Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte mig för ett tag sedan en HP Pavilion dv9095ea laptop. Det var tänkt att den skulle agera speldator och användas som stommen i min blivande studio.

När jag äntligen hade fått upp ekonomin igen efter datorköpet så köpte jag mig ett M-audio USB audiophile. Jag installerade allt som det skulle göras och drog igång Fruity Loops.

Jag hade tidigare kört med ASIO4ALL och kunde då ha en latens på ca 17-20ms utan knaster. Detta trodde jag skulle förbättras nu i och med ljudkortet men icke. Fortfarande var jag tvungen att ha 17-20ms. Detta är iof inte mitt riktiga problem, men det känns värt att nämna.

Problemet var att ljudet ibland la av eller började låta som om någon har laggt på en massiv dödsmetall-dist på hela ljudet. Ibland krashade bara alla program som hade med ljud att göra.

Jag luslästa efter lösningar men inget kom upp, jag tänkte inte då på att kontakta HP-support. Därför trodde jag det var hårdvarufel på ljudkortet och lämnade in det. Affären felsökte det och det var inga fel på ljudkortet. Då trodde jag att min USB var för svag för att driva ljudkortet. Därför bytade jag nyss upp mig till ett M-Audio Firewire Audiophil.

Här känns det som latensen är lite bättre, men det beror väl på att firewire är ett snabbare gränssnitt. Problemet kvarstår dock. Ljudet lägger ibland av, FruityLoops crashar och framförallt mjukvaran som följer med ljudkortet fryser sig alltid när jag ändrar på någon volymspak. Jag testade ljudkortet på en annan dator och där funkade allting perfekt.

Därför kontaktade jag HP och dom ger mig en massa olika förslag på lösningar. Jag gjorde allt som dom sa. Tillslut så kontaktar jag dom igen och förklarar mitt problem. Då säger dom plötsligt att det inte gör att ha externa ljudkort pga. att man inte kan stänga av datorns interna ljudkort. JAHA! Det kanske dom skulle säga innan man köper datorn, att man inte kan använda externa ljudkort till den.

Jag har till och med installerat ett rent Windows XP och bara installerat nödvändiga drivrutiner med problemet kvarstår.

Om det inte är någon här som har någon lösning så kan jag inte säga något annat än att inte köpa HP Pavilion dv9000 i tron om att använda den till sin studio. 😄

Annons
Postat

Jag har pillat vidare och faktiskt gjort lite framsteg!

Avaktiverar man "Windows Audio" i services.msc så funkar ljudet perfekt! Mjukvaran till ljudkortet crashar inte och inte heller fruityloops.

Men detta har lett till ett nytt problem. När jag har "Windows Audio" avaktiverat hittar inte Fruityloops MIDI-drivrutinerna! Jag kan alltså inte använda midi på något sätt, inte bra.

Kan passa på att säga att HP-support inte längre är till nytta, dom förstår inte vad jag pratar om. Ingen som har någon lösning på detta?

Postat

Eftersom jag inte kan använda windows inbyggda midi-drivrutiner så måste jag hitta något alternativ, verkar det som. Fast dom kanske alltid behövs? Kan man emulera midi-drivrutinerna på något vänster?

Postat

Jag har pillat ännu mera och tjötat ÄNNU mera på HP-support.

Nu fick jag prata med någon person som hade 8års erfarenhet (wow) och han påstod att det var min laptops hårddisktyp som ställer till det! :S

-----------------

Här är ett utdrag ur chat-konversationen:

Han: I got a exact information for you Gustaf it will hellp you to find the

exact compatiblity of your notebook details are as follows.

The notebooks support the following 9.5mm x 2.5-inch Serial ATA hard

drives:

Single hard drive configurations:

80GB (5400 rpm)

100GB (5400 rpm)

120GB (5400 rpm)

Jag: It's not a hard drive I'm looking for. It's an external firewire sound card

Han: Yes you are right Gustaf with repective harddrive you have to check this

configuration

Jag: So to clear this up. I haft to look after an external sound card that

supports 9.5mm x 2.5-inch Serial ATA?

Han: Yes please check the compatiblity hence forth when you are purchasing any

external device.

----------------------

Så jag måste alltså leta upp ett externt ljudkort som är kompatibelt med "9.5mm x 2.5-inch Serial ATA". Någon som vet någon sådan? 🙂

Kanske jag skall kontaka M-audio och se vad dom har att säga om detta?

Hjälp mig snälla!

drloop (oregistrerad)
Postat

Du kör M-audios drivare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.