Jump to content
Annons

Direkt inspelning av The Grand 2/VSTi

Recommended Posts

audiomate (oregistrerad)
Postat

Hej!

Mitt första inlägg på forumet, ser ut att vara ett trevligt ställe.

Jag har ett Terratec Phase X24 och försöker spela in piano med The Grand 2 direkt i Wavelab, utan resultat. Den enda inspelningskällan jag kan använda mig är Line_1/2 left/right PHASE X24 FW eller SPDIF (dvs de fysiska ingångarna), men inte det som spelas upp i Windows (t.ex Winamp eller VST instrument så till vida jag inte spelar in MIDI i Cubase och kör Audio Mixdown efteråt).

Poängen är att jag vill kunna sitta och spela piano och trycka REC i Wavelab istället för att spela in MIDI i Cubase och köra Audio Mixdown därefter. Med tidigare ljudkort har det gått att välja "All you can hear" som inspelningskälla men det finns inget sådant. Har senaste drivrutiner och firmware för ljudkortet.

Någon som vet vad det är frågan om och hur jag skall göra? Det måste väl gå att spela in direkt?

Hälsningar

Fredrik

Annons
audiomate (oregistrerad)
Postat

Det beror främst på att mitt kreativa flöde blir betydligt bättre om jag kan spela in direkt utan att blanda in Cubase. Det kanske är svårt att förstå men jag lovar att det är skillnad för mig personligen 😎

Det blir även mer CPU kraft över till The Grand om jag slipper starta Cubase, och det är även samma problem om jag vill spela in andra ljudkällor i windows.

audiomate (oregistrerad)
Postat

Jag är givetvis både tacksam och berörd av ditt engagemang för att jag skall förändra mitt arbetssätt eller byta sequenser. Men jag hade önskat att diskussionen handlade om möjligheten av att spela in The Grand 2 (eller andra ljudkällor) direkt i Wavelab, eller i något annat inspelningsprogram 😮

Postat (redigerat)

Hehe, sorry. Men jag har inget svar på din fråga så jag tänkte ge lite alternativa lösningar tills nån annan med en stor näsa dyker upp. 😮

Kollade på screenshots av kontrollpanelen till X24 och där verkade ju mycket riktigt inte finnas några sådana routingmöjligheter.

Hm, i BeOS kunde man ju koppla om audioströmmar mellan programmen som man behagade. Jag har för mig att det fanns någon liknande lösning i Windows, men jag kanske har drömt.

Annars får du väl köra den gamla klassikern med en kabel mellan ut och ingångarna på kortet. Förslagsvis digitalkabel.

Redigerat av rainydays
Postat

har du ett mixerbord som du kopplar både in & utgångarna till. (så du både spelar in ljudet och spelar upp ljudet genom mixern) så borde du kunna göra så signalen går runt i mixerbordet så du får in det som åker ut? ;P

haha det där blev lite rörigt kanske och jag är inte så bra på alla termer. nån som vet bättre och förstår hur jag menar kanske kan förtydliga 😳

Postat
Annars får du väl köra den gamla klassikern med en kabel mellan ut och ingångarna på kortet. Förslagsvis digitalkabel.

det kanske är samma sak som jag sa kom jag och tänka på nu ;P

Postat

Ja du måste dra en kabel. Själv har jag en liten 4kanals mixer

som jag kan göra så som du vill med.

Eller så skaffar du något annat att spela in på.

Tex kasett däck,enklare blir det inte.

audiomate (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ok, tack för förslagen. Verkar som det vore enklast att koppla optisk ut till optisk ingång i såfall. Hade hoppats det gick att routa ljudkortets ut-signalen till Wavelab på något sätt men jag får kanske vänja mig vid alternativen.

Är det alltid så här när man använder ASIO eller är det en begränsning i ljudkortets mixer/drivrutiner?

Redigerat av audiomate

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.