org) har numera även inbygd stöd för VST och Rewire, så att man kan använda ljudeffekter på varje track.

Vad jag saknar är en riktig bra tracker som hanterar STEREO samples med VST och Rewire stöd. Och självklart ett bra midi interface. Gärna också en timeline som är dynamisk så som i Moz(IC)art editoren, istället för det klassiska gränssnittet där varje track är lika långa för hela pattern. Orsaken till det vore bättre om de var dynamiska, är att det då går att varierade tempot och längden på tracken om man spelade in en midi slinga och den innehöller flera noter än vad det finns "plats för" i sångens och dom andra trackens tempo.

Annars så är väl MadTracker/Impulse tracker de alternativ som dom flesta brukar gilla numera att tracka sin musik i. - Och det finns tusentals gratis låtar att ladda ner ifrån många olika ftp-servers. Kolla gärna in http://www.scene.org/

Jag var själv med i ett antal demo grupper under perioden 1986-1998, och tog då del av det stora tracker miljö som blomstrade upp... Lite erfarenhet har det givit mig. 🙁

//MagnarTBL - www.tbl.org

C-64 grupper: Megastyle Inc

Amiga grupper: Lemon., Andromeda, Spaceballs och TBL

PC grupper: TBL

Postat

För PC finns/det en Windowsklon som heter ModPlugTracker, samt en player som heter ModPlugPlayer.

Körde trackern för några år sedan då jag tröttnade på att köra FasttrackerII i dos.

Men som sagt; det var några år sedan nu.

/H

Postat
Pro Tracker 2.3d är lätt det bästa musikprogrammet någonsin! 😏

protracker01.gif

AHHH!

Nostalgiskt krampanfall! 😳

Postat
Orginalet är ju faktiskt Chris Huelsbecks C-64 "Sound Monitor" som blev lancerat omkring 1984. Därefter kom en massa olika tracker varianter ifrån C-64 miljön, t ex Geir Tjelta's Moz(IC)art tracker - som jag anser att vara den bästa trackern någonsinde för en SID-chip. Om han bara skapat ett MIDI support för att synca timeline, sku jag nog även i dag lätt kunda använda hans tracker och en C-64 SID chip med alla filter och puls möjligheter i mina sångar.

Sound-Tracker var nog den första tracker varianten jag såg på på Amiga, och blev efterfölgt av många olika trackers som t ex NoiseTracker, ProTracker och OctaMed.

På PC finns numera MadTracker som fortfarande utvecklas (www.madtracker.org) och ImpulseTracker. FastTracker blev utvecklat av gamla TBL-folk, men dom la ner projekten när dom blev anställda i spelindustrien. 😄

//Magnar

Fasttracker utvecklades väl inte av The Black Lotus heller? Var har du fått det ifrån? Det utvecklades av Triton!

Moderna trackers i Winsucks miljö:

http://www.madtracker.org

http://www.modplug.com

http://www.renoise.com

http://www.octamed.co.uk

Moderna trackers för MorphOs m.m:

http://www.protracker.info/

/Daniel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.