Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

En PC en P4 Intel 3 Ghz med 1 GB ram. Datorn är ca 3 år gammal.

Moderkort ASUS P4T533-C

Intel Pentium 3,06 Ghz hypertheading

4x256MB RD ram kingston 1066mhz

2 st IDE diskar

Nånting är riktigt knas här. Till en början så trodde jag det var nåt med temperaturen. Det började med att när jag öppnade balkongdörren och det är kallt ute så tar det nån minut så dör datorn. Bara pang på. Precis som om proppen går. Datorn står ca 2 meter ifrån balkongdörren.

Kvar är då en grön diod som blinkar.

På fronten så är det en grön diod som talar om att datorn är på. Och en röd diod som lyser när hårddisken jobbar. Det finns en start och stopknapp och en resetknapp på fronten. Ingen av dessa reagerar när jag trycker på dom. Jag måste alltså dra ur kontakten och vänta nån sekund sen in med kontakten igen. DÅ går det att starta igen. Det här har ju förbryllat mig riktigt. Bara för att jag ska vädra och släpper in kall luft i rummet så lägger datorn av. Trodde den skulle göra det vid överhettning men vid kyla? Nåväl. Det här har jag lärt mig av och brukar inte vädra så mycket om det är kallt ute.

Men nu så har problemet blivit värre. Nu kan den lägga av när som helst oavsett om jag har det kallt eller varmt inne. Sen kan det vara ett helvete ibland. Då den startar och går i nån sek och sen så dör den. Jag måste hela tiden rycka ur 220- kabeln. Inne i datorn så är det välstädat, inget damm eller igenproppade fläkthål. Så luftgenomströmningen är som den ska.

Kan det vara så att nätaggregatet är kasst? Att det inte orkar helt plötsligt? Det är ett billigt skit som jag köpte med när jag byggde ihop datorn. Ligger på 450watt och för ett jävla liv. Och har gjort det sen dag ett.

Men åter till min fråga. Vad är det som får datorn att bara dö utan som helst förvarning? Precis som om nån drar ur kabeln. DÖD!

Tacksam för hjälp!

//Kill 😎

Edit: kråkar såm en stava

Redigerat av KillwithSkill
Annons
Postat

Kolla på kondingarna som sitter på moderkortet om de ser ut att ha "runnit" ut nån form av vätska. Har de det är det stor chans att de är ganska slut. Fick detta fel på min burk förut det började med att den stängdes av omotiverat sen några veckor senare var den helt död. Går att köpa nya kondingar och löda bort och sätta dit nya, dock lite pill. När jag gick till elektronikhandeln sa det att detta var ett välkänt problem då de är underdimentionerade.

Postat

eller nätagget

upplevde exat samma problem som dig för två år sedan. Datorn la av helt omotiverat

bytte agget rullade som klocka igen. pröva ett nytt eller låna av polare o kolla..

noty

Postat

Spontan gissning:

1. Du öppnar dörren och mycket kall luft strömmar in i rummet.

2. Det "smarta" ASUS-moderkortet har Q-Fan, vilket gör att fläkthastigheten hålls nere om det anses vara tillräckligt kallt. Ju kallare luft, desto mindre behov av surrande fläktar på högsta hastighet, anser datorn.

3. Din temperatursensor sitter kanske malplacerad i närheten av luftinsuget, och när iskall vinter-luft strömmar in där får moderkort en indikation på att fläktarna inte behövs i full hastighet.

4. Fläktarna stängs säkerligen av helt och CPU:n blir mycket het.

5. På moderkortet sitter också säkerhetsskyddet ASUS C.O.P. som ser till att processorn inte tar skada av värmen. CPU-fläkten rapporterar CPU-temperaturen till C.O.P. som förstår att processorn nu håller på att paja.

5. Datorns ström bryts för att skydda hårdvaran.

6. KillwithSkill får ångest för att han inte tryckt Ctrl+S på två timmar.

Postat

Så, ska vi verifiera felsökningen? 😎

Stäng av Q-Fan.

Fungerar det, men datorn låter för mycket? Byt ut kylningen i datorn mot två stora och tysta fläktar.

Postat

Aha, tack för all hjälp!

Nätagget ska bytas iaf. Det låter som om städerskan är här och dammsuger.

När jag byter det så ska jag oxå passa på att kolla efter vätska på kondningarna.

Nån som vet nåt bra program där man kan se vad proppen håller för temp? Just för att kolla OM det kan ha nåt med vad Linus säger. Skumt är det i alla fall. Datorn har stått på ett och samma ställe i ett par år nu.

Nån som vet nåt bra "cpu temp monitor". Får ju några träffar på det, men jag vet inte vad som är bra och kasst. Nån med erfarenhet om detta?

Ps. Ctrl+S har man missat nån gång då och då. Men oftast så sker det när man skriver i forum som det lägger ner. Plus att jag kör ingen musik på pc'n. Brevid den gamla häcken står min PM G5a och puttrar där jag kör all musikprod på, som tur är.. 😕

Postat
Nån som vet nåt bra program där man kan se vad proppen håller för temp?

SiSoft Sandra är klassikern.

Everests gratisversion EVEREST Home Edition är numera nedlagd.

Från ASUS kan du ladda hem deras eget Probe, vilket är dödssegt men gratis.

Postat (redigerat)

Jag tror jag har hittat felet. Det är en extra ström till cpu'n som kallas EZ Plug som hade åkt ur. Det är en extra ström till cpu'n som ser till att det håller jämnt. Nu så stannar det inte helt random längre. Tror den används även för att kunna överklocka. Det finns en massa switchar på moderkortet för ju överklockning. EZ Plug är även till för grafikkort med SLI tydligen.

ez-plug.jpg

Den undre, 4-pin

Så nu tror jag det ska rulla på. Men jag tror den ger sig om jag öppnar balkongdörren. För det gjorde datorn redan första vintern. har heller inte hittat nåt i bios för Q-Fan. Men det sitter en Zalman till proppen och den går på max hela tiden. Nu blir det att hitta ett bra nätagg. Jag har bara IDE hårddiskar så det ska inte vara nån sån strömkabel för sata, för det är väl annorlunda kontakt där? Skillnaden mellan IDE och sata? Har ju sata i G5an och där är det nåt helt annat. Iaf så är det en vanlig 20 pins till själva moderkortet och en 4 pins 12 volt (fyrkantig) alltså standard.

Nån som vet nåt nätagg som är tyst och rätt billigt. Ska orka driva 2 HD, 1 DVDbrännare och moderkort. Nu har jag 450 watt och det funkar fint, fast den låter som arlanda flygplats.. 😕

Länka gärna.

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Datorn höll på att stänga av sig iaf. Det blev lite bättre men sen så började det ige. Så jafg köpte ett nytt nätagg. En Chieftec 450watt med EN stor fläkt, kostade 500:-. Det blev fan knäpptyst i rummet. Fick sätta dig justeringsskruven till cpufläkten och dra ner farten. För nu lät den mer än allt. Nu hör jag inget annat än ett knarr från hårddiskarna. dessutom så kan jag vädra till iskallt utan att den dör. Att man inte gjort det här tidigare. Har ju haft oväsen i 3-4 år nu. Nu är datorn precis lika tyst som min G5a som står brevid. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.