Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

låt oss säga att jag spelar in sång på en kanal .. jag lägger först en vers .. sen stoppar jag .. spolar fram .. och spelar in nästa vers .. sen vill jag kunna finjustera volymen på varje vers så att säga (alltså efter att jag justerat volymen för hela spåret/kanalen) ..

i cubase 5 så fanns ju att man kunde få fram volym för varje "vers" .. en fin linje som man kunde flytta upp och ner och därmed justera volymen .. kan man göra det i cubase SX? .. hur? .. är jag blind? har jag glömt hur jag gjorde (var ett tag sen jag anvädne cubase 5 och det var inte på min dator)

jag vet att man kan göra ett volymschema med read-funktionen och det där .. fast jag gillar det inte riktigt .. eller så kan jag inte med den .. jag vill ju justera volymen för hela versen samtidigt .. för att göra det med read-grejen så måste jag först flytta vänstra punkten jag lagt till vänster om versen sen högra som jag lagt till höger om versen .. tar jag tag i hela linjen så kommer det ju ny punk där och det vill jag ju inte ..

nån som har nått tips på enkalst lösa mitt "problem"

Annons
Postat

Hej!

Finns flera sätt att ändra på volymen på dina verser. Genom att trycka in "W-knappen" på kanalens channelstrip i mixern (den under R-knappen), kan du spela in din volymändring på ett enkelt och smidigt sätt (detta kallas Automation). W står för write och R för read och genom att trycka ner R-knappen kan du spela upp automationen du har åstadkommit. Se till bara att du inte har W-knappen intryckt samtidigt som read är nedtryckt, då kan du lätt ändra din tidigare automation genom att spela över den med en ny!

Det andra sättet är att direkt pilla och modulera med automationen via Automationspåret (finns beläget under "+"-rutan i vänstra hörnet av din kanal). Det är bara att använda pil- och pennverktyget. Tips! Pennan lägger ut nya accesspunkter på automationsspåret, som kan flyttas och ändras på. Använd gärna kvantisering här för perfekt inställning av ljudvolym och effekter.

Hoppas detta hjälper dig lite på vägen. Automatiseringen är dock mer komplicerad och kan appliceras på flera sätt på olika typer av kanaler. D.v.s. inte bara på audio-och midikanaler utan även på effektkanalerna (Cubase SX/SL)

-------------------

MusicMan i Umeå

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
i cubase 5 så fanns ju att man kunde få fram volym för varje "vers" .. en fin linje som man kunde flytta upp och ner och därmed justera volymen .. kan man göra det i cubase SX? .. hur? .. är jag blind? har jag glömt hur jag gjorde (var ett tag sen jag anvädne cubase 5 och det var inte på min dator)

Tryck på det lilla plustecknet i nedre kanten av spårets funktionsruta så får du fram volymautomationen med den "fina linjen".

Postat

okej .. jag vill ha som automationen .. det är bra .. fast .. även när jag har pilen så lägger den till punkter .. jag vill helst inte sitta och ändra varenda punkt. jag vill ta tag i en linje och dra hela linjen .. så den behålls vågrät .. annars om jag ska ända volym på en "vers" (kallar samplinger/inspelningen så nu) så måste jag ju flytta både punken innan versen och punkten efter .. inte bra ..

än så länge har jag inte fått nått tips som jag är riktigt nöjd med .. men tack ändå ..

än så länge känns det bästa o lägga de olika verserna på olika spår .. men det medför ju en hel del andra tråkigheter ..

Postat (redigerat)
okej .. jag vill ha som automationen .. det är bra .. fast .. även när jag har pilen så lägger den till punkter .. jag vill helst inte sitta och ändra varenda punkt. jag vill ta tag i en linje och dra hela linjen .. så den behålls vågrät .. annars om jag ska ända volym på en "vers" (kallar samplinger/inspelningen så nu) så måste jag ju flytta både punken innan versen och punkten efter .. inte bra ..

än så länge har jag inte fått nått tips som jag är riktigt nöjd med .. men tack ändå ..

än så länge känns det bästa o lägga de olika verserna på olika spår .. men det medför ju en hel del andra tråkigheter ..

Men...?

Det är väl bara att klicka på den aktuella inspelningen i projektfönstret och sedan ta tag i det vita eller blå handtaget i överkanten (mitten) och dra den upp eller ned för att justera volymen?!?!?

Med trianglarna i de övre hörnen (på det inspelade partiet) ställer du ju även in eventuell fade.

Redigerat av Andreas L
Postat
Men...?

Det är väl bara att klicka på den aktuella inspelningen i projektfönstret och sedan ta tag i det vita eller blå handtaget i överkanten (mitten) och dra den upp eller ned för att justera volymen?!?!?

Med trianglarna i de övre hörnen (på det inspelade partiet) ställer du ju även in eventuell fade.

ha ha .. tack Andreas L!!!! .. var ju precis så jag menade .. jag fattade inte att linjen var där hela tiden (iom att den är maxad som default) .. var ju den jag letade efter och försökte få fram genom att dubbelklicka överallt samt kolla igenom varenda meny i hela cubase 🙂 .. så är den där hela tiden ..

tack ..

Postat

En annan snabb och enkel variant är att dra i volymhandtaget på Audioeventsen direkt i project fönstret. Detta skapar en dold automation som säger att en event skall sänkas eller höjas i nivå. Klicka på en event så dyker tre blå handtag upp, fade in, volym och fade out. Genom att använda sax verktyget kan man dela upp events till parts och jobba med "handtagen" på olika delar. Detta är inte lika kraftfullt som automationsspåret men är snabbt att jobba med och kan vara hjälpsamt att känna till.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.