Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jag har fått ett litet problem, jag har fått tillgång till en TSM MT47 mikrofon som är min vän som jag nu använder tillsammans med min SP B3 att micka upp en akustiskt gitarr. Men när jag gör det så får jag ut väldigt lågt ljud ur den och när jag försöker höja upp på mixerbordet (behringer eurotrack ub802) så blir det bara massa brus. SP mickrofonen går genom en VBT-1 och sen ner i mixerbordet och vidare till datorn, MT47an går till sin strömförsörjar-grej och sen till mixerbordet och sen till datorn. Jag har flyttat runt på mixerbordet och bytt sladdar och tycker mig ha kommit fram till att det inte är något problem med dom sakerna. Vad kan det vara och vad kan man göra?

Tack på förhand!

/Elis

Annons
Postat

Har du kollat och bytt alla kablar och så? Antingen är något trasigt eller så har du vänt micken åt fel håll.. 😕

Vad har du upptagningsreglaget ställt i för läge och åt vilket håll har du micken? Du har säkert kollat detta redan, men jag har också en TSM MT47 och den har själva kåpan vänd åt fel håll.. Alltså när man har den inställd på njure så tas ljudet upp på baksidan motsatt loggan.

Postat

vill inte göra dig ledsen polarn

Men det är är två element det är fel på

Dålig mick

Dåligt mixerbord

Lånade hem en TSM en gång oxå, var inte många minuter den fick vara inkopplad i min preamp inte

Postat

Hur TSM MT47 "ska" låta, kan du hitta på min testsite. Den finns med i omgång 4 - så kan du se om ditt ljud är någonstans i närheten, eller om det är gigantisk skillnad...

Precis som Flintan säger, så misstänker jag att du har cardioidläget inställt och har vänt fel sida mot gitarren... Det har hänt väldigt många, så du är långt ifrån ensam om den fadäsen i så fall... 😏

Varför går förresten VTB-1 till mixern först - och inte direkt till ljudkortet? Om den går till mixern, så förlorar du en stor del av anledningen att ha en fristående preamp... 🙂

Postat

Jag har på cardioidläget, men jag spelar in med loggan frammåt så det var väl det som var felet. Nu känner man sig ju inte lite dum.. jag som tyckte jag prövade om det var högre ljud på andra sidan men tydligen inte. Jag tycker ändå den mickrofonen låter ganska bra, det blev väldigt bra när jag spelade in akustisk gitarr med en B3 mot stallet/ljudhålet och en MT47 mot 12 bandet, det blev iaf den bästa inspelning av gitarr som jag har gjort.

Tack för alla svaren!

Jag vet faktiskt inte varför jag har kopplat VBT-1 in i mixern.. det bara blev så när jag fick den, men jag borde sno en av sladdarna som går från mixern till datorn och göra så den går ifrån VBT-1 istället. Har nämligen bara 2 ingångar på mitt audiophile 2496. Eller skulle det vara möjligt att dra VBT-1 in i spdif ingången? Har funderat mycket på vadfan som ska sitta där! Kan man koppla så? Skulle vara så skönt med en ingång till.

Nån som vet?

Tack!

/Elis

Postat

Du måste ta en av de analoga ingångarna till VTB-1.

Om du ska använda S/Pdif-ingången, så måste du ha en preamp med S/Pdif-utgång, eftersom det är digitala signaler det handlar om, t ex en Aphex 207D, Joemeek SixQ eller liknande...

Postat (redigerat)

Det finns inge slags omvandlare eller någonting?

Det skulle vara ganska skönt med fel ingångar till ljudkortet, finns det inte någon anna "påkopplingsgrej" än den med spdif till audiophile 2496?

Skulle den här fungera för att omvandla dom analoga till digitala? finns det några andra som är billigare?

EDIT: Länken

Redigerat av Elvispen
Postat

Den fungerar säkert, men ger dig antagligen ingen vidare kvalitet. Att det skulle finnas något billigare, har jag mycket svårt att tänka mig. Ärligt talat, så tror jag faktiskt att du får bättre ljud om du fortsätter köra genom mixern, om du jämför med en sådan omvandlare... 😏

Ska du ha en bra omvandlare, så finns det inte något gigantiskt utbud av 2-kanaliga, utan de flesta brukar vara 8-kanaliga - och alltså inte för S/Pdif. De 2-kanaliga med bra kvalitet, kostar flera sköna tusenlappar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.