Jump to content
Annons

Protools funderingar


Finito

Recommended Posts

nu fundera jag om någon vet om en multibands kompressor till protools, med sidechain funktion för olika band?? jag hittar ingenstans!!! klart man kan göra en med att annvända eq och kompressor på fler spår vid dom frqvenserna man vill komma åt men det säger ju sig själv att de int riktit fungerar så bra. Jag är allt för lat för att bounca en ljudfil från protools för att sen öppna den i nuendo och där annvända multibands kompressorn + att jag tror int att de finns möjlighet i varken nuendo eller cubase vilket nu båda fungerar likadat att få sidechain att fungera på olika band.

Någon som känner till??

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm... Är inte ide´n med en multicompressor att man ska slippa sidechaina för att kunna komprimera olika frekvensband. Det är ju det den gör. Man kan ju välja vilka frekvenser som ska komprimeras utan att ha en eq i sidechain.

Förklara gärna hur du vill att det ska funka.

De mest sofistikerade Multibands compressorerna jag använt är väl Mcsp's MC2000 och den nyare ML4000. Dom kan verkligen allt.... utom att ha sidechain för olika band. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja jag kan ge ett exempel:

Jag har ett trummset jag vill at olika signaler ska trigga en multibandskompressor på olika sätt.

Där kom ett exempel.

Vill testa det om det finns en möjlighet.

alltså trigga olika "band"

Link to comment
Dela på andra sajter

låt oss säga att jag har en bas som ska trigga en del av frqvensen i kompressorn sen kicken en annan o.s.v.

måste det alltid vara ett klokt klart svar?

Jag funderar bara om möjligheten finns och jag kan tänka mig att man sku kunna uppnå en ganska kul effekt. tänk en sång allt spelar sen tystnad men sången fortsätter man kan hör ryttmen av bas i en freqvens av sången kicken i en annan virvel i en tredje.

böhöver jag förklara mer??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...