sickboy Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Hej! Köpte för en dryg månad sen ett externt firewire ljudkort från Behringer. FCA202 heter det. Använder mig av Cubase SX 3. Mitt problem är kort och gott att jag får detta felmeddelande efter att jag spelat in drygt 10 sek: "Audio Engine Record Error: Audio Engine Error: ASIO went out of Sync" Längre förklaring: Jag har importerat en .ogg fil med trummor på ena kanalen, lagt komgitarr på en kanal och dubblar denna (en i varje högtalare) samt lagt en slinga med gitarr på ytterligare en kanal. På kanalerna för gitarrerna använder jag ett plug-in i form av Amplitube, ett virtuellt instrument. Det är med andra ord inte så speciellt många kanaler, effetkter och annat som kan tänkas "krävande". Allt funkade fint tills jag skulle spela in på ytterligare en kanal. Då började ljudet hacka/lagga/komma ur sync och efter ett tag får jag felmeddelandet "Audio Engine Record Error: Audio Engine Error: ASIO went out of Sync" och inspelningen slutar. Efter det har hänt hackar/laggar det även när jag bara spelar upp min inspelning. Jag hade svårt att tro att det var ljudkortet som var felet först eftersom jag nyligen köpte det på Musikbörsen och det är ett ljudkort lämpat för just musik!! Så jag köpte mer internminne (hade bara 512 MB innan, nu har jag 1 GB). Det var inte internminnet som spökade... Är det mitt ljudkort som är värdelöst eller Cubes som bråkar med mig? Om det är Cubase, vad kan jag göra för att rätta till problemet? Jag har en AMD 2400+ XP, 1GB ram, Behringer FCA202 ljudkort, Windows XP. Tacksam för all hjälp!
Llauma Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 (redigerat) Du har helt enkelt en för låg latency. Höj den lite så hänger processorn med bättre. Dessutom ska du göra om ogg-filerna till wav eftersom ogg-filerna belastar processorn. Redigerat 11 februari 2007 av Llauma
sickboy Postat 11 februari 2007 Trådstartare Postat 11 februari 2007 Du har helt enkelt en för låg latency. Höj den lite så hänger processorn med bättre. Dessutom ska du göra om ogg-filerna till wav eftersom ogg-filerna belastar processorn. okej. Tack så mycket för hjälpen 🙂 Men hur höjer man latency då? ska tänka på att använda wav istället! hade jag inte reflekterat över ens...
sickboy Postat 11 februari 2007 Trådstartare Postat 11 februari 2007 okej... nu har jag tittare lite och kommit fram till hur jag gör det. Vad kan vara lämplig latency då? den står på 8.00 ms i nuläget...
Nexustwins Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Eftersom du spelar in borde du ha så lågt som möjligt, elektronsik musik är inte lika beroende av låg latency eftersom man sällan spelar in. Det är bara att experimentera, svårt att säga vad som passar just din dator. //Nexustwins
sickboy Postat 11 februari 2007 Trådstartare Postat 11 februari 2007 Eftersom du spelar in borde du ha så lågt som möjligt, elektronsik musik är inte lika beroende av låg latency eftersom man sällan spelar in. Det är bara att experimentera, svårt att säga vad som passar just din dator. //Nexustwins okej. Tack för tipset! Jag har testat en massa olika nu... allt från 1 till 30. Gör ingen större skillnad. Ibland blir det aningen bättre bara. Läste nåt om buffertstorlek på ljudkortet... Är det nåt jag kan testa att ställa in bättre?
thrinithan (oregistrerad) Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Buffertstorleken är i direkt förbindelse med latency. Har du hög buffertstorlek så får du högre latency...lägre buffert = lägre latency. Det brukar vara buffertstorlek man ändrar på det flesta ljudkort för att höja eller sänka latency. Har man för låg latency kan såna saker som du nämnde i din första post hända och har man för hög latency... ja då blir det helt enkelt inte roligt att spela in eftersom ljudet sackar efter så mycket. Man måste helt enkelt hitta en latency som man trivs att spela in med, dvs inte för hög, men samtidigt får latencyn inte vara för låg eftersom sprak och knäppar, till och med felmeddelanden kan uppstå. Jag kör med ca 6,5ms latency. Jag har vant mig att spela med det och då ligger jag bortom riskzonen för knaster. Min dator skulle tillåta ännu lägre latency innan det börjar knastra men jag har en tendens att ha ganska stora midiprojekt med väldigt mycket midi information som ska behandlas och då krävs det lite högra latency. Hoppas du blev lite hjälpt av mitt inlägg i alla fall 😄
sickboy Postat 11 februari 2007 Trådstartare Postat 11 februari 2007 Buffertstorleken är i direkt förbindelse med latency. Har du hög buffertstorlek så får du högre latency...lägre buffert = lägre latency. Det brukar vara buffertstorlek man ändrar på det flesta ljudkort för att höja eller sänka latency. Har man för låg latency kan såna saker som du nämnde i din första post hända och har man för hög latency... ja då blir det helt enkelt inte roligt att spela in eftersom ljudet sackar efter så mycket. Man måste helt enkelt hitta en latency som man trivs att spela in med, dvs inte för hög, men samtidigt får latencyn inte vara för låg eftersom sprak och knäppar, till och med felmeddelanden kan uppstå. Jag kör med ca 6,5ms latency. Jag har vant mig att spela med det och då ligger jag bortom riskzonen för knaster. Min dator skulle tillåta ännu lägre latency innan det börjar knastra men jag har en tendens att ha ganska stora midiprojekt med väldigt mycket midi information som ska behandlas och då krävs det lite högra latency. Hoppas du blev lite hjälpt av mitt inlägg i alla fall 🙂 Okej, då hänger jag med! Men nu är det så att jag har testat allt från 1 till 31 i latency (det var hela vidden man kunde byta mellan) och det hjälper inte! Det blir visserligen bättre på vissa val. 7 funkar bra i 20 sek, sen börjar det släpa efter och tillslut skiter det sig. Några av dom höga värdena funkar lika "bra" dom med. Men inget fungerar alltså BRA! Finns det inget jag kan göra? Jag menar... har ju bara använt 4 kanaler, och hela alltet är lite mer än 3 min långt/kort. Är min dator helt enkelt på tok för dålig för Cubase krav? I såna fall, finns det några tips på inte lika tunga program jag kan använda istället? det jag behöver kunna göra är att använda Amplitube, ett virtuellt instrument... Har tidigare använd Adobe Audition och det gick problemfritt... fast det stödjer ju inte vitruella instrument så det är inget alternativ längre.
sickboy Postat 11 februari 2007 Trådstartare Postat 11 februari 2007 hmm... nu har jag testat mig fram lite mer och kommit fram till att det är när jag har fler än två kanaler som använder sig av det virtuella instrumentet Amplitube som det börjar bråka! Kan det vara så att det är det plug-in:et som tjaffsar, eller är min dator för seg för det? Finner det iofs lite konstigt att man inte ska kunna ha ett plug-in på mer än 2 kanaler på en hyffsat "ny" dator med alldeles nytt ljudkort!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.