Florian le Sage Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 (redigerat) Hej, ja som ni förstår av titeln så råder det förrvirring på planeten (som vanligt) alla respektive fabrikat hävdar att just deras produkt är bättre än de andra, i evighet amen... 😄 nu har jag kört med Cubase SX i några år därför att jag är van och gillar gränssnittet etc och litar på ljudet, men då jag pratar med en återförsäljare för tex SAMPLITUDE pro så påstår han rakt ut att det är ljusår osv mellan hans mjukvara och Cubase?! Tar INTE upp Protools eller Logic här eftersom de flesta som jobbar med dessa professionellt inte gillar dom men är tvungna pga branschstandarden. Hur kan detta vara/fungera i praktiken (jag skulle givetvis vilja a-b testa dom själv via state of the art omvandlare osv men har inte möjlighet/tid just nu) finns det några seriösa tester genomförda på ett vetenskapligt sätt i ämnet? Det är väl som alltid en fråga om summeringen internt i programmet (jag tar ändå ut signalerna och summerar externt) och då återstår ju frågan om hur ett softwareprogram kan vara bättre på LJUD än ett annat om dom båda har samma upplösning etc... Jag vill veta vad jag har att göra med, jag vill ha en ren omvandling och ljudbearbetning---färga ljudet gör jag på annat håll om jag vill och pengar kan man gräva ner hur mycket som helst om man lyssnar på "fel" folk...och ändå inte få det rätt! Redigerat 9 februari 2007 av Florian le Sage
trombonisten Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 Några tankar från en Samplitude-fantast. För det första är det mycket små skillnader i själva ljudet. Alla programmen idag mixar helt OK, skillnaden är helt marginell. Flytta micken en decimeter ger större skillnad. Nästa fråga är de medlevererade pluggarna. En del är sämre, andra är bättre. Det går nog inte att generellt säga det ena eller det andra eftersom man ju har pluggarna för att ändra ljudet. Uppnår du den effekt du vill så är pluggen rätt även om alla andra i hela världen skulle tycka den är dålig. Sen har vi arbetsflödet - här skiljer det mer. För en person (mig som exempel) kanske det är extremt viktigt att kunna arbeta bra med CD-bränning. I Samplitude gör jag det inifrån på projektet. För en annan är det snarast en nackdel, ProTools fantaster brukar säga att realtidsmixning är ett extremt bra tillfälle att lyssna på låten i lugn och ro. För en annan så är det en finess i hantering av midi-arpeggiatorn som är det absolut viktigaste. Nå, i slutänden är det snarast så att du hittar ett program som passar dig och ditt arbetssätt och använder det. Gunnar
Florian le Sage Postat 9 februari 2007 Trådstartare Postat 9 februari 2007 Jag förstår ditt resonemang Gunnar, att det är olika arbetssätt och för/nackdelar i olika program rörande upplägget mm, men om vi enbart ser till själva ljudbearbetningen-skall man/vi verkligen acceptera sådana här uttalanden/deviser i ren försäljningsknepsanda kastade ut i luften? Jag är såå trött på allt detta materialistiska tokeri och vilseledande faktablandningar (som vi i just denna bransch är extremt utsatta för/beroende av...) som sagt...
drloop (oregistrerad) Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 Jag förstår ditt resonemang Gunnar, att det är olika arbetssätt och för/nackdelar i olika program rörande upplägget mm, men om vi enbart ser till själva ljudbearbetningen-skall man/vi verkligen acceptera sådana här uttalanden/deviser i ren försäljningsknepsanda kastade ut i luften? Jag är såå trött på allt detta materialistiska tokeri och vilseledande faktablandningar (som vi i just denna bransch är extremt utsatta för/beroende av...) som sagt... Ljudet internt i de olika programmen är i princip samma. Arbetsätt och pluggar skiljer. Jag vill passa på att stöka till det lite för dig Florian. Jag kommer ifrån en värld av hårdvarubaserade system. Jobbat med Fairlight (deras senare DAW inte IIIx systemen) och Akai DD1500. en av fördelarna med dessa var att man i princip gjorde allt i ett och samma fönster. Me like that. man fokuserar på musiken och inte tekniken. I Cubase blir det en massa fönster. Så en av de programvaror som har tänkt till enligt mitt tycke är Tracktion. (Tack för tipset!Fann folk på detta forum som kör denna lysande DAW) Om du nu är ute och skall hitta ett nytt verktyg som skiljer sig från mängden kolla in Tracktion. Lysande program. Tracktion 3 info hittar du på www.mackie.com. Och det bästa är priset, just nu säljer dem ut v2 för under tusingen i europa.
