Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo! Det är så att jag har ett band som ska lira in lite kul hos mig, och i vissa låtar har dom lagt in lite growl! Det jag undrar är hur man bör micka upp till growlsång ?

Ska det vara en mick med bra mellanregister(sm57,sm58) lr räcker det med en shysst kondensator (TLM103) lr så kanske man skulle dra med en rörmick ?

Tacksam för svar

Annons
Postat

skriksång blir enligt min mening oftast bäst med en dynamisk mikrofon, kan lätt bli för "stickigt" och spretigt annars. SM57 fungerar ofta väldigt bra på skrik tycker jag. Om du redan har de nämnda mikrofonerna så är det väl bara att testa vilken som fungerar bäst. Om det ska handlas så skulle jag kika in Shure SM7 som jag hört mycket gott om, speciellt när det gäller hårdare sångstilar.

Postat

Kastar in ett par tankar i vanlig ordning....

.... ta det för vad det är bara!!!

Growl hanteras på samma sätt som sång.

Samma instrument! Har lika mycket nyanser i sig! Bör höras lika väl som vilken annan sångtyp som helst.

Detta betyder egentligen följande....

Varje sångare/growlare har sin typ av mikrofon.

Vissa behöver stå längre ifrån för att de lider av alldeles för basigt register medans andra kan stå närmare för låta lite mer bottendrag.

Vissa röster ska inte köras med kondensatormickar för deras röster är för raspiga eller stickiga i toppen. Medans andra låter instängda med en dynamisk mikrofon.

Grundligt tips: Hitta rätt mikrofon till rätt sångare/growlare/beltare whatever!!!

Man kan med lite rutin lära sig att höra ungefär vad för typ av mick som behövs bara genom att låta talangen prata i mikrofonen.

Lyssna efter ljuden som händer bakom det uppenbara. Uppfattas ljudet nasalt? Är det nåt fräsande ljud där bak i svalget? Vill jag ha det?

Bara guidelines...

Gällande growl så finner jag personligen att det ofta handlar om en sjuhelvetes massa attityd som ska framhävas.

Kraftig kompression, en snygg dist från ett bra ingångsteg, gärna så pass att man hör näshåren fladdra på talangen utan att för den sak tappa attack och tydlighet, sammanfattar nog vad du kan höra i de flesta produktioner idag.

Jag gillar när man får känslan av att vinden fladdrar runt öronen på lyssnaren från en bra tagning...

Hoppas det gav nåt!

Take care!!

/Cruncharn'

Postat

Tack för alla svar! Tror jag har tps så jag klarar mig nu ;D

Postat

Frågan är lite felformulerad tycker jag... det är mer rimligt att fråga vilken mick som passar den rösten i den produktionen. Generellt så är väl dynamiska mickar mer förekommande i "skrikvärlden" jämfört med skönsjungandets korridorer, men prova när det är dags och fatta beslutet då!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.