Jump to content
Annons

En idé


tbruce

Recommended Posts

Jag fick en idé för ett par dagar sen som jag har blivit nåt fruktansvärt sugen på att försöka genomföra, tänkte förklara den lite snabbt här och se om nån tycker det låter kul och intressant eller bara fånigt och tröttsamt.

Tanken är ganska enkel, folk utspridda i hela landet bildar lag om 10-20 personer, allt sköts genom ett internetforum. Det hela är som en gigantisk lek som pågår under kanske lite drygt en vecka, förslagsvis nån gång på sommaren. När startskottet går läggs det upp ett femtiotal uppdrag på hemsidan. Det ska vara väldigt varierande saker, allt från omständliga och svåra saker som att samla ihop ett spelmanslag och ett gäng breakdansare och få dem att uppträda tillsammans, eller att man ska flytta ett badkar till en plats minst 100 meter från närmaste hus och ta sig ett bad, via lite enklare saker som att minst en person i laget ska ta sig till en namngiven pizzeria nånstans i landet och beställa en pizza, eller att man ska se alla beckfilmer i sträck med ljudet avstängt, till riktigt enkla saker som att man ska baka en kaka och dekorera den på ett visst sätt, eller kopiera upp hundra affischer med ett bestämt budskap och sätta upp på stan, eller vika massa origamifåglar. Ja ni fattar, vad som helst i princip. Det gäller att ha så bred kompetens som möjligt i laget helt enkelt. Lite snabbt ihoptänkta exempel här bara, man ska naturligtvis hitta på uppdrag som är kul och känns lite motiverande, men samtidigt tillräckligt bökigt för att det inte ska bli för lätt (men fortfarande genomförbart på en vecka). Det ska också helst vara en hel del uppgifter som i någon mån går att hjälpas åt med även om man befinner sig i helt olika delar av landet.

Man bevisar att man har löst en uppgift genom att lägga upp en film eller ett par foton som dokumenterar det hela. Varje löst uppgift ger ett visst antal poäng (beroende på svårighetsgrad) och det lag som vid deadline har fått ihop mest poäng vinner... äran. Eller något annat. Det går ju först och främst ut på att ha kul medans man gör grejerna. 🙂

Jag har deltagit i en lite liknande sak förut, där internetbaserade lag om max tre pers skulle göra ett helt datorspel från scratch på ett vid startskottet givet tema, på max 72 timmar. Det var helt sanslöst roligt. Stressigt och sömnbefriat men sjukt kul. Kombinera det med typ tittavajahitta.se så har ni ungefär vad jag är ute efter med denna idén.

Några spontanta tankar? Det absolut svåraste med det hela lär ju vara att få ihop tillräckligt mycket engagerat folk för att det inte bara ska bli pannkaka av alltihop. Man får anpassa maxdeltagare/lag, antal dagar, svårighetsgrad och antal uppgifter efter hur många man får med, antar jag. Det optimala skulle egentligen vara att ha helt sinnssjukt svåra uppgifter men typ hundra pers i varje lag... fast det blir nog lite svårt. 😆

😄

Ska bara förtydliga att jag inte menar att detta skulle ha något med det här forumet att göra, jag vill bara ha lite feedback på idén. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Genom en snabb läsning tycker jag att idén verkar vara rolig. Men ett problem är att få med folk som vill delta. För det verkar vara tidskrävande. Går det så kan det bli riktigt kul.

Jo, tanken är väl att det ska ta ganska mycket tid under en vecka. Jag tänkte att på sommaren är många unga lediga ju. Och så lägger man det så man börjar på t ex en fredag och slutar söndagen veckan efter, så man har två helger på sig... Då borde man hinna med en hel del ändå väl? 😳

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant, lite som det där i Stadskampen ju 😳

Just det ja! Man skulle typ ta med sig vissa saker till inspelningsplatsen va? 60 personer med hamstrar, 10 personer med dörrar osv? Lite samma koncept på sätt och vis ja.

Dom hade nåt liknande i På rymmen också. Men där hade ju deltagarna en hel del hjälp av att folk vill vara med i TV.

EDIT: ja det gäller väl stadskampen också naturligtvis.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant, lite som det där i Stadskampen ju 😄

Just det ja! Man skulle typ ta med sig vissa saker till inspelningsplatsen va? 60 personer med hamstrar, 10 personer med dörrar osv? Lite samma koncept på sätt och vis ja.

Dom hade nåt liknande i På rymmen också. Men där hade ju deltagarna en hel del hjälp av att folk vill vara med i TV.

EDIT: ja det gäller väl stadskampen också naturligtvis.

Men som sagt, det låter intressant. Passar tidpunkten bra och jag känner att jag kan bidra med något så kan jag vara med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olla?  😆

Hoppas verkligen du menar skejttermen, inte... det andra.  😏

Vadå skejttermer... Det är ju ingen utmaning.. Olla som i ollonet på snoppen såklart....

Som alla vet så ligger dethär i topp 5 av grejer att olla:

Servisen på nobellmidagen. Var noga med att olla alla så att man kan vara säker på att kungen taigt del av detta.

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...