Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en Yamaha S80 och Cubase SL3. Hur i allsindar bär jag mig åt för att få fram min synts ljud i Cubase SL3? Jag har förstått det som att jag måste ladda hem en lista med syntens patchnames, men det har jag inte hittat varken hos Yamaha eller på Cubase-sidor, och sen ska jag väl då kopiera in den listan i scripts i Cubase-mapparna där det finns andra patchanames. Men sen då? Hur får jag upp syntens ljud som en snygg lista i Cubase som jag kan välja vilka ljud jag vill använda mig av?

tacksam för svar

Annons
Postat

Kolla om det inte finns nån användargrupp (t.ex. i yahoogroups) för din synth. Det brukar finnas sådant uppladdat där... :rolleyes:

Postat

Det är inte så att det är ett SysEx-meddelande du skickar från synten?

Jag är inte så hemma på sånt där, men det skulle nog vara min första gissning ...

Postat (redigerat)

Assar har en poäng i att man mha vissa synth-editorer/librarians kan skapa en alldeles egen lista med patch-namn. men jag är ganska så säker på att Cubase självt inte klarar av det.

Redigerat av android
  • 3 månader senare...
Postat

Det var ett tag sedan jag skrev denhär tråden, men tyvärr är den fortfarande lika aktuell.

Jag har nu lyckats hitta en text-fil där alla ljuden till synthen finns, "patchnames"

men var ska jag stoppa in/ importera den som i Cubase? Det finns ju nånting som heter "midi device manager" och jag antar att den har nånting med det hela att göra, men jag fattar inte hur den fungerar (och Yamaha S80 finns inte med där som en förinställd midi device)

Det måste väl vara fler än jag som sitter på hederliga hårdvarusyntar som har haft samma problem eller är allt bara mjukvara nuförtiden?

Det har stått i Studio om hur man kopplar upp sina hårdvarueffekter och syntar men ingenting vad jag har sett om hur man integrerar ljuden i programmet...

Take me to your leader

Leo

Postat

Jodå, visst är det fler som fortfarande använder hårdvarusynthar, men tyvärr har jag ingen aning om hur det där funkar i Cubase. Jag använder Sonar...

Testa att öppna device-filen för nån annan synth i notepad och se om du kan hitta nåt där som du kan använda dig av. Det viktigaste är ju egentligen att banker och patcher är fördelade enligt samma standard.

• 1 månad senare...
Postat

hmm...

Jag har hittat ett program på internet som heter Midi Quest XL

som enligt tillverkaren kan styra hårdvarusynthar som VST-plugin.

Tyvärr funkar inte denna funktion i demoveriationen som jag laddat hem.

Men alla ljuden från min Yamaha S80 finns tillgängliga och editerbara i detta program.

Det går även att exportera hela uppsättningen som sysex och xml filer. Dock ej i demoveriationen...

Någon som har erfaraenhet av detta program och vet att det fungerar?

Har letat med ljus och lykta efter en färdig sådan fil att importera i Cubase men inte hittat någon...

Finns det andra program som kan skapa en xml-fil av ens hårdvarusynth som man sedan kan importera i Cubase Midi Device Manager?

Postat

Har du alla namnen ( patchnames) i en textfil? Därifrån är det , ganska, easypeasy..

Tricket är att för att se den filen för import måste den ligga under

C:\documents&settings\ -ditt Admin-login i windows -\Application data\Steinberg\Cubase sx 3\Patchnames .. ( eller om det var Inactive..kommer inte ihåg riktigt.)

Sen väljer du Import i Devicemanagern och där ska då din S80-textfil dyka upp.. sen när den är importerad har jag för mig att den sparas som *.xml

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.