Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla Cubasekunniga

Jag har ett original SX3 som legat i träda några år och som jag inte använt ordenligt förrän nu.

Att spela in Midi och Audio spår funkar bra.

Men jag har några frågor om effekter.

Jag har läst MANUALEN och sökt på Forumet (men inte hittat mer än enstaka uppslag) så dom svaren behöver jag inte

(MEN --jag kanske använder sökfunktionen fel?---då får ni tillrättavisa mig)

TROTS detta finns en stor osäkerhet hur dessa effekter fungerar.

1) De effekter som jag lägger på --hör jag alltid dem i real-tid i lurar eller högtalare?

2) Spelas de in med projektet automatiskt eller måste jag spara effekter för sig?

3) Var läser man om t.ex hur man använder olika effekter på olika instrument och vilka effekter man bör låta bli på vissa instrument?

4) Var läser man om i vilken ordning man effektlägger? reverb-komp--delay..osv.

5) Var läser man om hur och på vad/vilka instument man använder (eller absolut inte använder)kompressorer?

6) Hur man flyttar en röst eller ett instument längre fram eller längre bak i ljudbilden.

Som ni ser är det jag är ute efter alltså en lite mera detaljerad och systematiserad genomgång av hur man efterbehandlar (eller direktbehandlar) det inspelade materialet---med effkter.

Vore glad att få tips om böcker -- länkar--- dvd ALLT som gör livet ljusare vad gäller effekter och hur man hanterar dem så korrekt som möjligt. 😳

Mvh

Legato

PS det känns mera hemmavant att vara i det gamla forumet (Man börjar väl bli gammal ......???)DS 😎

Redigerat av Legato
Annons
Postat

Puh! svåra och komplicerade frågor. Jag jkan väl börja i någon ände så får vi se vad folket säger. För det är inte glasklart allt du frågar om.

1. Realtid är väl att föredra eftersom du vill höra vad som händer i din produktion. Du lägger effekterna antingen på varje spår ( i inspectorförnstret) eller via mixern eller på hela produktionen. Det finns två sätt att lägga på effekter. Antingen via send funktionen där du lägger effekten på en egen kanal och sedan aktiverar sendfunktionen som gör att du kan styra hur mycket av effekten ndu vill ha på respektive spår. T e x reverb. lite reverb på den synten, lite mer på nästa. Du lägger upp en Fxchannel med en effekt och sedan aktiverar du den i varje spår.

Alternativt att du lägger effekten direkt på spåret så att säga. (ocksåp i Inspectorfönstret) Detta kräver mer Cpu om du har många effekter eftersom du belastar varje spår med olika krävande effekter.

2. Du måste inte spara effekterna utan de ligger ju kvar i projektet. Om du vill spara på datorkraft (t e x ett cpuslukande konvolverande reverb) så kan du bounca ner spåren till audio. Då följer effekten naturligtvis med eftersom du mixar ner det till en audiofil.

3. Jag tycker det är svårt att ge generella tiops, men i mixerskolan som gick i Studio gick man igenom effekterna och gav allmäna tips om hur de oftast används. Annars är det väl fritt att exprimentera. Det finns inga givna regler för hur man gör. T e x kan man fritt lägga en gitarrförstärkareffekt på trummor om det låter coolt.

4. Vet faktiskt inte

5. Samma sak här. Strävar du efter att få det att låta så naturlligt som möjligt så kanske det blir konstigt att lägga massor av kompressor på en fagott t e x. Inom rock musik och dance o s v. Så är det väl snarare en smaksak hur mycket och på vilka instrument man vill ha kompressor.

6. Bak eller fram har ju att göra med både hur stark volym, eq och panorering

Starkare volym kan betyda längre fram men det beror också på hur sångljudet förhåller sig till andra instrument. Det kan te x krocka med en gitarr eller synt som gör att det försvinner. Här gäller det att arbeta med eq och mixtra med olika frekvensområpden. Men det är en hel vetenskap som inte låter sig förklaras så enkelt här. Har man bra lyssning så hjälper det en del. Var sången ligger hanldar ju också om var den ligger i ljudbilden, alltså var den ligger panorerad. Huvudsång brukar ju ligga ganska i mitten, men det finn inga entydliga regler här heller. 😎

Ett hett tips är att lägga upp demofiler och ställa specifika frågor till det kunniga studioforumet. Fråga rakt på sak. Hur låter sången ligger den rätt i mixen så får du garnaterat en massa kloka svar. 😳

Så här tänker jagm, men det finns säkert de som inte håller med eller kan komplettera med klokare saker. 🙂

Postat

Frågor 3 till 6 besvaras (åtminstone EN metod 😳 ) i Studios stora mixskola i 12 delar (eller nåt, typ så många...) som kallas Mixologi. Hett tips om man är nybörjare! Kan nog beställa artiklarna eller numrena från Studios sida. Annars tror jag det ska komma (eller har det kanske kommit redan?) en specialtidning där man samlat alla delar. Som en liten handledarbok i mixning typ! 🙂

Vad gäller fråga ett, JA, när du lägger på effekter (och har dom aktiverade såklart... 😎 ) så hör du dom direkt. Gör du minsta ändring så hör du det i "realtid". Till exempel kan du loopa refrängen på en låt, medans du meckar med kompressorn på sången eller nåt.

När du sparar hela projektet, så sparar du alla inställningar med det också, och det gäller alla plugginställningar också! 🙂

Postat

Hej

Tack Lynxo o Egghuvud för att ni tog er tid och svarade. TOPPEN!

Jag skall kolla studios- mix-genomgång (biblioteket har väl alla nummer kanske)

Är det flera som har råd att ge i dessa frågor så vore det jätte intressant !!!!! (jag vet att de inte är lätta att svara på i en mening)

Jag är glad över alla råd jag kan få (Detta är ju ett inte helt lätt ämne---det kräver massor av erfarenhet---och den har jag inte än)

Så alla som vill dela med sig av sina erfarenheter OM effekter och effektläggning skulle lysa upp mitt kompakta kunskapsmörker i denna fråga. 😎

Häls

Legato

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.