Jump to content
Annons

vsti- skicka och ta emot midi

Recommended Posts

dubsmith (oregistrerad)
Postat

Om det står i manualen att synten (vsti) kan både skicka och ta emot midi. Då ska man väl kunna sätta den som både input och output i Cubase, och sedan trycka rec och dra lite i dem rattar man vill styra, för att sedan trycka stop och se att man spelat in en fin "knob movement" rörelse i sitt midispår ? Alltså på så sätt lätt få fram vilka midi cc dem olika rattarna har, och då kunna editera dem i sitt midispår.

Tack för mig. Det är synapse Hydra jag snackar om.

Tacksam för svar Love Dubsmith

Annons
dubsmith (oregistrerad)
Postat

jag kör med Cubase SX 2.2.0

Postat

Har inte Hydra. Däremot så brukar jag nog gå ner till spåret för VSTi i projektfönstret och där lägga till dom parametrar som jag vill styra. om du tittar i VST Instruments foldern (under dina audio+midispår) så ser du att det är två spår per VSTi (om du inte har en VSTi som har fler ljudutgångar för då är det fler). Den övre av dom två är den du använder för att lägga till VSTi parameter spår. För att lägga till parametrar klickar du bara på det lilla plus-tecknet. Anger vilken parameter du är ute efter att kontrollera från dropmenyn. Klickar på "Write" (den knappen som det står W på. Spela upp sången och rör på dina knappar och spakar på Hydra som motsvarar det du angett. Sen använder du "Read" på, när du spelar upp så skickas dom spåren till VSTi'n.

Vet inte om det var det du ville göra, eller om du förstår hur jag menar, men så gör jag i alla fall 😏

dubsmith (oregistrerad)
Postat

OK tack för hjälpen iallafall. Men automatisera syntar och annat kan jag, det är bara det att jag vill kunna, precis som på en riktig synt spela in mina ratt och reglage-rörelser, så jag får cc nummren och kurvan i mitt midispår.

Det är en mkt enkel väg att få reda på vilket nummer tex cutoff har, bara trycka rec och dra lite i cutoff så han man numret och kurvan.

Ingen annan som förstår vad jag menar?

dubsmith (oregistrerad)
Postat

nej inget bortfiltrerat i midisetup,

jag vill bara kunna spela in ratt och reglage-rörelserna från synten rakt in i mitt midispår så jag får rätt midi cc till dem olika rattarna.

visst där finns en "midimap" i min manual till Hydra där det står vilka midi cc nummer dem olika rattarna har. Men som sagt jag vill kunna spela in mina rattrörelser på midispåret

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

låter ändå som att det är "W" du är ute efter...

dubsmith (oregistrerad)
Postat

tack för ni tog er tid iallafalll.

Antingen är jag helt värdelös på att förklara, eller så känner inte folk till att man kan spela in rattrörelser så det blir kurvor i midispåret.

Alltså som sagt: "rec"- sen går man loss lite i dem olika rattarna man vill styra-och vipps så har man cc nummren och kurvorna i MIDI-spåret.

Jag menar inte "Write" funktionen

Mvh

Postat (redigerat)

Det du menar är att kunna spela in CC på samma spår som MIDI-noterna hamnar på... som t.e.x när man vrider på pitchjulet eller modulationshjulet på en vanlig extern synt...jag kollade på t.e.x SX 2:ans monologue, men den gick inte att sätta som MIDI-input.. Det gjorde däremot reFx Vanguard

Sitter o lajjar precis nu och det funkar hur bra som helst med Vanguard som MIDI-input och monologue'n som MIDI-output..och då spela in t.e.x CC74 ( filter )

Det är alltså bara att sätta den styrande VSTi'n som MIDI-input, REC-enable och sen tuta o köra.. o vrida på alla mjuka rattar.. 😉 ( ful-gubbe-varning bara )

Redigerat av demoniqus
dubsmith (oregistrerad)
Postat

Allright!

ska testa nu. väldigt mkt tack!

dubsmith (oregistrerad)
Postat

hmm får kanske inse att dem som tillverkar vsti har missat den absolut väsentligaste funktionerna.

det funkade inte.

Då är det väl så att bara enstaka vsti som pro53 och vanguard klarar av att sättas som både input och otput och då kunna spela in syntens ratt-rörelser.

alltså för att kunna spela in ratt-rörelsena på den synten man ska använda och styra så måste man kunna sätta den som både input och output

Postat
Då är det väl så att bara enstaka vsti som pro53 och vanguard klarar av att sättas som både input och otput och då kunna spela in syntens ratt-rörelser.

alltså för att kunna spela in ratt-rörelsena på den synten man ska använda och styra så måste man kunna sätta den som både input och output

Ja..det är nog bara en del tillverkare som bryr sig om sådant... rent krasst tror jag inte många använder en VSTi och skruvar fram filtersvep och allehanda CC-meddelanden på utan kanske har en extern VA-synt med motsvarande hårda rattar eller någon keyboard/knapphybrid för det ändamålet..

Men jag förstår samtidigt dom som inte har någon hårdvara att styra med, att det blir mer intuitivt att "spela" in en rörelse i takt med musiken i realtid än att rita in kurvan i någon editor..

Det kanske finns någon gratis-VSTi som fixar det du är ute efter?

Och ja: den som styr måste vara som midi-input och den som ska styras som midi-output... och förresten går det hur bra som helst att styra externa prylar med samma metod.. fast det kanske är mindre logiskt.. 😄

😆

öhh... lycka till

Postat
Det är så vitt jag vet, dom och Groove Agent som använder sig av Midi out funktionen. 😄

..och..Albino 1, Albino 2, Battery, LM-7, Kontakt, Bass-station, Neon.. troligtvis fler.. 😆

dubsmith (oregistrerad)
Postat

ok jag ska skaffa mig en midiklaviatur nu!

tack för responsen

dubsmith (oregistrerad)
Postat

ok sista inlägget av mig nu,

så, när jag sätter pro53 som input och output och trycker rec och drar med muspekaren i dem rattarna jag vill styra så skriver den verkligen dem kurverna i mitt midispår, helt perfekt,

det är den enda vsti som kan göra så. visst kan man sätta albino och battery som både input och output, men vad hjälper det när ingenting spelas in när man drar i rattarna man vill åt och redigera.

Postat
Det är så vitt jag vet, dom och Groove Agent som använder sig av Midi out funktionen. 😄

..och..Albino 1, Albino 2, Battery, LM-7, Kontakt, Bass-station, Neon.. troligtvis fler.. 🙂

😆

Satt precis och lekte med Albino 2 och du har ju så rätt, sorry.. 😄

Jag tycker bara att det är enklare att använda sig av spåren som är nere vid VSTinstrumentet i Projektfönstret, men men, jag förstår att man kan vilja göra det på annat sätt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.