Jump to content
Annons

Microfon?


Blackbird (oregistrerad)

Recommended Posts

Blackbird (oregistrerad)

Hej. kort bara;

Tänkte spela in låtar där jag tänkte använda min röst starkare. alltså, jag vill kunnna skrika eller ta i men samtigt inte behöva gå 3 m ifrån micken (jag vill ha ett nära ljud) utan att jag peakar eller att micen går sönder 😳 . Nu har jag en kondesator microfon som fungerar utmärkt till ats junag lungna visor, men så fort jag tar i låter de skit.

Min idé är att köpa en klassisk dynamisk mic typ, Shure PG57, Beyerdynamic TGX 58 eller nåt sånt... de jag vill veta är de en bra ide? kommer jag kunna köra hårdare med rösten och samtidigt stå hyfsat nära utan att peaka när jag spelar in?

tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan väl pröva att sänka inputen på preampen först? Det går att micka elgitarrer med kondensatormickar, så högt borde du inte skrika att den viker sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl vara preampen som inte pallar trycket. Väldigt många preampar är konstruerade med ett litet försteg som sitter FÖRE gainratt, pad och mätare, så om insignalen är för stark till det steget, har man mycket svårt att upptäcka var problemet egentligen ligger. Enda chansen i så fall, är att aktivera Pad på micen (om det finns), eller använda en extern pad.

De flesta micar klarar 130dB utan att membranet slår i botten - och det motsvarar ungefär att stå bakom ett startande jetplan, så det finns ingen chans att du kan skrika så starkt. Lagom avstånd brukar i de flesta lägen kunna vara omkring 25-30cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blackbird (oregistrerad)

ok tack för svaren.. men om jag nu sänker inputen, så borde alltså bli bra.? en annan fråga är ur jag ska göra om man sjunger ojämt, alltså ljudnivån på rösten går lite upp och ner? de e ju jätte konstigt att mixa ett sånt spår. blir de bra om men kör kompressor på rösten då? och sista fråga, är de värt att köpa en extern komressor till mic eller räcker den kompressorn som finns på cubase?

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Blackbird (oregistrerad)
Du kan väl pröva att sänka inputen på preampen först? Det går att micka elgitarrer med kondensatormickar, så högt borde du inte skrika att den viker sig?

kan jag sätta kondensator micen framför förstärkaren? och isf hur nära? och hur högt ska försärkaren var uppskruvsad till(typ, lågt som när man spelar hemma på rummet eller högt så allt ljud verkligen hörs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl pröva att sänka inputen på preampen först? Det går att micka elgitarrer med kondensatormickar, så högt borde du inte skrika att den viker sig?

kan jag sätta kondensator micen framför förstärkaren? och isf hur nära? och hur högt ska försärkaren var uppskruvsad till(typ, lågt som när man spelar hemma på rummet eller högt så allt ljud verkligen hörs?

Förstärkare brukar låta bäst om de får jobba lite, så vrid på ordentligt om du har möjlighet.

Hur nära beror på vilket ljud du vill ha. Men du ska kunna sätta den tätt intill konen om du så önskar. Du får experimentera lite med micposition för att få det ljud du vill ha. Flytta den närmre, längre ifrån, vid sidan om konen, eller off axis (snett riktat mot konen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp dynamiska micken det är det enda rätta. Den kan du svälja och det låter bra till rätt sorts musik. t.ex. The Hives senaste platta är delar av sången inspelat med en SM57. Du får en annan karaktär på ljudet (vilket bara är coolt) och den pallar trycket.

/Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Blackbird (oregistrerad)
Köp dynamiska micken det är det enda rätta. Den kan du svälja och det låter bra till rätt sorts musik. t.ex. The Hives senaste platta är delar av sången inspelat med en SM57. Du får en annan karaktär på ljudet (vilket bara är coolt) och den pallar trycket.

/Hasse

YES! jag har en sm57:a, har inte velat använda den till röst förut(tyckt att det har varit lite burkigt). men fan kanske ska böra testa med den lite! men hur nära ska jag köra men sm57:an? 20-15cm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...