Jump to content
Annons

Kan man markera allt och sänka t.ex. 1db


suprapappa

Recommended Posts

Annons

tack

men hallå där.......

ur studio nr 8 2006 sidan 31, Mixologi, "Nivåer i masterbussen" :

"Se till att ha marginal på nivåerna i masterbussen och använd inte masterreglen som kompensation för bristande disciplin i kanalerna."

utöver eventuellt förlorat bitdjup vilket jag inte oroar mig så mkt för då jag nog inte kan höra det, speciellt som låten slammrar som fan 😳 så inbillar jag mig att en del sprak och knaster från mitt ljudkort (dock inte digital distorsion) härrör från när jag har gasat på för mkt

eller har jag fått allt om bakfoten?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Se till att ha marginal på nivåerna i masterbussen och använd inte masterreglen som kompensation för bristande disciplin i kanalerna."

Herregud, vad är det för några djävla stollar som skrivit den där texten? 😳

Ehem, skämt åsido så är det en bra regel att gå efter och beroende på vilket inspelningsprogram du använder så kan bristande marginal i masterbussen ge distorsion. I fallet med Cubase är det dock inga problem och där tipsar den gamla manualen t.o.m. om att skjuta in tokmycket signal i mastern och sedan justera efter behov (sök på html-help efter ordet headroom).

Undantaget är som sagt om du jobbar med pluggar som limiter eller kompressor där det säknas dämpning innan kompressorn. Risken är att träskelvärdet på 0db är för lågt för att vara användbart samtidigt som det inte är möjligt att ställa högre. Lösningen är att lägga en plugg först på master-bussen som bara sänker nivån.

Sprak och knaster från att ha gasat på för mycket är sannolikt från eventuella limiter-pluggar. Håll koll på mastern när du bouncar. Så länge peak-nivån aldrig slår över noll så är du på det torra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...