Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lite funderingar kring opluggat basspel...

Jag spelar ofta med polare på privatfester etc och skulle vilja inbegripa basspel i det formatet, dvs skaffa ett basinstrument som är smidigt att ta med sig och som inte behöver mickförstärkning. Men finns ett sådant instrument? Ståbas kan ju avskrivas direkt pga storleken, vad jag istället funderat på är en akustisk basgitarr. Problemet med dessa verkar dock vara att de pga sin ringa storlek (jämfört med ståbas) får svårt att hävda sig volymmmässigt gentemot slagkomp från en eller två stålsträngade akustiska gitarrer, således behöver de elförstärkning och funkar därmed inte heller till det jag tänkt. Visst fyller en helakustisk basgitarr ut en del av ljudspektrat som vanliga gitarrer inte kommer åt, men man vill ju kunna urskilja melodier väl också! Är det någon därute som känner till någon modell som trots allt står sig bra volymmässigt eller har andra klokskaper att bidra med kring detta ämne? Tacksam för svar!!!

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Resophonic gitarrer brukar ha lite mer ljudvolum. Kanske bas kan fungera också?

http://www.folkofthewood.com/page93.htm

Nej, jag har inte provat. Jag vet inte om jag ens har sett en resophonic bas på riktigt någon gång.

Postat (redigerat)

En akustisk bas kanske???

Läste inte allt, sorry...

glöm vad jag sa

Redigerat av Limpo
Postat

Jag har en SX DBG-100 som låter ovanligt starkt. Ganska dålig finish på instrumentet men billig och som sagt högljudd. Köpte den på Jam.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.