Jump to content
Annons

Panorering m.m

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Håller på med en låt där 2 personer ska sjunga.

Den är uppbyggd ungefär såhär

P1: Vers

P2: Ref

P1 och P2: vers 2 (lite shout and recall) men båda har lika mycket volym och samma effekter.

P2 Ref

P1: Stick

P1 och P2: Ref 2 (stämmor på refrängen)

Än så länge har låten enbart gitarr, osäkert om kunskapen räcker till för att lägga någonting mer i dagsläget, men frågan återstår.

Var panorerar jag gitarren och sångerna? eftersom båda personerna ska medverka lika mycket i låten.

Vid stämmor och shout and recall, ska man alltid panorera en höger och en vänster (inte fullt ut självklart, men ni förstår)

En annan fråga. vad kan ni rekomendera för effekter på en vanlig uppmickad stålsträngad gitarr? (gärna standard effekter)

Även något förslag på effekt på stämmans röst i refrängen?

Tack på förhand!

Q

Redigerat av Qwacker
Annons
Postat

Är det en gitarren vi pratar om så kan man panorera den lite åt ena kanalen så man breddar ljudbilden men inte för mycket.

Båda sångare i mitten när de sjunger lead.

Effekter på gitarr? Är det akustisk gitarr så finns det bara en effekt om ens det och det är reverb. Det finns inget snyggare än en torr bra mickad ackegura. Komprimering är en viktig del i det hela men det är ingen effekt. Lyssa på amerikansk country dom kan verkligen ratta akustiskt gitarr ljud.

Det du beskriver kan ju göras på många olika sätt. Det beror helt på hur du vill att slutresultatet ska låta men så som jag förstår det så är det jävligt sparsamt med musik. Då skulle jag satsa på en torr ljudbild. Allt jävligt bra inspelat och komprimerad så närheten kommer fram och väldigt sparsamt men effekter.

/Hasse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.