Jump to content
Annons

Behandling mot tinnitus

Recommended Posts

Tofukatt (oregistrerad)
Postat

Har hittat länken på en av dj-relaterade sidor.

www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&Artikel=1175008

Annons
Postat (redigerat)

"David Latifpour främst intresserat sig för den tinnitus som orsakas av stelheter och felpositioner i kroppen."^källa

det är alltså den formen av tinnitus som orsakas av spänningar i muskulatur (tinnitus bland ljudtekniker 😲 )och inte den formen som du får av högt ljud (tinnitus bland musiker)

edit: det här med musiker och ljudtekniker var bara ett skämt 😱

Redigerat av funky monk
Tofukatt (oregistrerad)
Postat

Ändo tycker jag att de två har sammband med varandra.

Jag brukar ha värre tinnitus när jag har lyssnat på musik skitmkt och då får jag ont i musklerna i ryggen,nacken och runt öronen.

Hur vet du att den behandlingen är inte effektiv mot tinnitus orsakad av höga ljud?

Postat
"David Latifpour främst intresserat sig för den tinnitus som orsakas av stelheter och felpositioner i kroppen."^källa

det är alltså den formen av tinnitus som orsakas av spänningar i muskulatur (tinnitus bland ljudtekniker 😳 )och inte den formen som du får av högt ljud (tinnitus bland musiker)

Fast det där vet man inte om det också har med spänningar att göra. Det finns ju amssor av musiker och andra yrkesmänniskor som utsatts för skadliga doser ljud dagligen under lång tid utan att utveckla tinnitus.

Behandlingar med SSRI har ju visat sig vara fuktionella på folk som har "musikertinnitus" också. 🙂

Postat

Ja, det finns som ni vet mycket att säga om detta och jag orkar inte gå in på alla aspekter. lite kort kan man säga att tinnitus (öronsus) är ett symptom som förekommer vid olika tillstånd. Det kan vara allt från nedsatt hörsel, dövhet, vaskulära malformationer, neuromuskulära sjukdomar, hypertension, trauma mm.

Behandlingen är olika och ni kan kolla här för att få en översikt.

mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.