Jump to content
Annons

Köpråd

impulse (oregistrerad)

Recommended Posts

impulse (oregistrerad)

Hej!

Jag har spelat piano, men slutade för något år sen. Men vill börja nu igen. Har dock inget eget att spela på.

Men jag behöver lite hjälp. Jag kan inte skillnaderna på synt, keyboard och vad det finns. Vet inte heller vad som passar mig bäst. Jag vet att jag vill ha vägda tangenter, men det är allt typ.

Har bara kollat på begagnat än så länge. Och funnit ett stagepiano på blocket Yamaha p90 och en synt Yamaha s80 som jag gillar. De ligger på 9000:- st. Och det är runt den prisklassen min budget ligger på med.

Jag får känslan av att Yamaha s80 är bättre, men det är bara pga utseendet. =P Känns mer seriöst. Det har fler funktioner, vet dock inte om det är något jag har användning för. Undrar lite om det är bättre att köpa nytt än begagnat med.

Nåja. Det är vad jag kan komma på att fråga kust nu.

Tack i förhand.

Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har spelat piano, men slutade för något år sen. Men vill börja nu igen. Har dock inget eget att spela på.

Men jag behöver lite hjälp. Jag kan inte skillnaderna på synt, keyboard och vad det finns. Vet inte heller vad som passar mig bäst. Jag vet att jag vill ha vägda tangenter, men det är allt typ.

Har bara kollat på begagnat än så länge. Och funnit ett stagepiano på blocket Yamaha p90 och en synt Yamaha s80 som jag gillar. De ligger på 9000:- st. Och det är runt den prisklassen min budget ligger på med.

Jag får känslan av att Yamaha s80 är bättre, men det är bara pga utseendet. =P Känns mer seriöst. Det har fler funktioner, vet dock inte om det är något jag har användning för. Undrar lite om det är bättre att köpa nytt än begagnat med.

Nåja. Det är vad jag kan komma på att fråga kust nu.

Tack i förhand.

Om du inte vill ge dig in på mjukvarusyntar så finns det mycket bra begagnat som du själv nämner. Som "vanligt" kan man också nämna Några korgar, tex T2 eller T1 som har stora klaviaturer /88/76) och hammarbord.

Kurzweil K2000 finns också i några fina versioner, billigt och bra.

Om du köper nytt får man väl massvis för en tiotusing idag....men jag har ingen koll där!

skadu trots allt köra hemma kanske ett schysst 76-tangenters midikeyboard (vägda, finns för ca 5000) och reason (mjukvara) med pianorefill kan vara något? Då kan du ju arrangera lite trummor eller vad du vill till.

😄

Dela på andra sajter

Kan bara skriva skillnaderna på lite olika saker, sålänge jag inte har fel.

Keyboard - Mer för hemmabruk och kanske bättre för nybörjare, har massor (oftast) inbyggda ljud och rythmer osv som man inte kan göra nått åt och har inbyggda högtalare.

Synth - Mer för live (studio?) och kanske lite mer avancerade personer, har oftast ljud som man kan ändra om och leka lite med, har inga rytmer och inga inbyggda högtalare, utan man kopplar till förstärkare, högtalare osv.

Stagepiano - Jag skulle beskriva det som att det liknar en synth mer än en keyboard, ofta har de vägda tangenter, lite bättre pianoljud, färre andra ljud som stråkar och harpsichord osv än vad keyboards och synthar. Finns ganska ofta också kontroller

för t.ex. reverb osv.

Har jag skrivit fel nånstans? 😄

Dela på andra sajter

Själv fastnade jag för ett Yamaha P-140. Lite dyrare än vad jag tänkt mig (som alltid), men jag tyckte det var värt att gå upp en prisklass jämfört med P-80. Bättre känsla i klaviaturet ...

Har använt det bl a

(MP3 18,6Mb)

Dela på andra sajter

Nu har jag iofs förfestat med bob dylan videor och några öl, men jag uttalar mig ändå strax innan jag beger mig iväg mot kvällens äventyr:

Vill du spela piano med pianokänsla eller vill du ha en massa ljud tillsammans med ett klaviatur som inte riktigt känns som ett piano?

Synt vs Stage Piano.

Om du vill spela piano så rekommenderar jag dig väldigt starkt att gå till diverse musikaffärer och prova deras stagepianon/synthar o.s.v. och se vad som passar dig.

Yamaha P90 föll mig i smaken och jag provade allt som fanns i malmö-lundtrakten innan jag bestämde mig. Det blev ett Yamaha P90. Försök pressa priset innan du bestämmer dig om det går, mitt nya P90 kostade 9800 kr eller något åt det hållet, det var två år sedan.

Ja, S80 har fler funktioner, ja S80 har en jädrans massa fler olika ljud, vill du leka runt, ha en mängd olika bra ljud och spela in dem på olika sätt o.s.v. köpt S80 eller något i stil med det.

Men om du vill spela piano med pianokänsla, köp ett P90(eller du kanske gillar Roland bättre, eller Korg? Du måste PROVA!) P90 är gjort för att vara portabelt och renskalat och utan krimskrams.

P90 är ett utmärkt instrument och det låter finfint och det är ett av de bästa musikköpen jag gjort i mitt liv(so far... 😄 ) i alla fall!

Tänk på att du lägger ut runt 10 000 kr på denna affären. Det är en hel del pengar. Som sagt, prova runt, det är det enda som kan få dig att bli nöjd.

Yamaha och Roland brukar vara det som folk fastnar för om de vill spela piano med pianokänsla, du kanske gillar Korg eller vad som... M-audio eller Clavia eller vad som helst.

Hade jag varit nykter hade jag länkat till "das phette digitalpianotråd" eller vad den nu heter, men den borde vara ganska enkel att hitta ändå.

Nej nu vet jag inte vad jag skriver längre, the times ar aaaaaarchannnnnging!

Lycka till med köpet! Skriv gärna i tråden om vad det blev till slut!

Prova och prova innan du bestämmer dig.

Alla har preferenser för hur ett piano ska kännas att spela på och för att bli nöjd måste du testa på alternativen.

Dela på andra sajter

impulse (oregistrerad)

Tack för alla svar & råd. Uppskattas!

Jag har varit och testat några pianon. Dock hade jag inte så mycket tid och Yamaha P-140 som jag fått starkt tycke för (pga Assars tips & musik (gillade några av dina verk, speciellt den du länkade till och Technocracy, väldigt nice att lyssna på!)) men det pianot var inte inkopplat så jag kunde inte testa det riktigt. Men kommer förmodligen att göra det senare. Just nu är det den jag tänker mest på. Den är dock några tusen dyrare än vad jag tänk betala. Men sånt kan alltid ordnas. =]

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.