beat_kitano Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 ...men inte mixa och därför undrar jag vad jag behöver tänka på. han som mixar använder Nuendo / PC. kommer att använda mig av en Alesis Multimix 8 USB med inbyggt ljudkort( se här ) . med det medföljer Cubaser LE så det är det jag använder med andra ord om jag inte måste uppgradera det av någon anledning? har bärbar PC dualcore 1,73. 1024(2x512mb). XP home..... mickar har jag 2st SM57 tänkte fixa en Röde NT1-A eller TSM MT47 för överhäng, sång och för att micka gitarren. några förslag på andra i samma prisklass? alt. micka gittaren med SM57 baskaggemick hade jag tänkt mig Electric Voice ND 868 gitarr: Gibson SG standard förstärkare: Peavey 5150 topp + låda(orginal) trummor pearl i 15-20000kr klassen ja nu vet ni vad jag har för förutsättningar så nu till frågorna: * behövs det något mer än detta? kompressorer, preamps eller dyligt? killen som mixar har ju säkert detta men är det nåt jag behöver tänka på redan i inspelningfasen eller fixar han de mesta med ljuden efteråt? * vad ska jag tänka på när det gäller inställning av gitarrljudet och mickning? * och hur gör jag med basen? den har jag försökt micka men inte lyckats så bra när jag spelat in med en porta. bästa resultatet då har varit att lajna in basen direkt via en Boss distortionpedal för bas och lite reverb med en holygrail. * andra bra tips att komma med? ps: vi spelar melodisk hardcore/punk så det ska vara bra tryck och ös! vore tacksam för så mycket hjälp som möjligt
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Första tanken är lokalen ni ska spela in i. Se till att dämpa upp den på ett vettigt sätt. Två: lär er hur man mickar upp olika saker. Tre: lär er att saker inte riktigt låter på samma sätt där micken placeras, som ni upplever det med öronen en bit ifrån. För mycket dist är inte alltid hårdast. Reverb på basen....? Nja.... testa att köra en kombination av lajnad och mickad. Använd två kanaler o mixa ihop dem efter tycke o smak efteråt. Ett bra ljud börjar vid instrumenet och den som spelar. Stäm trummorna, spela bra. Öva mycket. Lyssning: om ni ska vara i replokalen, var ska ni lyssna av hur inspelningen låter? Alltså när ni satt en mick vid gitarrförstärkaren, var ska ni lyssna av detta för att höra hur det låter när ljudet gått in i micken o genom mixern? Och med vad?
Florian le Sage Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Om ni inte har förutsättningar eller möjligheter att kolla ljudet i separat rum så: *micka upp kabinetten med sm57 ett par-tre dm från högt.konen riktat rakt eller en aning snett inemot den...rock´n roll skit samma det blir nog bra om ni lirar bra! *strunta i kompressorer/reverb etc i detta läge, om killen som mixar har någon koll så fixar han det sen... *skaffa lite fler mickar för trummorna, åtminstone en till baskaggen som du själv skrev, elelr en sm58 eller en B1 (ja den funkar mkt bra till bk) osv... *håll koll under soundcheck så att volymerna inte peakar i datorn...ööös på! 😉
beat_kitano Postat 7 februari 2007 Trådstartare Postat 7 februari 2007 tack för tipsen hur löser jag det där med basen du snackade om. ska jag spela in två basar i olika omgångar? eller finns det en annan lösning? vet att vi gjorde något liknande när vi spelade in i en studio men nu har vi ingen studio som sagt. har ju spelat in några gånger i studios och haft min topp länge så jag vet ju ungefär hur jag ställer in ljudet. medhörningen kommer ju ske primitivt med hörselkopor och koss earpluggs. har även en stereoanläggning i replokalen men kommer att kolla ljudet i bra stereoanläggningar. eftersom jag har bärbar dator blir det inte så svårt. det kommer ju så klart bli lite att pröva sig fram. omtagningar osv... mickning av trummorna är tänkt att ha en sm57 till virveln och en till golvpukan sedan EV baskaggemicken och ett överhäng. lokalen är väl som den är. det är ett isolerat rum i ett rum så jag antar att den är bra dämpad. dock gillar jag ju trumljud som låter som den är inspelad i en stor sal men det kommer vi inte kunna fixa antar jag.
