Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

inte en sångtagning satt igår... rösten krångla, tonerna så snett så att även den bästa autotunern hade kräkts av avsky

idag... börjar att göra röstövningar, andningsövningar... rädda den skadade rösten...

får igång den på eftermiddagen

sjunger mycket då jag vet att det blir bäst till kvällen efter mycket sång...

slår igång datorn med mitt nyinköpta ljudkort (tc electronic konnekt 24d)

äntligen ska jag sätta de där spåren

då är det GLAPP i den enda micingången med fantommatning...

hur nöjd blir man då?

Finns det jouröppna musikaffärer?

Annons
Postat

Hahaha..... underbar beskrivning, jag kan trösta dig med att det inte är så mycket bättre på proffs-nivå, lite andra problem kanske...men lika jä...gt och lika sura kunder....datororena har inte gjort tillvaron enklare.... framförallt förr kunde man gå hem när det var klart, nu har man ett par timmar av save och back up.....

Olle

Postat

Nu har jag lämnat in kortet... de hade inget nytt inne... och jag som var mitt uppe i en inspelning.

Nu sitter jag här vid min dator utan ljudkort. Det känns ödsligt, ensamt och kallt på något vis...

Jag kanske ska prova den där saken med rörliga bilder i vardagsrummet... men jag är inte säker på att jag kommer ihåg hur den funkar.

Postat
Jag kanske ska prova den där saken med rörliga bilder i vardagsrummet... men jag är inte säker på att jag kommer ihåg hur den funkar.

Nej! Håll dig borta från apatiapparaturen! det blir ingen gladare av.

Skriv en ny låt vetja. Eller bara öva sång eller vad som.

Lär dig HTML :rolleyes:

Postat

åh idag så bestämde jag att jag inte hade tid att vänta... tyckte ändå inte att tc kortet kändes femochetthalvtusen bra... å då tänkte jag att jag kunde ta ett kort som är lite billigare utan de där hippa dsp effekterna eftersom jag nu vet att med ett firewire kort som tc var kunde jag köra på effekterna från datorn då jag kunde ha en ut latency på 3ms... tänkt men inte gjort så gick jag och gjorde de... saffire LE det var tydligen bra grejer det...

men vad tror ni händer nu?

jo... saffire LE där man inte ens får välja buffersize utan de har gjort om det till ms namn... och det ser ju fint ut i praktiken ... men den bästa inställningen är 4ms där jag får en ut latency på 10ms .... MAN KAN INTE STÅ OCH SJUNGA OCH LYSSNA PÅ SIG SJÄLV PÅ EN LATENCY PÅ 10MS

alltså för tretusenkronor har jag nu köpt en skitkort som på bästa inställningen ger 10ms latency... och utan dsp kraft och direct monitoring....

då har jag alltså gått från min ux2 som kanske inte är världens bästa micpreamp och ganska kass för midi... men den har iaf direct monitoring med jävligt bra lyssnings effekter... dessutom har den en hel arsenal av grymma gitarrljud från LINE 6....

:rolleyes:

jämmer och elände...

byta igen... tror ni jag kommer vara populär imorgon på musikaffären?

Man får väl byta en vara hursomhelst???... det känns så elakt när man brutit den fina förpackningen...

Postat
Hmmm.... tycker du ska gå ut på krogen, ta dej en fylla och hitta någon skön flicka som ger dej tröst !

😎

hmmm... men det får jag nog inte för hon som bestämmer :rolleyes:

Postat
Kolla på t ex ECHO AudioFire4 (Firewire) eller ECHO Gina3G (PCI), så får du riktigt bra kvalitet till vettiga pengar. 😠

tack men saknar direct monitoring och effekter

Postat

Om du är väldigt känslig för latency (tycker inte att 10ms brukar vara några problem) men ändå vill ha reverb på sången när du spelar in så är ju alternativet att använda ett kort med direkt monitoring (de flesta har väl det?) och samtidigt skicka ut ett reverb med 100% blött ljud i lyssningen på ganska låg volym. Då får du visserligen ett litet delay på reverbet.

Alternativt skaffa ett billigt hårvarureverb.

Det finns ju inte så många kort med inbyggda effekter på marknaden så det är väl bättre att bara satsa på ett bra kort och lösa lyssningseffekterna på annat sätt. Presonus Firebox rekommenderas varmt. Även Mackie Onyx Satellite är ett alternativ om du bara behöver spela in två kanaler samtidigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.