rainydays Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 Det finns ingen ljudmotor på marknaden som är ljusår bättre än någon annan. Punk slut. Om du ska byta sequencer så är det isåfall pga av arbetsflödet eller något speciell funktion som inte finns i någon annan (ganska ovanligt). Jag körde Samplitude i många år innan jag gick över till Tracktion, och på den tiden hade jag ganska stora problem med mixmotorn i Samplitude. Framförallt så mixade den aldrig ner vad jag hörde vid uppspelning, vilket ledde till att man fick kompensera en massa i mixen. Nu förmodar jag att saker och ting förbättrats på den fronten. Men trivs du med Cubase så fortsätt använda det. Ljudkvalitén är det ingen skillnad på.
drloop (oregistrerad) Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 Det finns ingen ljudmotor på marknaden som är ljusår bättre än någon annan. Punk slut.Om du ska byta sequencer så är det isåfall pga av arbetsflödet eller något speciell funktion som inte finns i någon annan (ganska ovanligt). Jag körde Samplitude i många år innan jag gick över till Tracktion, och på den tiden hade jag ganska stora problem med mixmotorn i Samplitude. Framförallt så mixade den aldrig ner vad jag hörde vid uppspelning, vilket ledde till att man fick kompensera en massa i mixen. Nu förmodar jag att saker och ting förbättrats på den fronten. Men trivs du med Cubase så fortsätt använda det. Ljudkvalitén är det ingen skillnad på. Ja där är du ju! Tack för tipset, Rainydays!
rainydays Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 Ja där är du ju! Tack för tipset, Rainydays! Hehe, du är välkommen 😏
Florian le Sage Postat 9 februari 2007 Trådstartare Postat 9 februari 2007 Men...rainydays, nu säger du ju emot dig själv: du påstår i en mening att det inte finns skillnader mellan ljudmotorer punkt slut, i nästa mening klagar du på mixmotorn i ett program?
Florian le Sage Postat 9 februari 2007 Trådstartare Postat 9 februari 2007 Jag kommer ifrån en värld av hårdvarubaserade system.Jobbat med Fairlight (deras senare DAW inte IIIx systemen) och Akai DD1500. en av fördelarna med dessa var att man i princip gjorde allt i ett och samma fönster. Me like that. man fokuserar på musiken och inte tekniken. I Cubase blir det en massa fönster. Jag kommer också ifrån en hårdvarubaserad värld, analogt analogt analogt, villkombinera ihop detta på bästa/enklaste och framförallt som du säger, att jobba med musiken och inte något annat, det skall bara rulla på i bakgrunden, annars blir det trist! 😏
rainydays Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 Men...rainydays, nu säger du ju emot dig själv:du påstår i en mening att det inte finns skillnader mellan ljudmotorer punkt slut, i nästa mening klagar du på mixmotorn i ett program? Ja jag pratar ju om hur det var förr i tin. 😏 Jag har inte testat de senaste versionerna av Samplitude, men enligt andra användare ska detta vara åtgärdat. Drog bara upp det som en liten fotnot. Och det hade inget att göra med ljudkvalitén på mixen, bara att den lät annorlunda.
Claes Holmerup Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 (redigerat) Jag har aldrig tittat på Samplitude tidigare, men hade nyligen en kund som ville göra en crossgrade från Cubase till Samplitude - och vad gör man inte för sina kunder...? 🙂 Han upplever att han har fått bättre ljud och jobbar mer effektivt. Det beror säkert inte på att ljudmotorn i sig låter bättre, utan förmodligen på att kanske vissa medföljande pluggar är bättre och att upplägget passar hans sätt att jobba, så att han därför får ett bättre resultat. Han har i alla fall fått mig intresserad tack vare sin positiva reaktion, så jag ska testa att köra Samplitude själv också och se hur det fungerar (har precis fått hem det, så jag ska installera det i dagarna). Inbiten Cubase-användare som jag är, så har jag svårt att tänka mig att jag byter själv, men det är ju alltid intressant att veta vad som finns, så att man vågar erbjuda alternativ. 😎 Redigerat 9 februari 2007 av Claes
Valle Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 Först Jag blir aldrig klok på alla löjliga påståenden om att programvara A skulle generera ett "bättre sound" än vad programvara B gör. Högst extraordinärt snömos! Skillnader i "soundet", från en programvara till en annan, finns givetvis, vilket data/diagram från diverse audioanalysverktyg eventuellt kan visa (påstå). Men de människor som på fullaste allvar påstår att de faktiskt kan höra skillnaden... Yeah, right! Sen så Jag är själv pro-Samplitude'ist. Och om man som jag, en lat och bekväm jävel, vill kunna fullborda ett inspelningsprojekt - och då menar jag fullborda: från "skiss" till färdig master - i en och samma programvarumiljö, då är Samplitude att föredra. Dvs, inspelnings-, mixnings- och mastringsverktyg i samma program. Annars är ju alternativen diverse kombinationer som t.ex. Cubase + WaveLab, vilket i och för sig är ett alldeles utmärkt alternativ. Lite dyrare bara. Problemet med Samplitude är dock att gränssnittet är så himla fult... men det är förstås en annan femma. Såvida du (Florian le Sage) inte är ute efter ett program i vilket du (enligt min beskrivning ovan) kan fullborda ett projekt, så finns det ingen anledning att släppa Cubase. För det "låter" exakt likadant som Samplitude och Tracktion och Logic och ProTools och Sonar och... ...
