Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan, det är så att jag har beställt en sån här :

MPA PREAMP

Som har sånna trevliga SDIF outputs, jag har inte använt det så jag vet inte riktigt hur det funkar och hur det kommer påverka min kedja när jag köpt en preamp.

Förut kopplade jag bara mitt Yamaha bord fårn recout till RCA kontakterna ( höger/vänster) på ljudkortet och ut från ljudkortet tillbaks in i mixern, vilket gjorde att jag hade lyssning på vokalerna i lurarna och instrumentalen eller vad jag nu hade i cubase också i lurarna, allt frid och fröjd, men jag undrar hur jag ska koppla och vad för kablar jag ska köpa nu, tänkte skippa behöva ha med mixerbordet över huvud taget på inspelningen och bara ha det till monitorerna och lurarna.

Hur kopplar jag för att få medhörning både från mic och från dator och för bästa möjliga sound. Jag spelar oftast enbart in vokaler till bakrund.

Min setup:

Preamp: http://www.thomann.de/thoiw5_art_digital_m...p_prodinfo.html

Mic (fast en lite äldre modell):

http://www.thomann.de/thoiw5_akg_c414_btlii_prodinfo.html

Har problem med att det distar väldigt lätt när jag använder denna micken

Så om någon brukar spela in med denna mick och vet vad för inställningar på själva micken som funkar bäst, berätta gärna, börjar fundera på om den blivit skadad...

Mixerbord(fast 12/2):

http://www.thomann.de/thoiw5_yamaha_mg164_...t_prodinfo.html

Monitorer:

http://www.thomann.de/thoiw5_yamaha_hs80m_prodinfo.html

Ljudkort:

Audiophille 24/96

Tror det va allt. Efter som jag har möjlighet till SPDIF inspelning så skulle jag gärna villja köra det!

Hoppas någon kan hjälpa mig, mvh Joel

Redigerat av Auro
Annons
Postat

Du kopplar in din preamp via spdif (vanlig rca kabel funkar dock om man ska vara petig så är det fel impedans men det brukar funka bra), i kontrollpanelen till ditt ljudkort trycker du i fliken "hardware settings" i rutan "master clock" till "spdif in". Då kommer det stå "sync locked" vilket är rätt. Var noga med samplingsfrekvensen bara så att du ställer in din sequencer på samma om den nu inte skulle upptäcka om du gör fel...Du kan antagligen ställa in din preamp på valfri samplingsfrekvens, 44,1kHz om det du gör ska till cd... Lyssningen kan du ju lösa antingen genom att koppla in de analoga utgångarna från din preamp till din mixer (line signal) eller det kanske enklaste, att mixa ut ljudet via ljudkortets kontrollpanel "monitor mixer".

/Gustaf

Postat

Vanlig audiokabel med RCA-pluggar fungerar oftast till S/Pdif - men det är inte lönt att chansa när en korrekt kabel ändå bara kostar några tior, så jag skulle rekommendera att du skaffar en koaxialkabel med 75 ohms impedans.

Jag har svårt att tänka mig att micen ii sig ska kunna dista (om den inte är sönder alltså...), så jag skulle egentligen mer misstänka att problemet är att micen har väldigt hög output och att den preamp du har nu, inte klarar den höga signalnivån (trots att det inte syns på mätaren). Om det är så, så behöver du aktivera Pad på micen om det finns, eller sätta en extern pad...

• 3 veckor senare...
Postat

Tack för svaren!

Jag tror att mina Rca in är brända, det distar om jag kör in bordet där, det distar om jag kör in preampen direkt det distar om jag kör in mastrngsmodulen där, om jag lyssnar direkt i preampen med lurar så låter det klockrent, men så fort den går in i ljudkortet så distar skiten, vet inte om det är någon inställning som är fel?

Med SPDIF distade det inte 😕 MEN Om jag kopplar spdif in hur ställer jag in analoga portarna som ut, det vill inte för mig ?

( kommer nog köpa nytt kort iom dist )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.