Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har börjat plinka lite på en låt på mitt piano. Just nu skriver jag ner alla noter på papper.. skulle vara smidigare om det fanns nått litet lätt program som man kan plutta ner noterna i istället, finns det ett sådant?

Sen undrar jag också om det finns nått okej program där man kan plugga in sitt digitalpiano och spela så det spelar in, och kanske även känner igen vilka noter man spelar?

Annons
Postat

beror ju lite på vilka anslutnin gar du mar på ditt keyborad? USB så e det lät. Antagligen bara MIDI och då måste du ha en midiingång i datorn, finns oftast om du har ett ljudkort som är gjort för att göra musik med.

Postat

De vanligaste programmen gör det du vill. Cubase, Logic. de finns som light versioner som också har notskrift. sedan finns det renodlade notskrivningsprogram: Finale, Sibelius.

Postat

Avid (genom M-Audio) släpper snart sina education kits... I och med att de köpt Sibelius lär det snart kommer fler boundles, är min gissning!

Då kan du ju bara skaffa en m-box mini och Sibelius, sedan är du hemma.

Sedan har ju Cubase en ganska bra notskrifteditor, tycker jag.

• 11 månader senare...
Postat

För att skriva noter enbart så är Sibelius det absolut lättaste programmet att lära sig, jag menar Ray Charles använde Sibelius. Jämfört med finale så behöver man inte läsa 1000 sidor för att komma igång.

Postat

Lilypond är kanske det mest avancerade fria notationsprogrammet

http://lilypond.org/web/

men man kan inte skriva noter där via midi.

man skriver(programmerar) text och sen skapar programmet noter av det.

oändliga möjligheter men även ytterst svårt att lära sig....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.