Florian le Sage Postat 10 februari 2007 Trådstartare Postat 10 februari 2007 Vi får anta att du har rätt, vilket jag också tror och det bekräftar att dessa teser som diverse folk svänger sig med är helt koko! Jag jobbar alltså på i Cubase / PTLE som jag har paralellt och bränner mina exporterade filer i CD-architect-lätt och bra för min del! Det värsta med alltihop i den digitala svängen är att det hela tiden kommer sådana här påståenden och teorier, om än det ena och andra i fråga om software och omvandlare, från folk som med bestämdhet hävdar att så är fallet, speciellt gällande summeringen i olika program, kollar man runt som jag gjort i veckor nu på forum, specialistfirmor/snubbar osv så hittar man alltså stoff som gör en riktigt förbryllad och tveksam till att överhuvudtaget bry sig men samtidigt finns här och där korn eller mer av sanningar givetvis som man nåste beakta om man vill ha bra prylar att jobba med. Jag har suttit med Delta 1010 nu i 4 år och känt mig nöjd, vet inget annat eftersom jag inte haft möjlighet att jämföra med toppprodukterna här på plats...men då jag oftare och oftare ser och hör att Delta 1010 = leksaker/inte tillräckligt bra etc då blir jag rent ut sagt nojig, för jag vill givetvis ha en bra ad/da konvertering i min studio som jag känner mig trygg och kvalitativ med i mitt fönster mot världen... 😄
rainydays Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 Det värsta med alltihop i den digitala svängen är att det hela tiden kommer sådana här påståenden och teorier, om än det ena och andra i fråga om software och omvandlare, från folk som med bestämdhet hävdar att så är fallet, speciellt gällande summeringen i olika program, kollar man runt som jag gjort i veckor nu på forum, specialistfirmor/snubbar osv så hittar man alltså stoff som gör en riktigt förbryllad och tveksam till att överhuvudtaget bry sig men samtidigt finns här och där korn eller mer av sanningar givetvis som man nåste beakta om man vill ha bra prylar att jobba med. Jag har suttit med Delta 1010 nu i 4 år och känt mig nöjd, vet inget annat eftersom jag inte haft möjlighet att jämföra med toppprodukterna här på plats...men då jag oftare och oftare ser och hör att Delta 1010 = leksaker/inte tillräckligt bra etc då blir jag rent ut sagt nojig, för jag vill givetvis ha en bra ad/da konvertering i min studio som jag känner mig trygg och kvalitativ med i mitt fönster mot världen... Jo, eftersom det finns en marknad av de som alltid vill ha det bästa, varesig de behöver det eller inte, så finns det ju folk som försöker tjäna pengar på den marknaden, och det blir ju ofta ganska mycket bondfångeri över det. Fast man bör ju inte förkasta allt. Men faktum är att även om de olika programmen har olika algoritmer för summeringen. Och även om vissa är mer eller mindre effektiva så finns det ju inte så många sätta att göra det på. Skillnaderna blir marginella. Det mest avgörande för hur bra mixmotorn låter är ju vilket bitdjup den jobbar med. Jag tror du skulle vinna betydligt mer på att byta a/d-omvandlare isåfall. Men åas har du ju inte problem med de du har så det känns ju inte så befogat heller. Det enda som spelar roll är väl att du och dina klienter känner att dina mixar låter bra och att de står sig mot andra produktioner. Det är ju slutresultatet som räknas.
Florian le Sage Postat 10 februari 2007 Trådstartare Postat 10 februari 2007 Ja men det är ju det jag är ute efter, bättre omvandlare alltså...visst, Delta 1010 funkar men det är lowbudget, jag vill inte låta denna komponent dra ner den annars höga nivån på mitt gear! 😳
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.