Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en mix framför mej just nu där jag vill kunna skicka samma trummor till ett separat spår som inte påverkar "orginal" trummorna. på det nya spåret skall jag köra Stenhård kompressor men tanken är att jag bara skall ha det spåret till att färga orginalet med.

Charles Dye - "Mix It Like A Record" dvdn, där gör han precis så, fast han jobbar i Pro Tools, och man får inte se hur han gått till väga. Antingen så har han gjort en waw fil av hela trumsettet och sen lagt den på en kanal han kallar för DrumSub. Eller så kan man göra precis som jag frågar efter, helt enkelt skapa ett subspår som ligger parallelt med Orginalet.

Någon som vet?

Annons
Postat

FX-track med kompressor... Send från alla trumkanaler (eller trumbussen) till FX-tracket Blanda in det komprimerade trumljudet med FX-regeln. Var det så du menade?

(additiv kompression. Finns säkert 100 andra namn på den metoden)

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Parallel kompression.

På engelska (ur Bob's bok): upward compression

Google hjälper säkert med de där sökorden, men principen är just som polpotkin sa: kör kompressorn som en send.

Postat

Nej, inte så. Inte skapa ett FX track och sen köra send från trumkanalerna. Vad jag vill ha är typ ett "spökspår", som spelar precis mina trummor, utan att jag behöver göra ett helt nytt instrument. Jobbar med DFH Superior/Custon Vintage.

Tänk er att ni lurar Master regeln. och får dit en kanal till INNAN hela mixen når Master regeln. På den kanalen kan du skicka ex trummorna och sen ex lägga på en stenhård kompressor UTAN att det påverkar orginal spåret = Jag vill INTE att det nya spåret skall påverka orginalet alls utan bara typ ligga brevid, som om det va ett helt separat spår med exakt samma trummor.

Usch.. nu blir det rörigt.. Kanske bara e lättare att bounce:a ner trummorna och lägga waw filen på en ny kanal och köra kompressor på den.

Postat (redigerat)

Ja men så kan du ju göra om du har en kompressor på send! Se bara till att det är pre fader så löser det sig 😄

I Pro Tools kan du skicka trummornat ill en buss, ta in på två olika auxar och kompressera en. Därav namnet paralell kompression.

EDIT: Sedan justerar du alltså nivån på "spåkspåret" med volymen på FXtracket.

Redigerat av Torwald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.