Jump to content
Annons

Audiophile 24/96 och Headset - hjälp!

Recommended Posts

Mast (oregistrerad)
Postat

Har stött på problem med mitt ljudkort som annars fungerar klockrent. Jag försökte ansluta ett headset (via MSN) till mitt ljudkort - ljudet UT fungerar problemfritt men ljudet IN fungerar inte alls? Mitt Audiophilekort fungerar utmärkt att spela in med i Cubase och det spelar problemfritt upp systemljud, musik, wavefiler, ljud i spel mm men det verkar som om varken Windows XP eller MSN hittar ljudkortets ingångar? Jag får inte ens upp möjligheten att ändra inspelningsvolym?

Headsetet hade en ministereokontakt för mickingången som jag kopplat till en kabel med en 3.5 hona stereo till två 6.3 hanar mono (för ingångarna på ljudkortet). Operativsystemet är Win XP professional. Jag har inte provat med min preamp mellan kortet och micken i headsetet men det skall väl knappast behövas för att lajna en röst bara? Hur som helst så - även om jag valt mitt ljudkorts alla olika alternativ som inspelningskälla - så är det knäpptyst och jag kommer inte åt att ställa in inspelningsvolymen i kontrollpanelen.

Nån som vet om/hur man kan lösa detta problem?

• 2 månader senare...
Annons
Postat (redigerat)

Har du kollat att du ställt in in/out i MSN? "Installationsprogram för ljud & video" finns det ett alternativ som heter, kolla där.

Redigerat av Ernestad
Postat
Headsetet hade en ministereokontakt för mickingången som jag kopplat till en kabel med en 3.5 hona stereo till två 6.3 hanar mono (för ingångarna på ljudkortet).

Du kopplar alltså in en mik (dessutom tanig sådan) in i linjeingången på ditt ljudkort?

Du har ingen mikingång på ditt kort.

Postat (redigerat)

Har likadant kort som du, eftersom det inte har micpreamps så måste du ha en preamp mellan micken och kortet.

Du hittar antagligen ingen inspelningsnivå direkt eftersom ljudkortet inte riktigt är byggt för vanligt "windows bruk".

Prova koppla via preampen och se vad som händer 🙂

Edit: Eller så kan du göra som jag, om du nu har möjligheten.

Jag har ju ett m-audio kort 24/96 som du, men mitt moderkort har även intregerat ljudkort. Så jag använder mitt inbygga till skype och sådant då det blir händigare och är mer gjort för just billiga clas olsson headset och sådant.

Redigerat av Bassebas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.