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 tack för tipsen hur löser jag det där med basen du snackade om. ska jag spela in två basar i olika omgångar? eller finns det en annan lösning? vet att vi gjorde något liknande när vi spelade in i en studio men nu har vi ingen studio som sagt. har ju spelat in några gånger i studios och haft min topp länge så jag vet ju ungefär hur jag ställer in ljudet. medhörningen kommer ju ske primitivt med hörselkopor och koss earpluggs. har även en stereoanläggning i replokalen men kommer att kolla ljudet i bra stereoanläggningar. eftersom jag har bärbar dator blir det inte så svårt. det kommer ju så klart bli lite att pröva sig fram. omtagningar osv... mickning av trummorna är tänkt att ha en sm57 till virveln och en till golvpukan sedan EV baskaggemicken och ett överhäng. lokalen är väl som den är. det är ett isolerat rum i ett rum så jag antar att den är bra dämpad. dock gillar jag ju trumljud som låter som den är inspelad i en stor sal men det kommer vi inte kunna fixa antar jag. Nä, alltså basen är en o samma tagning, men ni splittar signalen så en går till förstärkaren som mickas upp, o den andra lajnas in i bordet direkt. Sen lägger man dem på var sin kanal o kan i mixen blanda som man vill. Med lyssningen menade jag mer hur den som ställer in ljudet ska lyssna. Ni behöver fundera på hur ni ska kunna få fram det ljud ni vill ha inspelat. Om en förstärkare står i samma rum på rätt hög volym, hur kan man höra hur det låter in i datorn utan att bli störd av direktljudet? Trial and error funkar förstås, men tar lite mer tid. Alltså att spela in en snutt o testa om det lät som ni ville.
beat_kitano Postat 7 februari 2007 Trådstartare Postat 7 februari 2007 men med vad splitar jag signalen? det där med lyssningen blir ett problem som sagt. får se hur vi gör. ska spåna vidare på det. polarna har ju replokal mittemot och man kan kanske dra en kabel emellan på nåt sett. blir ju lite primitivt menvafan.
Florian le Sage Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Ni kan inte ställa in ett ljud på detta sätt som ni spånar på, dels för att ni blir bedövade av stärkare o trummor (oc inte kommer att kunna avgöra om det låter bra/dåligt) och dels för att ni inte gör det i en studio (och för att ni är totalt oerfarna som ljudtekniker), därför-som jag sa tidigare, rock´n roll, kör på, läs på lite om uppmickning i olika trådar om ni känner er osäkra, ni kör ju skrammel och då får det bli skrammel! (kan inte misslyckas) 🙂
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 men med vad splitar jag signalen? det där med lyssningen blir ett problem som sagt. får se hur vi gör. ska spåna vidare på det. polarna har ju replokal mittemot och man kan kanske dra en kabel emellan på nåt sett. blir ju lite primitivt menvafan. Ja, bara att sätta er i ett annat rum bredvid underlättar enormt. Det jag vill peka på egentligen, är att det blir extra svårt att göra detta i samma rum när ni är nybörjare. Därför, läs på o testa mickningsteknik o positioner innan. Men med bra lurar och på andra sidan väggen bör ni kunna ställa ett ok kontrollerat ljud. Du splittar signalen med en D/I-box med två utgångar, eller om du har en direktutgång i förstärkaren kan du lajna därifrån. Väldigt enkelt kan du oxå splitta signalen genom att använda en vanlig gitarrmultieffekt, satt i bypass-läge, om den har två utgångar (L/R).
beat_kitano Postat 11 februari 2007 Trådstartare Postat 11 februari 2007 ok tackar. nu har jag fått lite mer klarhet. återkommer om jag har fler funderingar.
serial69 Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 gott med lite tips...ska oxå spela in på ungefär samma sätt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.